Nye regler 2012 ?

Alt hved der vedrører indkøb af materialer i udlandet og ikke mindst hvordan man forholder sig til toldgebyr, moms, selvfotolning, ventetid osv.
Brugeravatar
Aalvik
Træ perle
Geografisk sted: Bække

Nye regler 2012 ?

Indlægaf Aalvik » torsdag, 30. august 2012 21:42

Hej allesammen

Nu har været så flittig at bruge timer på at læse læssevis af indlæg før jeg spørger, det er jo så kedeligt at skulle svare på det samme flere gange.

Men, stort set alle de links og oplysninger der er givet om de emner jeg skal vide noget om er flere år gamle og jeg er i tvivl om det stadig er de samme regler, og div links til toldtariffer er "Historisk ikke gældende" såvidt jeg kan se *lille ven . Jeg forsøgte dog at navigere mig rundt helt alene i den farlige *panik* skattejungle *erro* , men for vild mellem alle de grumme spiderwebs *rescue*

Jeg er på kanten til at starte op med at sælge smykker som bierhverv. Venter spændt på at A-kassen accepterer min ansøgning, og så er jeg i en flyvende fart igang med at oprette CVR nr, hjemmeside, bestille smykkedele og alt hvad jeg ellers skal bruge. Så jeg er igang med alle forberedelserne hertil. Denne fantastiske forums jungle gjorde mig dog også lige opmærksom på ting jeg ikke havde skænket en tanke, så for at undgå ubehagelige overraskelser må jeg jo læse endnu mere *tommel*

Mit spørgsmål er flg: Er disse informationer som jeg har skrabet sammen fra diverse andre indlæg stadig gældende?

1) Køber jeg i udlandet for under 80,- skal der ikke betales moms, told og importafgift

2) Køber jeg i udlandet for 80 - 1150,- skal der betales moms og importafgift

3) Køber jeg i udlandet for over 1150,- skal der betales moms, told og importafgift

Jeg så i en at tråd i diskuterede om hver enkelt vare måtte koste op til 5 eller 6 $, hvad handler det om?

Jeg ønsker af metal kun at arbejde med sterling sølv eller forgyldt sterling sølv. Skal jeg registreres hos ædelmetalkontrollen?

Derudover kan jeg se at jeg for at bestille varer i udlandet skal registreres som importør. Det gøres feks hos webreg.dk hvor jeg også kan oprette virksomhed?

Hvordan gør i når i bestiller sammen fra feks FM? Jeg mener alle med cvr nr skal vel bruge regningen til regnskabet og de sender vel kun een med, kopierer i bare den eller ?

Så, søde, rare, venlige flinke perlevenner kan i hjælpe mig lidt på vej med mine spørgsmål? Og er mine iagtagelser rigtige?

Mvh Aalvik *spammer*
Billede

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Nye regler 2012 ?

Indlægaf Line » fredag, 31. august 2012 09:42

Jeg så i en at tråd i diskuterede om hver enkelt vare måtte koste op til 5 eller 6 $, hvad handler det om? Dey handler om dollarkus og om hvor meget man kan købe for før man kommer over de 80... vil jeg tro. :-)

Jeg ønsker af metal kun at arbejde med sterling sølv eller forgyldt sterling sølv. Skal jeg registreres hos ædelmetalkontrollen?
Ja det skal man, det skal man også selvom man ikke er registreret og bare sælger som hobby, desværre. Det er dybt godnat at man skal det hvis man laver smykker af færdige dele som de fleste af os gør. Alternativt må du ikke skrive at det er ægte sølv...

Brugeravatar
Inge Kristensen
Guldkoral
Geografisk sted: Ulstrup
Kontakt:

Indlægaf Inge Kristensen » fredag, 31. august 2012 14:22

Aalvik skrev:Hej allesammen

Mit spørgsmål er flg: Er disse informationer som jeg har skrabet sammen fra diverse andre indlæg stadig gældende?

1) Køber jeg i udlandet for under 80,- skal der ikke betales moms, told og importafgift

2) Køber jeg i udlandet for 80 - 1150,- skal der betales moms og importafgift

3) Køber jeg i udlandet for over 1150,- skal der betales moms, told og importafgift

Jeg så i en at tråd i diskuterede om hver enkelt vare måtte koste op til 5 eller 6 $, hvad handler det om?

Derudover kan jeg se at jeg for at bestille varer i udlandet skal registreres som importør. Det gøres feks hos webreg.dk hvor jeg også kan oprette virksomhed?

Hvordan gør i når i bestiller sammen fra feks FM? Jeg mener alle med cvr nr skal vel bruge regningen til regnskabet og de sender vel kun een med, kopierer i bare den eller ?

Så, søde, rare, venlige flinke perlevenner kan i hjælpe mig lidt på vej med mine spørgsmål? Og er mine iagtagelser rigtige?

Mvh Aalvik *spammer*

Spørgsmål 1-3
De svar du har læst gælder for privat køb fra udlandet. Reglerne er anderledes for virksomheder.

Når du som momsregistreret køber varer er du pligtig til at betale moms af salget og betaler derfor ikke moms af indkøb fra lande udenfor EU.
(Momsfri handel indefor EU er ret indviklet, så det holder jeg mig fra)
Told betales som for private.
Din import skal toldbehandles og der er ingen bundgrænse, som ved private.

Hvis du får leveret via FEDEX, UPS DHL eller lignende er tolddeklareringen inkluderet i fragtprisen. Firmaerne indberetter så oplysninger om køb til Skat og du får en månedlig opgørelse fra Skat over hvad der er indberettet. Samt en regning på evt. told. (Ikke moms som blot indgår i momsregnskabet)

Hvis du får leveret med almindelig post opkræver Post Danmark 165 kr inkl. moms i fortoldningsgebyr. Der er ikke nogen bundgrænse for toldbehandling, som ved privat køb. Det kan derfor ikke betale sig at købe små partier.
Du får pakken udleveret med det samme. Ellers sker indberetningen til skat som nævnt ovenfor.

Hvis du sælger varer med ædelmetal skal du registreres, ingen vej udenom. De tjekker websider og møder op på messer.

Du kan registrere dig som importør samme sted som du opretter din virksomhed.

Brugeravatar
Aalvik
Træ perle
Geografisk sted: Bække

Indlægaf Aalvik » lørdag, 01. september 2012 22:53

Tusind tak for svarerene Line og Inge *smækkys*

Vil det sige at når i deles om feks at købe fra Fire Mountain, så er det kun de ikke cvr registrerede af jer der går sammen om det, eller kan jeg godt med cvr nr hoppe med på den for at dele importafgiften?
Billede

Tilbage til "Indkøb i udlandet, Told og moms"