Ædelsten -----

I dette forum kan du få hjælp og vejledning til alt hvad der hedder indkøb af materialer via auktion på eBay og QXL. Kom også med erfaringer og gode råd til andre.
Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Re: Ædelsten -----

Indlægaf Pia Lou'lou' » søndag, 07. november 2010 23:09

er det virkeligt rigtigt Beadit? også for de mere komplekse sten end dem vi køber i 16"-mål ?
eller er det bare sølv prisen i dk, der galloperer der ud'a'? (kender ikkke sølvpriserne i dk)

Beadit
Fossilperle
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlægaf Beadit » søndag, 07. november 2010 23:24

Sølvpriserne i Danmark er omtrent lige som i de øvrige vestlige lande, men færdiglavede cabochoner indfattede i sterling sølv herfra kan ikke konkurrere prismæssigt med tilsvarende vedhæng fra f.eks. Kina eller Indien, men hjemmelavede smykker er bestemt mere personlige og spændende, men jeg mangler desværre helt lysten til at lave smykker for tiden.
Birgit

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » mandag, 08. november 2010 10:32

BR- det billede du har sat for akvamarinens spektroskopi, vil det altid se sådan ud for akva? uanset stenens oprindelse og uklarheder? give or take a little?

for hvis det er tilfældet, så er det jo til at have med at gøre og spektroskoper kan købes på en SU, selvom det ligger over toldgrænsen

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » mandag, 08. november 2010 17:06

Pia Lou'lou' skrev:BR- det billede du har sat for akvamarinens spektroskopi, vil det altid se sådan ud for akva? uanset stenens oprindelse og uklarheder? give or take a little?

Ja, Akvamariner består af aluminiumberylliumsilikat (Al2Be3(Si6O18)), ligegyldigt hvor i verden de kommer fra,
så absorptionsspektret skulle være det samme = 5370, 4560, 4270 Ångström.

Jeg har sådan en lille sag her, og var heldig mht tolden, men jeg har nu nok bedt den om at skrive $10 på pakken (det er jo laaang tid siden, så jeg husker det ikke - men det ku' ligne mig) :-)

Jeg købte det vist her, men der er det lidt dyrere nu.
Til gengæld går jeg helt i savl over deres E-sæt Billede - but one can only dream...

Billede
Billede - It's a matter of perspective...

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » mandag, 08. november 2010 18:28

Ja, det e-sæt har vist hele arsenalet - så ophører alle muligheder for snyd
(så går man ind til en juveler og beder om at se på en god sten, eller hvor lysten nu ligger, hvorpå det honette lille sæt anbringes på disken- så ved han, at drømme-kunden er ankommet *fløjt* )

jeg prøver, og håber det kommer før stenene.

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 25. november 2010 12:25

BR hvilken lyskilde anvender du, når du bruger dit spektroskop, for jeg har grim mistanke om, at det er lyset fra diodelygten der er afspejlet?
Har ellers lavet en lille firkantet kasse, der skal gøre det muligt alene at få lyset via stenen, men måske er den, kassen, ikke helt 'lystæt'

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » torsdag, 25. november 2010 15:18

Pia Lou'lou' skrev:BR hvilken lyskilde anvender du, når du bruger dit spektroskop, for jeg har grim mistanke om, at det er lyset fra diodelygten der er afspejlet?
Har ellers lavet en lille firkantet kasse, der skal gøre det muligt alene at få lyset via stenen, men måske er den, kassen, ikke helt 'lystæt'

Det er altid en god ide at foretage en spektroskopi på lyskilden inden man gør det på stenen,
så man kan "modregne" på resultatet.
Giver lyskilden en jævn regnbue uden mørke partier eller mere lysstærke bånd, er den god til formålet.

Generelt er fuldspektrede lyskilder de bedste, så en halogenpære/glødepære er det optimale.
Ofte bruger jeg dog en lille lommelygte med en CREE/SSC-emitter (En MEGET kraftig diode). Den har har dog et problem omkring de blå farver, så her skal jeg huske at det er lygten der laver et stort dæmpet bånd.
Neonrør og sparepærer er komplet uegnede - kig på dem gennem spektroskopet og se hvorfor Billede

Det burde ikke være nødvendigt med en kasse. Her er de to metoder, man normalt bruger:

Billede

Jeg har kigget en del på aquamariner på det sidste, og har opdaget at de grønne ofte kun har det grønne bånd som synligt og de blå ofte kun de to blå bånd. Men fælles for både blå og grønne er at båndene er meget svage og at der skal kigges godt efter for at se dem - især med meget lyse sten.

Billede

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 25. november 2010 23:44

jeg kiggede endnu engang på akvamarinen med en diode som lyskilde. det røde titter kun svagt frem, det røde felt er næsten formørket og så er der en kraftig bred markering mellem det blå og det grønne felt; dvs hele det grønne felt er klart men det kongeblå er mørkt, så jeg alene kan se det violette felt i siden.
hvad angår spillet i stenen så har den det blå-grønne på billedet og en hvidlig-grøn.

nu har jeg så også lært lidt om størrelsen på stenene og vil nok sige at 3cm er lige i overkanten. dog går den lige som pendant. de 13 karat på ametysten er lige passende til en prangende sten i en ring, men tykkelsen på stenen spiller jo også ind.
jeg glæder mig til at indfatte dem og er kommet frem til at smederiet godt kan ske herhjemme, men det kritiske nabo-punkt vil være bankeriet

Ellen
Sølv perle
Geografisk sted: Århus N

Indlægaf Ellen » lørdag, 27. november 2010 21:49

Hold kæft, hvor er det SPÆNDENDE læsning, dette her - og hvor ER det frustrerende, at der bare ikke er tid/råd/overskud til at sætte sig ind i ALT det, man gerne vil. Hurra for et forum som dette *hophop*
Mange hilsner fra Ellen

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » søndag, 28. november 2010 00:22

Pia Lou'lou' skrev:jeg kiggede endnu engang på akvamarinen med en diode som lyskilde. det røde titter kun svagt frem, det røde felt er næsten formørket og så er der en kraftig bred markering mellem det blå og det grønne felt; dvs hele det grønne felt er klart men det kongeblå er mørkt, så jeg alene kan se det violette felt i siden.

Hvis det røde felt er formørket, og hvis det ikke er, når du kigger direkte på lygtelyset, er det med sikkerhed ikke en aquamarin. En formørkelse i det blå felt er typisk for hvidt diodelys. De hvide dioder jeg har, har et absorptionsspektrum ala dette:

Billede

Pia Lou'lou' skrev:nu har jeg så også lært lidt om størrelsen på stenene og vil nok sige at 3cm er lige i overkanten.

Ja, man kan godt blive overrasket - og erfaring er ingen garanti. Jeg bliver i hvert fald stadig overrasket af og til *rullegrin

Pia Lou'lou' skrev:jeg glæder mig til at indfatte dem og er kommet frem til at smederiet godt kan ske herhjemme, men det kritiske nabo-punkt vil være bankeriet

Det er jo ikke alle former for smederi der kræver det vilde i banken.
Kassefatningerne f.eks har aldrig set skyggen af en hammer.

Jeg er SÅ SPÆNDT PÅ, hvad du får tryllet frem, til de sten. Det bliver nok mere vildt, end jeg kan forestille mig BilledeBillede

Billede

Ellen
Sølv perle

Indlægaf Ellen » søndag, 28. november 2010 01:39

Nåmen....så fik jeg så lige set din vejl. om kassefatning, og så kan man jo bare være glad for, at det snart er jul, for jeg er jo nødt til at ønske mig sav, plader og alt muligt andet. Smaddergod vejledning!! *tommel*
Mange hilsner fra Ellen

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » søndag, 28. november 2010 01:47

Ellen skrev:Nåmen....så fik jeg så lige set din vejl. om kassefatning, og så kan man jo bare være glad for, at det snart er jul, for jeg er jo nødt til at ønske mig sav, plader og alt muligt andet.

Ja, på mystisk vis er ens ønskeseddel aldrig tom for ønsker, når man smykkererer *rullegrin

Billede

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » søndag, 28. november 2010 10:54

Tak for svar BR- jeg havde ellers gjort mig nogle forhåbninger- men hvad pokker.
jeg har gjort alt for at isolere diodens lys via den omgivende papkasse, men har dog stadig lidt mistanke til den.
indfatningen er jeg også spændt på. Nu er der en del sten herhjemme, som råber: Vi vil indfattes- få så købt det værktøj. og så er der bunkerne med strenge: Vi vil have en anstændig midterperle (af metal) eller en skulpturel lås. sker der snart noget?
når spektroliten ankommer, bliver koret endnu værre- ak *fløjt*
Ellen - firemountaingems har en sektion med værktøj, der hedder metal smithing. prøv at se på deres priser.

Ellen
Sølv perle

Indlægaf Ellen » søndag, 28. november 2010 12:46

Pia Lou'lou' skrev:Ellen - firemountaingems har en sektion med værktøj, der hedder metal smithing. prøv at se på deres priser.

Det vil jeg prøve. Tak skal du have .
Mange hilsner fra Ellen

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » mandag, 29. november 2010 23:47

ravstedhuse har pt tilbud på et begyndersæt til sølv arbejde. Kan ikke huske prisen men det må kunne findes på deres hjemmeside,
MVH Smykke damen

Tilbage til "Indkøb af materialer på eBay og QXL"