Forslag til en ny type fælles-indkøb- strøtanker

I dette forum kan du få hjælp og vejledning til alt hvad der hedder indkøb af materialer via auktion på eBay og QXL. Kom også med erfaringer og gode råd til andre.
Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Forslag til en ny type fælles-indkøb- strøtanker

Indlægaf Pia Lou'lou' » onsdag, 24. august 2011 16:53

Jeg taler ikke om massive fællesbestillinger, men fælles indkøb af de mindre portioner af fx pendanter og findings eller eksempelvis dråber som typisk udbydes på ebay.
Jeg er ved at være en voksen perloman, så jeg vil meget gerne begrænse de mængder, jeg får hjem. eksempelvis vil jeg gerne nøjes med en enkelt pendant frem for 6 eller 12 stk., medmindre de er tæskelækre, fordi de ofte får lov at samle støv i mine bunker. det ville derfor være fint, at dele nogle indkøb med ligesindede, der kan 'nøjes' med en enkelt eller få eksemplarer.
jeg forestiller mig en finding-klub på forum, hvor vi enes om køb af dette eller hint. Det må gerne være en fortløbende proces, hvor forslag bringes op efterhånden som vi falder over noget interessant. Efter ca. halvanden måned kan vi mødes ved et knudepunkt i byen og udveksle penge og findings. Jeg forstiller mig således en lokal gruppe, fordi det begrænser arbejdet med distribution og overførsel af penge meget drastisk, hvis vi evner at mødes irl. Jeg ved ikke om forum kan bære en lokal københavnsk gruppe? Hvis det ikke er muligt, så kunne vi gøre den landsdækkende. Det vil dog medføre en mere omfattende og arbejdskrævende proces og ekstra udgifter til forsendelse, for ikke at nævne post Danmarks maskineri med mulighed for forliste breve og manglende erstatning. Jeg håber ikke forslaget vækker anstød med sin lokale orientering. Det er bestemt ikke hensigten.
Skulle en lokal gruppe være en umulighed, ville jeg gerne sende til en enkelt anden deltager udenfor Kbh., men ikke 5 eller 10 andre. Måske denne del af arbejdet kunne fordeles blandt københavnere, hvis det skulle være aktuelt.
jeg ved ikke, om flere skal bestille eller om det blot skal begrænses til en enkelt person for at gøre processen overskuelig? Opgaven kunne jo gå på skift. – Der kunne også være meget naturlige tilfælde, hvor man bare slår til og køber for at tilbyde overskuddet af findings til resten af gruppen? Der er mange muligheder og en stor fleksibilitet ville sikkert være et plus.
Sådan en gruppe kunne bruges til mange ting- fx til at tynge ud i ens lager perler
Jeg forestiller mig ikke, at nogen skal være bundet til aftage noget. Det ville alene være op til forslags-stilleren at skabe interesse om sin *ting*
Jeg ved ikke, om det skal være en åben eller en lukket gruppe på forum, hvis muligt. Hvis den er åben, vil der være en risiko for at andre får smag for forslaget og køber det for næsen af gruppen. Det ville ikke være heldigt. Jeg hælder derfor til en lukket gruppe, for at undgå den type ’uheld’.
Jeg ved ikke om der skal være et begrænset antal medlemmer i gruppen??? Smag er under alle omstændigheder forskellig, så en større gruppe ville nok være et plus.
Hvis nogen har interesse i ideen, så sig endelig frem. Det er ikke en færdig ide og der er bestemt plads til at raffinere og videreudvikle den.
Jeg vil lige give et eksempel på, hvad jeg købte i dag, men gerne vil dele. Det er altså blot et eksempel:

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Re: Forslag til en ny type fælles-indkøb- strøtanker

Indlægaf Pia Lou'lou' » onsdag, 24. august 2011 16:57

Maskinen ville ikke tage eksemplet, så det kommer her
Billede
Billede

den helt store fordel er at vi kan forøge vores samling for meget små midler og få et betragtelig men begrænset udvalg, der ikke optager stor plads

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » onsdag, 24. august 2011 17:59

Det lyder som en rigtigt god ide. Så er det bare ærgeligt at jeg bord på sydfyn.
MVH Smykke damen

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » onsdag, 24. august 2011 18:35

lad os se hvad, der sker Smykkedamen

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » onsdag, 24. august 2011 19:01

Jeg er med på ideen. Jeg har tit haft brug for nogle dråber, men vil ikke købe en hel streng i udlandet og i DK køber man dem stk.vis eller i par og de er al for dyre.

Og ja, flere spændende pendanter vil være godt. For udvalget i DK er for begrænset.

Hvis alle ville sætte hjemsted i deres profil, således at man kan se hvor i landet de bor, vil man vel kunne lave en gruppe for eks. Sjælland eller Storkøbenhavn. Hvis det skal være en lukket gruppe, så gives der kun adgang til dem som bor i det område gruppen dækker.

Om man skal mødes fysisk eller sende, det kan vel være forskellig fra gang til gang.

Men jeg tænker, at man nogen gange skal være hurtig for at få en eftertragtet vare, og hvis man skal vente for mange dage på at nogle brugere skal reagere, så kan det let gå i vasken. I den forbindelse skal huskes at man også kan overvåge en menu/kategori - ikke kun en tråd.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Saraju
Rubin
Geografisk sted: Sulsted, Nordjylland
Kontakt:

Indlægaf Saraju » onsdag, 24. august 2011 19:51

Hvis der er mulighed for endnu en "fjern deltager" vil jeg gerne det, og skulle post danmark forlise noget, så må det bare være ærgeligt for mig.
Tidl. Susanne i Nord

Elsker perler, og den ro det giver at arbejde med dem.

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » onsdag, 24. august 2011 23:23

nu har der været 45 visninger på tråden og 5 svar, hvoraf 2 er mine- så en lokal kbh. fornøjelse bliver det vist ikke til- jeg tror vi må gøre den landsdækkende.

du har ret Kiskan, i det med hurtigheden.

Saraju og Smykkedamen i er velkomne, jeg vil gerne sende til jer.

vi kunne også have en åben gruppe, det er bare vigtigt at billederne ikke kan spores til butikken, så direkte links til billeder og beskrivelse af varen fra ebay, skal sættes i pb ellers kan der være nogen, som løber med den. jeg håber ikke jeg lyder paranoid.

men et billede hostet via flickr ell. lign. er en god appetizer og gerne en stk. pris inkl. porto fra kina eller hvor godterne måtte bo.
billeder kunne sikkert også skabe interesse for gruppen.

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlægaf Line » torsdag, 25. august 2011 09:55

Nu er jeg en af den der i første omgang hoppede ud af tråden... korte indlæg læses og besvares altid af flere...

Anyways tog mig sammen og læste det igennem.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det her skiller sig ud fra en alm. fællesbestilling andet end at man ikke skal sende og det er mindre mængder?

Som jeg forstår det er det for at købe noget man kun vil have lidt af og som man så gerne vil sælge resten af men det kunne være rart at vide at det resten så også var afsat inden man købte det???

Eller misforstår jeg her?

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » torsdag, 25. august 2011 10:29

Det er også sådan jeg forstår det, Line. Derfor skal man være hurtig på aftrækkeren ved køb.

I mit hoved er det f.eks. at jeg har fundet en streng et eller andet som jeg vil eje, men måske kun 6 eller 8 enkelt stk. og resten vil jeg sælge. For at kunne købe, skal jeg så være sikker på at resten af strengen kan afsættes til andre. Det kræver jo at folk sidder parat ved tasterne og det er jo nok der det kommer til at halte.

Mht. visninger; jeg har skrevet i tråden og har hver gang læst andres indlæg, det tæller også med i visninger. Så man kan ikke helt regne med at antal visninger er alle andre!
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 25. august 2011 11:24

det er helt rigtigt forstået- ved nærmere eftertanke ville jeg købe, hvis det meste var afsat og det lokale element formindsker arbejdet.

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 25. august 2011 20:57

det er rigtigt med visningerne Kiskan, men der sker vist ikke så meget mere.

Kiskan, Smykkedamen og Saraju skal vi forsøge os eller synes i vi er for få til at begynde?

mjanneh
Jade perle

Indlægaf mjanneh » torsdag, 25. august 2011 21:31

Jeg vil godt være med, men er usikker på, hvordan det kommer til at foregå. Men det kan jo komme an på en prøve. Kræver det ikke, at vi er interesseret i nogenlunde sammen ting? (Og jeg bor i Kbh)

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 25. august 2011 22:19

det ville være optimalt, hvis vi var det- men det tror jeg ikke vi er. dog betyder det ikke, at vi ikke vil kunne finde sammen om nogle 'tingester' - som du skriver: det må komme an på en prøve.
vi kender jo hinandens kreationer og har måske en fornemmelse af, hvilke ting vi kunne købe i fællesskab eller have en vis afsætning for blandt hinanden.
du er bestemt velkommen Mjanne.
om en måned eller to kan vi mødes irl og udveksle emner og penge, Jeg sender til de ikke-københavnerne som vil være med.

personligt ved jeg stadig ikke om vi skal gøre det i en lukket gruppe eller åbent, egentlig vil jeg helst det gøres i åbenhed med et par ledsagende mails eller pb'er der indeholder direkte links og hvor jeg planter et billede + lidt fakta + pris om emnet i forum og i al åbenhed.

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 25. august 2011 22:45

Jo, det ved vi godt Mie, men hvis vi vil have flere i gruppen, så er det nødvendigt med lidt pr. og den bedste pr ville være billedet af en lækker ting. bare billedet.

mjanneh
Jade perle

Indlægaf mjanneh » torsdag, 25. august 2011 23:48

Jeg tror ikke jeg forstår overvejelserne om at gruppen skal være lukket? Hvis vi ser en dims på ebay, som vi gerne vil købe, hvorfor skulle en anden uden for gruppen - alene af den grund at vi har vist interesse - så gå ind og snuppe dimsen?

Tilbage til "Indkøb af materialer på eBay og QXL"