Tjek månedens valutakurserne og undgå momssmæk

Alt hved der vedrører indkøb af materialer i udlandet og ikke mindst hvordan man forholder sig til toldgebyr, moms, selvfotolning, ventetid osv.
Brugeravatar
perlemig
Æresmedlem
Geografisk sted: Kbh

Tjek månedens valutakurserne og undgå momssmæk

Indlægaf perlemig » torsdag, 08. januar 2009 19:35

Hver måned fastsættes en kurs, som SKAT bruger til deres told/momsgrænser.

Inge var så flink på et tidspunkt at fortælle, hvor nemt vi finder det.

http://valutakurser.dk/

Ude til venstre under "VALUTAKURSER" står der Toldkurser. Tryk på Toldkuser, og så kan I se indeværende måneds fastsatte kurs. Ud fra den kan I beregne, hvor mange fx $ man den måned kan købe for, hvis man vil holde sig under de 80 DKK, der er den magiske grænse for moms.

I januar er det fx. 15,001$.

God handlelyst :mrgreen:
Støt Scleroseforskningen i Danmark - tak :o)

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlægaf Line » torsdag, 08. januar 2009 21:12

Super!

Brugeravatar
Britta T.
Helt speciel perle
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlægaf Britta T. » torsdag, 08. januar 2009 21:53

Ej hvor smart. Tak perlemig *smækkys*
Husk: et godt grin forlænger livet ;-)

Britta

Brugeravatar
perlemig
Æresmedlem

Indlægaf perlemig » torsdag, 08. januar 2009 23:22

Ja jeg takker Inge, det var rigtig rart at finde ud af den fidus :mrgreen:

Brugeravatar
boots
Jade perle
Geografisk sted: Taastrup

Indlægaf boots » onsdag, 14. januar 2009 16:06

Av, det anede jeg ikke. Jeg har gået og bestilt for under $14 for at være på den sikre side og jeg har flere gange godt kunnet bruge den ekstra dollar....

Min husbond spørger nogen toldere når han render ind i dem. Er der så nogen der ved helt sikkert om portoen skal regnes med i de $15 eller ej? Man får forskellige svar alt efter hvem man spørger...
Billede
----------------------------------------------
Proud member of Chainmaillers Guild

Brugeravatar
perlemig
Æresmedlem

Indlægaf perlemig » onsdag, 14. januar 2009 16:19

Svarer også lige her.

Ja, i de 80 kr. er porto også medregnet!

Brugeravatar
boots
Jade perle

Indlægaf boots » onsdag, 14. januar 2009 16:28

Så skriver jeg også lige her at da jeg betalte Post Danmarks regning for min polo shirt fra USA var portoen ikke medregnet - kun poloens pris... Jeg synes sgu det er forvirrende....
Billede

Brugeravatar
perlemig
Æresmedlem

Indlægaf perlemig » onsdag, 14. januar 2009 16:37

Tja - det er så PostDanmarks hovedpine. For reglerne er, at der må indkøbes for 80,- inkl. porto, uden momsafregning.

Du skal ned i deres regnestykke, så kan du se, hvordan det beregnes, OG, siden er ikke opdateret med nye toldregler endnu, men de har ikke indflydelse på momsafregningen alligevel, sååå......

http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=300092&vID=200865

Brugeravatar
boots
Jade perle

Indlægaf boots » onsdag, 14. januar 2009 17:03

Ja - det står helt tydeligt her: Moms
Momsen er på 25 %. Den udregnes på baggrund af varens værdi, portoen og toldafgiften.

http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/Erhverv/Produkter_priser_2008.htm&menufile=0

Og så er gebyret steget lidt:
Fortoldningsgebyr
Fortoldningsgebyret, som Post Danmark opkræver, er pr. 1. januar 2009 på 155 kr. inkl. moms pr. forsendelse for varer over 80 kr. Gebyret går til dækning af de omkostninger, der er forbundet med at lave en fortoldning.

Iøvrigt fandt jeg lige denne side: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1601599&vID=0&iID=10032

Det er nok smartere at tjekke hvor mange $ etc. man kan bestille for på dén side, for hvis der kommer udsving på 5% i kursen, så ændres beløbet man kan bestille for. F.eks. er den canadiske kurs ændret så meget at beløbet man kan købe for er blevet ændret og gælder fra nu af:

Kurserne afviger mere end 5% fra månedskursen og skal anvendes ved fortoldning i perioden 14. januar - 31. januar 2009.

Jeg tjekkede lige siden med valutakurser/toldkurser, og dér er ændringen ikke nævnt. Ikke endnu ihvertfald...

Så - det er nok bedst at medregne portoen i beløbet selvom nogen medarbejdere ved Told påstår at det kun er i visse tilfælde portoen medregnes (min mand snakkede med en toldmedarbejder da vi spurgte mht. at porto ikke var medregnet på vores regning - svaret var at det havde noget med forholdet mellem varens værdi og portoens størrelse at gøre.... Mere fik han ikke at vide.)
Billede

Brugeravatar
Sidsel
Glas perle
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Sidsel » torsdag, 29. januar 2009 01:54

Altså jeg har lige været ude for at de tog min pakke ind til fortoldning, men der lå ikke en faktura i pakken så de sendte mig et brev om at jeg skulle sende dem en faktura. Det gjorde jeg så - på ca £20.
Alligevel blev den frigivet for told. Hvordan hulen kan det passe med deres regler???? Her fik de jo bevis for at jeg havde givet meget mere end 80kr for den......
Jeg synes ikke rigtig der er faste og klare regler, nogle gange går den og andre gange ikke.

Brugeravatar
boots
Jade perle

Indlægaf boots » torsdag, 29. januar 2009 02:24

Husk nu at du kun kan handle for ca. USD13,86 hvis du vil holde dig under grænsen på 80,-. Det er gældende fra 1. februar.

Sidsel - du skriver du sendte dem en faktura på £20? Jamen - pund bruger man jo i UK - og det er EU...? Og iøvrigt skal du ikke betale told før værdien er over 1150,-...
Billede

Brugeravatar
Sidsel
Glas perle
Kontakt:

Indlægaf Sidsel » torsdag, 29. januar 2009 02:26

boots skrev:Husk nu at du kun kan handle for ca. USD13,86 hvis du vil holde dig under grænsen på 80,-. Det er gældende fra 1. februar.

Sidsel - du skriver du sendte dem en faktura på £20? Jamen - pund bruger man jo i UK - og det er EU...? Og iøvrigt skal du ikke betale told før værdien er over 1150,-...

Det var varer jeg havde købt i Kina, så ikke ligefrem EU. Det var derfor de skrev efter en faktura. Var også overrasket over at pakken blev frigivet.

Brugeravatar
Sidsel
Glas perle
Kontakt:

Indlægaf Sidsel » torsdag, 29. januar 2009 02:27

jeg mente også moms, ikke told ;-)

Brugeravatar
boots
Jade perle

Indlægaf boots » torsdag, 29. januar 2009 02:28

OK - men jeg blev forvirret fordi du regnede i pund... Jeg ved godt der er nogen kinesere der regner med pund. Jeg har lige handlet hos en kineser der ville have USD, så jeg roder lidt rundt med valutaer lige nu...

Stadigvæk - told skal du ikke betale før værdien er over 1150,-. Til gengæld skulle du vel have betalt moms + gebyr. Du kan nok regne dig heldig fordi du ikke måtte punge ud.

Tilføjet - vi krydsede lige indlæg dér...

Du har nok bare været heldig.. Dét ville jeg ikke brokke mig over hvis jeg var dig. :mrgreen:
Billede

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » torsdag, 29. januar 2009 11:39

Ja med den nye sats for februar måned kan vi handle for 13,86 $ og undgå told, moms og gebyr..

Æv - det er ikke det store..
Vh. Maria

Perloman og medlem af moderator-teamet.. :-)

Tilbage til "Indkøb i udlandet, Told og moms"