Forstår jeg det rigtigt? handel i udlandet

Alt hved der vedrører indkøb af materialer i udlandet og ikke mindst hvordan man forholder sig til toldgebyr, moms, selvfotolning, ventetid osv.
Brugeravatar
Saraju
Rubin
Geografisk sted: Sulsted, Nordjylland
Kontakt:

Forstår jeg det rigtigt? handel i udlandet

Indlægaf Saraju » søndag, 25. juli 2010 10:43

1. Hvis jeg handler uden for EU skal jeg holde mig under 80 dkk alt inklusiv hvis jeg ikke vil betale en masse moms, told og gebyrer? handler jeg for under 1.150 skal jeg betale moms og import gebyr. Ikke told.
over de 1150 skal jeg betale hele molevitten, told, moms og importgebyr.

2. Hvis jeg handler inden for EU, fx. England, tyskland osv. Så er det lige meget om hvor meget jeg køber for, det er moms, told, og gebyr frit? også selvom jeg handler for et større beløb?

Og EU er det kontinentet Europa eller kun medlemmer af EU lande?
Tidl. Susanne i Nord

Elsker perler, og den ro det giver at arbejde med dem.

Brugeravatar
Suz
Opal
Geografisk sted: Århus

Re: Forstår jeg det rigtigt? handel i udlandet

Indlægaf Suz » søndag, 25. juli 2010 11:59

Susanne i nord skrev:1. Hvis jeg handler uden for EU skal jeg holde mig under 80 dkk alt inklusiv hvis jeg ikke vil betale en masse moms, told og gebyrer?

Ja, sådan er det.
Susanne i nord skrev: handler jeg for under 1.150 skal jeg betale moms og import gebyr. Ikke told.

Jeg ved ikke, om den toldgrænse bliver brugt. Der er ikke told på stenene, mens andre varer, som f.eks. metaldele og værktøj bliver fortoldet med forskellige procenter. Disse procenter kan findes i Toldtariffen.
De fleste af os køber ofte ind i fællesskab, så gebyr og forsendelse deles med flere, og i det tilfælde er de 1150 hurtigt passeret. Du har måske lagt mærke til, at nogle har lavet "små" fællesbestillinger med et begrænset antal deltagere, så har du kig på noget, der vil overstige bagatelgrænsen, kan du jo spørge, om nogen vil være med i et lille fællesindkøb. Man skal ha' været på forum ½ år før man må lave en "rigtig" fællesbestilling, men det forhindrer jo ikke i at lave private aftaler udenfor.
Susanne i nord skrev:2. Hvis jeg handler inden for EU, fx. England, tyskland osv. Så er det lige meget om hvor meget jeg køber for, det er moms, told, og gebyr frit? også selvom jeg handler for et større beløb?

Og EU er det kontinentet Europa eller kun medlemmer af EU lande?

Ja til det første - men ved ikke, om der er andre regler, hvis man handler for f.eks. 50.000 kr
Og EU er EU lande.
Mvh
Suz

Brugeravatar
Saraju
Rubin
Kontakt:

Indlægaf Saraju » søndag, 25. juli 2010 12:13

Ok blev bare lidt rundforvirret, så er det rart når man lige kan spørge. Håber at jeg kan holde mig i skindet lidt endnu. Har en kusine der vil være med til at lave et hyggeværksted når sommerferien er helt ovre.
Tidl. Susanne i Nord

Brugeravatar
Suz
Opal
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Suz » søndag, 25. juli 2010 12:28

Ja pyhh ha, det er en jungle at finde rundt i de regler. Jeg tog et smut omkring en medarbejder i SKAT for at få lidt vejledning. Man kan godt fortolde selv og spare gebyret, men det er næsten ikke besværet værd. Jeg har lavet en billedvejledning i udfyldelsen her viewtopic.php?f=26&t=2917
Min søde kusine er også "faldet i", så vi hygger os med indkøb, kurser og inspirationsture sammen.
Mvh

Suz

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » søndag, 25. juli 2010 16:02

Kommer forsendelsen via PostDK, er det kun stikprøver de udtager til moms + told + deres eget gebyr for beregningen. Langt de fleste gange kan du være så heldig at slippe for hele omkostningen. Altså hvis du tør løbe risikoen :mrgreen: Og du kan med god samvittighed anvende dine materialer.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Saraju
Rubin
Kontakt:

Indlægaf Saraju » søndag, 25. juli 2010 20:57

Har aldrig været ret god til det med at tage ricici, vil vide hvad det kommer til at koste, men kan være jeg engang i fremtiden skal være med i en fælles bestilling også lægge nok til side til betalingen hvis der nu skulle komme moms told osv.
Ved ikke hvad det hedder, men er typen der ikke kan "tåle" at have "dårlig" samvittighed over hvor meget noget kommer til at koste. Er ved at gå ned når der skal laves noget på bilen eller til tandlæge tjeck, tror altid at det koster meget mere end jeg har råd til, og får det regulært dårligt til jeg har betalt og som regel positivt overrasket i sidste ende.
Tidl. Susanne i Nord

mrme
Voks perle
Kontakt:

Indlægaf mrme » fredag, 06. august 2010 17:33

Susanne i nord skrev:1. Hvis jeg handler uden for EU skal jeg holde mig under 80 dkk alt inklusiv hvis jeg ikke vil betale en masse moms, told og gebyrer? handler jeg for under 1.150 skal jeg betale moms og import gebyr. Ikke told.

Ja det er rigtig forstået...

Susanne i nord skrev:
2. Hvis jeg handler inden for EU, fx. England, tyskland osv. Så er det lige meget om hvor meget jeg køber for, det er moms, told, og gebyr frit? også selvom jeg handler for et større beløb?

Det er ik momsfrit, da du betaler momsen i det pågældende land... Så handler du i England, så betaler du engelsk moms, og handler du i Tyskland, så er det tysk moms.
Men har du et firma, så kan du handle momsfrit i hele EU ved at opgive dit VAT number (Dit CVR nummer + DK foran).
Evt kig på www.amino.dk for hjælp angående firma mm.

Susanne i nord skrev:Og EU er det kontinentet Europa eller kun medlemmer af EU lande?

Det er medlemslandene i EU... Der er dog specialle samhandelsaftaler med f.eks Norge, Schweiz mm...

Tilbage til "Indkøb i udlandet, Told og moms"