LUKSUS + spørgsmål om god tone?

I dette forum kan du få hjælp og vejledning til alt hvad der hedder indkøb af materialer via auktion på eBay og QXL. Kom også med erfaringer og gode råd til andre.
Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

LUKSUS + spørgsmål om god tone?

Indlægaf Pia Lou'lou' » lørdag, 27. februar 2010 21:06

nej, det handler ikke om et ekstravagant indkøb, men derimod ,at vi kan blive serviceret på dansk, når vi har et ? til ebays lidt mere drilske krinkelkroge.
jeg har forvildet mig ind på tysk ebay og overtalt sælger til undtagelsesvis at sælge/sende til dk, men der var endnu en hurdle, for sælger bruger ikke paypal, men bankoverførsel *tunge* - så jeg ville undersøge om ebay havde en smart måde at løse det på. men at skrive til tysk ebay og formulere sig med en grammatik med kasserollebøjninger ved min side, var ikke lige lykken og da 'nød lærer nøgen kvinde at springe over hvor gærdet er lavest' (Svend Auken) kom jeg i tanke om ebay.dk som en langt nemmere løsning og det virkede - jeg fik svar - på dansk !!!! *chear*

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Re: LUKSUS + spørgsmål om god tone?

Indlægaf Pia Lou'lou' » lørdag, 27. februar 2010 22:33

ja, jeg fik svar. den tyske sælger har bedt om en overførsel, som går via banken. og det er omstændeligt og det koster en 20kr penge via netbank.
så jeg spurgte dansk ebay om der var en smartere måde - og ja, det er der, en oveførsel via paypal, selv om payapl ikke figurerer i sælgers annonce. annoncen angiver alene overførsel/überweisung. dansk ebay beskriver hvad jeg skal gøre trin for trin for at sende via paypal og forholder sig ikke til at hun har bedt om en overførsel.

det er meget nemt at sende penge via paypal, de er fremme efter 3 sekunder og så er betalingen ude af verden - men når sælger har bedt om den træge overførsel, vil det så ikke være dårlig tone af mig at ignorerer hendes ønske og i stedet sende pengene med paypal? som jeg forstår dansk ebay er jeg i min gode ret, men hvis jeg var sælger ville jeg blive alvorligt knotten - Hvad mener i ?

Brugeravatar
BARE-MIG
Peridot
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlægaf BARE-MIG » lørdag, 27. februar 2010 22:41

Altså hvis sælger ikke ønsker at det skal foregå vis paybal - så kan det da godt være at hun bliver knotten hvis du gør det alligevel..
Men da det er hende der ønsker at handle via bank - må hun vel os betale bank gebyer - det vil jeg da mene....
Katja

Brugeravatar
Inge Kristensen
Guldkoral
Geografisk sted: Ulstrup
Kontakt:

Indlægaf Inge Kristensen » lørdag, 27. februar 2010 23:03

Bankoversørsel internt i Tyskland er jo sikkert gratis som i Danmark. Du har overtalt hende til at sende til Danmark, så jeg synes det er meget fair, hvis du betaler omkostningerne, men spørg hende om det er OK med Paypall. Rigtig mange tyskere på Ebay bruger ikke Paypall

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » søndag, 28. februar 2010 03:27

Hvis det tydeligt står i annoncen/auktionen så er det vel bare sådan det er, og det kan aldrig være sælgers ansvar at betale gebyrer!
Med mindre du kan overføre direkte til hendes bankkonto via Paypal for så er det jo uden betydning for hende (så længe det ikke koster hende noget gebyr altså).
...jeg er i hvert fald ligeglad om mine kunder laver en bankoverførsel via netbank, fra en bankautomat eller ved skranken i deres lokale bankfilial, bare pengene går ind på shoppens konto :-D

Men hvad tager Paypal så eventuelt i gebyr fra dig, for at overføre pengene og hvad er deres kurs ifht. en dansk banks, deres kurs plejer vist at være en smule højere så man betaler dem ad den vej.....
Billede

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » søndag, 28. februar 2010 09:08

i har ret alle sammen, den danske helpdisk betænkte sig og sendte en ekstra mail senere, hvor han da mente, at jeg burde spørge sælger først! det lå hverken i første eller andet svar, samtidig havde han undersøgt, om hun havde en paypal konto for at det overhovedet kunne lade sig gøre *fløjt* det har hun.

nåh men nu har jeg både bedt om iban og bic til overførsel og senere forslået at sende via paypal, hvis hun kan acceptere det. men jeg må sige, at jeg føler mig pushy ved at foreslå hende det. nå det så er sagt, så synes jeg ebay gør alt for at vi skal bruge paypal og så at de kan stryge den forhøjede kurs ved siden af deres andre gebyrer.
når man overfører via netbank koster det ikke meget mere end en 20kr, ca, men beder man banken om at overføre, så er det kr. 100.
sjovt nok opfordrer banken til at deles om gebyrene, fordi det giver den laveste udgift for begge parter.

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » søndag, 28. februar 2010 14:11

*rulle* ak ja alt det ed gebyrer er noget svært at gennemskue somme tider...

Men det lyder da meget fornuftigt at det er billigere selv at lave overførslen i sin netbank, end at få en medarbejder i banken til at bruge tid på det... *blink*
Billede

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » søndag, 28. februar 2010 15:25

for nu at svare på det jeg glemte, Mazy, så mener jeg ikke paypal tager noget fra den som sender pengene, kun den forhøjede kurs, altså et indirekte gebyr. jeg mener dog de tager en %-sats fra modtager/sælger, er det 3%? der må være nogle herinde der ved nøjagtig besked.
men helt gratis er deres service sjovt nok ikke *blink*

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » søndag, 28. februar 2010 15:44

Så er der jo heller ikke noget at sige til at nogle sælgere ikke gider bruge Paypal, hvis det koster dem gebyrer at modtage pengene, mens det er gratis for dem at køberne overfører pengene til deres bankkonto :-)

Jeg forstod bare det første svar fra Ebay som om der var en helt ny måde at bruge Paypal på uden at det kostede modtageren gebyrer at modtage pengene, og så forestillede jeg mig naturligvis at det så blev afsenderen der kom til at betale gebyret.

Anyway så var det altså bare Ebay der kludrede lidt i det med deres svar. For det er da helt klart at man som køber ikke kan tillade sig at påføre sælger ekstra udgifter/gebyrer. :-)
Billede

Tilbage til "Indkøb af materialer på eBay og QXL"