Vedr. køb i udlandet !

Alt hved der vedrører indkøb af materialer i udlandet og ikke mindst hvordan man forholder sig til toldgebyr, moms, selvfotolning, ventetid osv.
Linscha
Glas perle
Geografisk sted: BRØNSHØJ

Vedr. køb i udlandet !

Indlægaf Linscha » fredag, 05. november 2010 00:15

Hej, :-)

Jeg vil gerne spørge om I har erfaring med at købe smykkedele hos Etsy ? ( http://www.etsy.com )

Er sælger pålidelig og leveringen nogenlunde hurtig ? Er der eventuelt en sælger jeg ikke burde handle hos p.g.a. negative erfaringer ?

Der oplyses en fragtpris på USD 5.- og "with another item" (en anden post) USD 0,50. Jeg er lidt i tvivl om hvad det præcis betyder og
vil gerne være 100 % sikker på fragrpriserne før jeg begynder at handle. D.v.s. ved køb af 1 stk. smykkedele betales USD 5.- og ved køb
af 2 stk. USD 5,50 ? Så er det her jeg tænker, hvad så hvis jeg gerne vil købe mere ? Lad os antage, at jeg gerne vil købe 4 forskellige
slags smykkedele. D.v.s. jeg har 4 køb i en ordre, hvordan beregner jeg så fragtprisen ? Ligger jeg USD 0,50 oveni for hver ekstra køb ?

Jeg har set det er muligt, at kontakte sælger på Etsy og det kunne jeg selvfølgelig også gøre, men jeg vil gerne høre først herinde, da
jeg synes det er mere betryggende. :-)

Jeg tænker sådan lidt på om det overhovedet kan betale sig, at handle smykkedele hos Etsy. Når jeg skal holde mig indenfor grænsen med
de kr.80.- og fragtprisen er USD 5.- Specielt hvis jeg har 4 køb i en ordre, så er jeg oppe på USD 6,50 og spørgsmålet er også om det kan lade
sig gøre, at finde 4 køb der ikke overstiger de kr.80.-, så jeg ikke skal betale moms m.m. ?

Hvilken USD kurs skal jeg bruge når jeg omregner til DKK og så som det sidste, er Ebay ikke meget billigere at handle hos ? :-) Jeg har fået
et indtryk af, at der er mange medlemmer der handler smykkedele på Ebay. Her skal man have en PayPal konto, ikke ? Jeg kender ikke PayPal
betaling og har læst lidt om betalingsmetoden på PayPals hjemmeside. Men igen som med Etsy kunne jeg godt tænke mig, at hører jer der
bruger denne betalingsform i udlandet og om der eventuelt er nogle forholdsregler ?

Håber ikke det er en alt for stor mundfuld og takker mange gange på forhånd ! :-)

Mvh.
Linscha

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Re: Vedr. køb i udlandet !

Indlægaf kiskan » fredag, 05. november 2010 00:47

Jeg har altid været tilfreds med mine køb fra Etsy. Jeg tror at 99,9% er pålidelige, så jeg mener ikke du skal frygte noget. Det er ikke så tit jeg handler hos den samme sælger, jeg går blot efter de ting jeg her og nu vil have. Så en anbefaling af en sælger kan jeg ikke rigtig give. Du kan holde øje med sælgerens feedback-%.

Shipping: ja, 1 vare = $5 og for hver ekstra vare skal du lægge $0,5 oveni fragtprisen.

Jeg tænker aldrig på det magiske køb på kr. 80,-, det er jo kun stikprøver PostDK tager, så i langt de fleste tilfælde ryger forsendelsen udenom.

Omregning til DKK: du kan se dagskurserne her valutakurser.dk. Der er en omregner så du kan få en ca.pris i DKK.

Jeg betaler også med PayPal på Etsy men kan ikke huske de andre betalingsmåder der er.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Indlægaf Pia Lou'lou' » fredag, 05. november 2010 07:39

ebay er billigere, generelt- men det er bestemt ikke hele etsys udvalg, du kan finde hos ebay - så designer-findings må købes på etsy

Linscha
Glas perle

Indlægaf Linscha » mandag, 08. november 2010 23:48

kiskan skrev:Jeg har altid været tilfreds med mine køb fra Etsy. Jeg tror at 99,9% er pålidelige, så jeg mener ikke du skal frygte noget. Det er ikke så tit jeg handler hos den samme sælger, jeg går blot efter de ting jeg her og nu vil have. Så en anbefaling af en sælger kan jeg ikke rigtig give. Du kan holde øje med sælgerens feedback-%.

Shipping: ja, 1 vare = $5 og for hver ekstra vare skal du lægge $0,5 oveni fragtprisen.

Jeg tænker aldrig på det magiske køb på kr. 80,-, det er jo kun stikprøver PostDK tager, så i langt de fleste tilfælde ryger forsendelsen udenom.

Omregning til DKK: du kan se dagskurserne her valutakurser.dk. Der er en omregner så du kan få en ca.pris i DKK.

Jeg betaler også med PayPal på Etsy men kan ikke huske de andre betalingsmåder der er.

Hej Kiskan, :-)

Tusinde tak for dine oplysninger. Stor hjælp ! *tommel*

Så kan jeg sagtens handle både på Etsy og Ebay med en PayPal konto. Okay.....det var jeg ikke klar over, at det er stikprøve vi taler om m.h.t. "det magiske" beløb
på 80 kr. Men kan jeg være sikker på, at Post DK ikke opkræver et gebyr, når jeg afhenter min forsendelse hvis mit køb er over de kr.80.- ? Jeg har besøgt PayPal's
hjemmside og inden jeg opretter en konto, vil jeg gerne spørge dig om gebyrerne. Såfremt jeg har forstået det korrekt, er der ingen gebyrer i forbindelse med køb
i de danske netbutikker, men kun i de udenlandske ? Umiddelbart kan jeg ikke finde en oversigt over gebyrerne på PayPals hjemmeside. Så jeg har ikke en ide om
hvad jeg skal betale, når jeg handler hos Ebay og Etsy. ( Jeg formoder gebyret er det samme beløb, når jeg handler hos Etsy og Ebay ?) I øvrigt er det muligt, at se
gebyrerne i forbindelse med oprettelsen af kontoen ?

Hvordan skal jeg forholde mig, når jeg handler på Ebay's engelske hjemmside d.v.s. ebay.co.uk ? Det er selvfølgelig også udlandet som U.S.A., men der er vel nogle
andre toldregler m.m., da vi taler om europa ? Eller måske ikke !! Som det sidste vil jeg gerne spørge dig. Når jeg handler hos Ebay og skal gennemfører en handel,
modtager jeg så en mail både fra sælger og Ebay hvor de bekræfter handlen ? Hvornår kan jeg forvente, at jeg modtager mine varer - 7 til 14 dage ? Hvornår skal
jeg rykke og hvordan gør jeg i tilfælde af, at der er gået længere tid end forventet ? ( Har du haft problemer med modtagelse af dine varer, hvor du har ventet
mange dage og måtte rykke ? )

Jeg kigger på valuta.dk og så er det nok også en god ide, at besøge Told & Skat's hjemmeside. Jeg har læst lidt om toldreglerne, men det er mange måneder siden.
Det er jo altid en god ide, at holde sig ajour med alle reglerne og i mit tilfælde hvor jeg aldrig har handlet med "udlandet" før, er det helt sikkert en god ide.

Endnu engang tak for hjælpen ! *hilse*

Super dejligt forum ! *pokal*

De bedste hilsner,
Linscha

Linscha
Glas perle

Indlægaf Linscha » tirsdag, 09. november 2010 00:08

Pia Lou'lou' skrev:ebay er billigere, generelt- men det er bestemt ikke hele etsys udvalg, du kan finde hos ebay - så designer-findings må købes på etsy

Hej Pia, :-)

Også tusinde tak til dig for dine oplysninger !! *hilse* ( Det er rart at vide ! )

I øvrigt nu har jeg ikke skimtet mere end et par sider igennem på Etsy og Ebay ligeledes.
Men umiddelbart synes jeg der er stor forskel. Præcis som du nævner m.h.t. designer
smykkedele !! ( Puha.... bare ved tanken om, at gå alle de sider igennem, det er virkelig
noget der tager sin tid, men absolut det værd :-) :-) )

De bedste hilsner
Linscha

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » tirsdag, 09. november 2010 00:09

Linscha skrev:Hej Kiskan, :-)
Så kan jeg sagtens handle både på Etsy og Ebay med en PayPal konto. Okay.....det var jeg ikke klar over, at det er stikprøve vi taler om m.h.t. "det magiske" beløb på 80 kr. Men kan jeg være sikker på, at Post DK ikke opkræver et gebyr, når jeg afhenter min forsendelse hvis mit køb er over de kr.80.- ? Du henter kun din forsendelse hvis den ikke kan være i postkassen ellers modtager du den blot på normal vis. Hvis PostDK fortolder din forsendelse, vil du modtage et brev fra dem, hvor der er angivet hvad du skal betale i moms/told og gebyr. Du får ikke din forsendelse udleveret før du betaler denne regning (kan gøres på posthuset hvor du også henter pakken)

Jeg har besøgt PayPal's hjemmside og inden jeg opretter en konto, vil jeg gerne spørge dig om gebyrerne. Såfremt jeg har forstået det korrekt, er der ingen gebyrer i forbindelse med køb i de danske netbutikker, men kun i de udenlandske ? Umiddelbart kan jeg ikke finde en oversigt over gebyrerne på PayPals hjemmeside. Så jeg har ikke en ide om hvad jeg skal betale, når jeg handler hos Ebay og Etsy. ( Jeg formoder gebyret er det samme beløb, når jeg handler hos Etsy og Ebay ?) I øvrigt er det muligt, at se gebyrerne i forbindelse med oprettelsen af kontoen ? Gebyrets størrelse husker jeg ikke, men det foregår ved at kursen er forhøjet.

Hvordan skal jeg forholde mig, når jeg handler på Ebay's engelske hjemmside d.v.s. ebay.co.uk ? Det er selvfølgelig også udlandet som U.S.A., men der er vel nogle andre toldregler m.m., da vi taler om europa ? Eller måske ikke !! Som det sidste vil jeg gerne spørge dig. Når jeg handler hos Ebay og skal gennemfører en handel, modtager jeg så en mail både fra sælger og Ebay hvor de bekræfter handlen ? Hvornår kan jeg forvente, at jeg modtager mine varer - 7 til 14 dage ? Hvornår skal jeg rykke og hvordan gør jeg i tilfælde af, at der er gået længere tid end forventet ? ( Har du haft problemer med modtagelse af dine varer, hvor du har ventet mange dage og måtte rykke ? ) Når du handler i EU-lande skal du ikke betale dansk moms. Du modtager mail fra Ebay om at du har vundet/købt nogle varer og i mailen er der et link til betalingen - via PayPal.

Jeg kigger på valuta.dk og så er det nok også en god ide, at besøge Told & Skat's hjemmeside. Jeg har læst lidt om toldreglerne, men det er mange måneder siden. Det er jo altid en god ide, at holde sig ajour med alle reglerne og i mit tilfælde hvor jeg aldrig har handlet med "udlandet" før, er det helt sikkert en god ide. Der er ikke told på sten, kun på metaledele. Men moms skal betales af alt, hvis din pakke bliver udtaget af PostDK.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Linscha
Glas perle

Indlægaf Linscha » onsdag, 10. november 2010 00:04

kiskan skrev:
Linscha skrev:Hej Kiskan, :-)
Så kan jeg sagtens handle både på Etsy og Ebay med en PayPal konto. Okay.....det var jeg ikke klar over, at det er stikprøve vi taler om m.h.t. "det magiske" beløb på 80 kr. Men kan jeg være sikker på, at Post DK ikke opkræver et gebyr, når jeg afhenter min forsendelse hvis mit køb er over de kr.80.- ? Du henter kun din forsendelse hvis den ikke kan være i postkassen ellers modtager du den blot på normal vis. Hvis PostDK fortolder din forsendelse, vil du modtage et brev fra dem, hvor der er angivet hvad du skal betale i moms/told og gebyr. Du får ikke din forsendelse udleveret før du betaler denne regning (kan gøres på posthuset hvor du også henter pakken)

Jeg har besøgt PayPal's hjemmside og inden jeg opretter en konto, vil jeg gerne spørge dig om gebyrerne. Såfremt jeg har forstået det korrekt, er der ingen gebyrer i forbindelse med køb i de danske netbutikker, men kun i de udenlandske ? Umiddelbart kan jeg ikke finde en oversigt over gebyrerne på PayPals hjemmeside. Så jeg har ikke en ide om hvad jeg skal betale, når jeg handler hos Ebay og Etsy. ( Jeg formoder gebyret er det samme beløb, når jeg handler hos Etsy og Ebay ?) I øvrigt er det muligt, at se gebyrerne i forbindelse med oprettelsen af kontoen ? Gebyrets størrelse husker jeg ikke, men det foregår ved at kursen er forhøjet.

Hvordan skal jeg forholde mig, når jeg handler på Ebay's engelske hjemmside d.v.s. ebay.co.uk ? Det er selvfølgelig også udlandet som U.S.A., men der er vel nogle andre toldregler m.m., da vi taler om europa ? Eller måske ikke !! Som det sidste vil jeg gerne spørge dig. Når jeg handler hos Ebay og skal gennemfører en handel, modtager jeg så en mail både fra sælger og Ebay hvor de bekræfter handlen ? Hvornår kan jeg forvente, at jeg modtager mine varer - 7 til 14 dage ? Hvornår skal jeg rykke og hvordan gør jeg i tilfælde af, at der er gået længere tid end forventet ? ( Har du haft problemer med modtagelse af dine varer, hvor du har ventet mange dage og måtte rykke ? ) Når du handler i EU-lande skal du ikke betale dansk moms. Du modtager mail fra Ebay om at du har vundet/købt nogle varer og i mailen er der et link til betalingen - via PayPal.

Jeg kigger på valuta.dk og så er det nok også en god ide, at besøge Told & Skat's hjemmeside. Jeg har læst lidt om toldreglerne, men det er mange måneder siden. Det er jo altid en god ide, at holde sig ajour med alle reglerne og i mit tilfælde hvor jeg aldrig har handlet med "udlandet" før, er det helt sikkert en god ide. Der er ikke told på sten, kun på metaledele. Men moms skal betales af alt, hvis din pakke bliver udtaget af PostDK.

Hej kiskan,

Super nu er jeg blevet en hel del klogere !

Og.............tusinde tak for hjælpen ! *hilse*

De bedste hilsner,
Linscha

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf mooshi » mandag, 15. november 2010 15:38

Husk altid at tjekke hvor varen kommer fra. Selv om det er ebay.co.uk er det ikke sikkert at varen sendes fra England.
Billede

Linscha
Glas perle

Indlægaf Linscha » mandag, 15. november 2010 20:16

mooshi skrev:Husk altid at tjekke hvor varen kommer fra. Selv om det er ebay.co.uk er det ikke sikkert at varen sendes fra England.

Hej Mooshi,

Super du oplyser dette ! Tusinde tak ! *tommel* *hilse*
(Jeg har godt nok hørt om dette før, men har ikke tænkt videre over det, så det var rart at få en "reminder")

Fortsat god aften !

De bedste hilsner,
Linscha

Rav
Voks perle
Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf Rav » mandag, 15. november 2010 20:19

Jeg har handlet en del hos forskellige sælger på Etsy, lidt smykker men også bla cremer og parfume og jeg har aldrig haft problemer med sælgeren. Det har aldrig taget mere end en-to uger før jeg havde varene og jeg har aldrig skulle betale ekstra til hverken told eller pest dk.
MVH Rav

Follow the hope in your heart not the fear in your mind.

If you remain in the shade you will never grow.

Linscha
Glas perle

Indlægaf Linscha » mandag, 15. november 2010 21:41

Rav skrev:Jeg har handlet en del hos forskellige sælger på Etsy, lidt smykker men også bla cremer og parfume og jeg har aldrig haft problemer med sælgeren. Det har aldrig taget mere end en-to uger før jeg havde varene og jeg har aldrig skulle betale ekstra til hverken told eller pest dk.

Hej Rav,

Tak for oplysningen ! *tommel* *hilse* *hilse*

Det lyder da dejligt, at du hverken har betalt til told eller Post DK. :-) ( Jeg ved ikke om det er en stavefejl eller om du bevidst har
skrevet "pest" DK. Men har du det kan jeg forestille mig, at du skriver pest DK fordi de er fuldstændig urimelige med deres porto-
priser og så ikke nok med, at vi alle sammen betaler for de urimelige portopriser, så formår de også i Post DK, at leverer breve med
flere dages forsinkelser, aflevere pakke til naboen ect. Med de portopriser som Post DK har, burde de ikke have alle de fejlleveringer
og forsinkelser. I forbindelse med mine køb af perler m.m. har jeg fået indtryk af, at det ikke kun er mig der er uheldig med Post DK
m.h.t. forsinket post, fejlleveringer samt pakker der bortkommer. Heldigvis er jeg i besiddelse af en afhentningskvittering i for-
bindelse med en bortkommet pakke fra Halling-Beads, da det er mit bevis for, at jeg ikke har modtaget pakken. Iflg. Post DK
har de returneret forsendelsen til afsender, men Halling-Beads har ikke fået bestillingen retur ! Så der er noget der ikke stemmer ??
Halling-Beads oplyste mig, at de i perioder desværre er udsat for, at pakker bortkommer. Som de skrev " desværre er ikke alle
medarbejdere ærlige hos Post DK ". Meget kedeligt ! *nedaf* )

Nå men for at komme tilbage til emnet så er det rart at vide, at du ikke har betalt til told el. Post DK. Jeg kan hellere ikke forestille
mig, at man kan være så uheldig, at ens pakke bliver trukket ud ved en stikprøve fra Told og Skat, hver gang du handler med udlandet.
Tusinde af dansker handler med udlandet hver dag på nettet og sandsynligheden for, at netop din pakke bliver udtrukket i en stikprøve
er meget lille. Så det vil ikke afholde mig for at handle med Ebay og Etsy i fremtiden. ( P.t. har jeg hellere ingen ide om, hvad der skal
betales af Told m.m., da jeg ikke har læst om toldreglerne på Told & Skat's hjemmeside. Men det kommer ! :-) ) Men lad os nu antage,
at det beløb du skal betale i told og skat plus det beløb du allerede har betalt i fragtomkostninger, overstiger varens værdi og du så ikke
ønsker at tage imod købet, kan du så annullere købet eller "fanger bordet" ? Eller skal du betale for returneringen ?

De bedste hilsner,
Linscha

Rav
Voks perle
Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf Rav » mandag, 15. november 2010 21:51

Linscha jeg ved faktisk ikke hvad der sker hvis nægter at modtage pakken.

Fandt lige dette link fra PEST dk om toldregler

http://www.postdanmark.dk/contentfull.d ... &menufile=
MVH Rav

Follow the hope in your heart not the fear in your mind.

If you remain in the shade you will never grow.

Linscha
Glas perle

Indlægaf Linscha » mandag, 15. november 2010 22:05

Hej til alle jer der har svaret mig ! :-) :-)

Jeg vil gerne takke jer alle sammen for de gode oplysninger jeg har modtaget. *klappe* *hilse*

Det er en meget stor hjælp ! Selvfølgelig kan jeg "google" mig frem til mange svar ! Men det vigtigste
er jeres erfaringer med at handle med udlandet. Om de så er positive eller negative oplevelser. Under alle
omstændigheder er det netop de personlige erfaringer som jeg ikke kan "google" mig frem til, men kun kan
få svar på herinde.

Det er og kan kun være en POSITIV OPLEVELSE, at være medlem af dette forum, med alt den hjælp man kan få herinde ! *pokal* *chear*

De bedste hilsner,
Linscha

Linscha
Glas perle

Indlægaf Linscha » mandag, 15. november 2010 22:07

Rav skrev:Linscha jeg ved faktisk ikke hvad der sker hvis nægter at modtage pakken.

Hej igen, :-)

Super.....det kigger jeg på !

og.....mange tak ! *hilse*

De bedste hilsner,
Linscha

Linscha
Glas perle

Indlægaf Linscha » mandag, 15. november 2010 23:05

Rav skrev:Linscha jeg ved faktisk ikke hvad der sker hvis nægter at modtage pakken.

Hej Rav, :-)

Har du styr på importgebyret som Post DK opkræver ? Post DK oplyser, at de har en forpligtigelse overfor Told & Skat
m.h.t. at oplyse dem, om køb over kr. 80.- Vil det reelt sige at Post DK, (såvidt de gør deres arbejde 100 % korrekt)
skal opkræve kr.160.- af modtager ved alle forsendelser der overstiger de kr.80.- ?

Jeg ved ikke om det er mig der går alt for deltaljeret ind i det her m.h.t. toldafgifter ect., men umiddelbart lyder det til at
det er alt for dyrt at handle med udlandet, hvis jeg handler for mere end kr.80.- Post DK oplyser bl.a. ved køb af jeans værdi kr.
1.500.- skal der betales kr.780.- i told,import og moms. Helt ærligt, så er det da fuldstændigt "latterligt", at der skal betales
så meget i afgifter til staten. (men det er jo en helt anden snak) Det er jo begrænset for hvad man kan købe, hvis man skal
holde sig indenfor de kr.80.-. Men omvendt er der ikke noget ved at betale 160 kr. til Post DK og så kommer Told & Skat's omkost-
ninger ved siden af.

Umiddelbart er min konklusion, at jeg i første omgang vil handle indenfor det "magiske " beløb på kr.80.- og så må jeg se, om
jeg senere hen vil tage chancen og handle for et større beløb !! Hvis Post DK skal have 160 kr. i importgebyr og så kommer Told
& Skat ved siden af, hvad er så logikken ved at købe eller rettere sagt, at vinde de billige auktioner på Ebay ?

De bedste hilsner,
Linscha

Tilbage til "Indkøb i udlandet, Told og moms"