ER det farligt at arbejde med CYKELSLANGER ?

Her kan du poste alt om smykkefremstilling, perler og smykkedesign som du ikke kan få til at passe ind i en af de andre fora.
Brugeravatar
DortheKR
Sølv perle
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

ER det farligt at arbejde med CYKELSLANGER ?

Indlægaf DortheKR » mandag, 21. februar 2011 00:52

Jeg har valgt at sætte dette indlæg ind – rundt omkring hvor jeg ”færdes” - blot så alle har mulighed for at tage et personligt valg.
Jeg har desværre ikke kunnet finde noget på danske sider - men fra Norges Klima- og forureiningsdirektoratet skriver de at der i slanger/dæk kan forekomme skadelige stoffer som alkylfenol, ftalat (DEHP) og bly.PAH, sink og ftalat som butylbenzylftalat (BBP).Ftalater, der fra januar 2007 blev forbudt i legetøj i hele EU, er delt i to dele:
Totalt forbud mod de tre mest problematiske ftalater i legetøj og småbørnsartikler til børn op til 14 år:

* Di-ethyl-hexyl-phthalat (DEHP)

* Di-butyl-phthalat (DBP)

* Butyl-benzyl-phthalat (BBP)

Forbud mod følgende ftalater i legetøj og småbørnsartikler, som børn under 3 år kan putte i munden:

* Di-iso-nonyl-phthalat (DINP)

* Di-iso-decyl-phthalat (DIDP)

* Di-n-octylphthalat (DNOP)

I Danmark fastholdes forbuddet mod alle ftalater i legetøj til børn under 3 år, som har eksisteret siden 1999.
Igen oplysninger fra Norge, der siger noget om konsekvenser:
DEHP og flere andre ftalater er klassifisert som reproduksjonsskadelige
DEHP, BBP, DBP, DIBP og et såkalt ”7-11-ftalat”, 711P; (1,2-benzendikarboksylsyre, di-C7-11-forgrenede og lineære alkylestere) er klassifisert som reproduksjonsskadelige. De kan skade forplantningsevnen og gi fosterskader. Dette medfører at stoffene skal merkes med farebetegnelsen giftig.

Jeg oplever det er et lidt "følsomt" emne - men jeg synes det er et MEGET vigtigt.(Især efter at en sygeplejerske der kom på værkstedet sidst år sagde, at efter blot få minutters arbejde med slangerne kunne det måles i blodet ! ) Vi skal som jeg skriver i starten have mulighed for det personlige valg når vi taler om eventuelle skadelige ting som disse. Derfor oplyser jeg også ALLE der berører emnet eller ønsker at arbejde med materialet. Jeg vil personligt ikke afholde kurser - og laver heller ikke ting som tasker eller armbånd mere. Det er jo også berøringen med materialet når vi laver det - selv om det selvfølgelig er langt værre når man bruger en taske og går og rører ved hele tiden, eller et armbånd tæt på den tynde hud! Jeg kan godt "leve med" en udstanset blomst på en hårbøjle - eller til deko på en taske - altså det vi ikke sådan sidder med i timevis for at lave eller bærer på huden. Egentlig burde jeg måske fjerne det helt - men jeg synes også det er godt at få dialogen! Jeg kunne jo blot sige - det kan du/vi ikke arbejde med på værkstedet - der er plusser og minusser ved alle den slags beslutninger. Lige nu “vinder” folk frie valg hos os - ligesom dem går ud og ryger.. Det er jo også deres valg !

Jeg vil tro, at der ikke går så lang tid, før ansvar omkring disse stoffer bliver lige så aktuel som nikkel mm. i smykkedele. Altså at det bliver ulovligt at sælge det (som materiale rettet til smykke/taske fremstilling - hvilket det jo absolut IKKE er godkendt til)
Dette er absolut venligt ment - og for at I/vi evt. på sigt undgår, at få "en over næsen" - eller det der er værre!
Kærligst Dorthe

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Re: ER det farligt at arbejde med CYKELSLANGER ?

Indlægaf Pia Lou'lou' » mandag, 21. februar 2011 08:01

det er så syn for sagn og det er godt. men ærgeligt for de af jer, der elsker at lege med slangerne.
men der må være et reelt alternativ et sted, tænk på sex-industriens gummi og latex tøj - og ved nærmere eftertanke, mon de er lavet af sikre materialer?

Brugeravatar
DortheKR
Sølv perle
Kontakt:

Indlægaf DortheKR » mandag, 21. februar 2011 10:11

Pia... du har fuldstændig ret - Jeg har været igang med div. research i flere år (faktisk siden vi startede for år tilbage med at lege med slangerne på værkstedet) - ligeledes tjekkede jeg op i Frankfurt på messen her i år - der var smykkematerialer - gummi / plast osv... men ikke noget der var testet og mærket ! Jeg har haft fat i div plast-gummi-latex virksomheder - lige fra dem der producerer balloner til det mere pikante *fløjt*
Jeg har en søn der er færdig med sin 4 år uddannelse til plastmager her til sommer - der henter jeg god hjælp, med hvilke ting vi fx kan varme - fx.det at det er blevet populært at smelte fx. hamaperler i ovnen - til skåle og nedsmelte de almindelige perler til små disks osv. Det er fuldstændig harmløst - og intet der er giftigt - hvilket en medarbejder jeg også mødte på Hamas stand kunne bekræfte - de havde nemlig lige selv fået det testet - for at kunne tage sådanne skåle med på en kommende messe.
Jeg har jævnligt min søn til at typebestemme det ene eller det andet for os - det er noget med hvordan det smelter - lugter - soder eller ej osv. der er med til at teste hvilken type det er - og om vi kan bruge det - jeg havde fx. en tusch ( selve røret og "hætten" ) det var forskelligt materialer de 2 dele var lavet af (selv om jeg ikke kunne se/mærke forskel)- hætten kunne vi anvende uden problemer - men han har lige taget "hylstret" med for at tjekke yderligere op på den inden vi evt. bruge dem.
Men igen - der er jo forskel på om vi lige gør "noget" en enkelt gang privat eller underviser i noget/sælger ( synes jeg ;-)
Kærligst Dorthe

Brugeravatar
Kirsten Poulsen
Sølv perle
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlægaf Kirsten Poulsen » fredag, 25. februar 2011 19:57

Jeg har talt med irene from og da hun startede med at sælge de sorte gumi ringe som hun bruger i hennes smykker fik hun dem tester hos Metald politiet, og dem hun har er faktis godkent til føde vare da de oprindelig blev lavet til at sette ind i vandhaner. Da hun så ville tage ringene hjem i flere faver skulle hver farve testets da den enkelte farve ikke er fra same metriale.
Så jeg har helt valgt at lade være med at bruge slanger i mine smykker, men man kan nu få noget cilikone som er godkent.
men efter honden er der så mange farlige stoffer her i vores verden at det er svært at finde ud af.
vi er godkent af fødevarestyrelsen og da de var på besøg ville de vide om vi kunne dokementer at nogle krus vi havde i butikken om de motte bruges til at drikke af , dt kunne vi ikke, men det kan vi nu da vores levrandør har hente alle de godkendelser hjem der er for dem, men der er ikke mange der er klar over at ting skal være godkent til fødevare hvis de skal bruges til dette formål, så det er svært at hvid hvad man skal gøre for der er forskelige steder tingen skal være godkent.
Havfruen

Brugeravatar
Ditte
Peridot
Geografisk sted: Lemvig, Vestjylland.
Kontakt:

Indlægaf Ditte » onsdag, 06. april 2011 14:23

Jeg er lidt interesseret i at vide, hvordan du har fundet ud af hvilke stoffer der er i cykelslanger?
Hvis du ved hvilke stoffer de er lavet af *blink*, ville det være god information for mig, da jeg skrive en opgave om smykker fremstillet af cykelslange..
- Ditte :)

Brugeravatar
DortheKR
Sølv perle
Kontakt:

Indlægaf DortheKR » fredag, 08. april 2011 00:48

Kære Ditte

Som du kan læse i ovenstående indlæg er det blandt andet fra Norges " Klima- og forureiningsdirektoratet"

Jeg har nylig fået et foreløbelig svar fra Frank Jensen
Specialkonsulent (Chief Adviser)
Miljøstyrelsen Kemikalier
(Danish EPA - Chemicals)
- han skriver :

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er cykelslanger o.lign. lavet af butylgummi, som er et syntetisk gummi, der består af en polymer af stofferne isobuten og isopren. Begge disse stoffer er klassificeret som kræftfremkaldende i kategori 2, men i og med at de er polymeriserede vurderes det, at der ikke er en risiko i denne sammenhæng.

Der bruges en række gummikemikalier i produktionen af slangerne, herunder antioxidanter og måske PAH'er. Disse kan, alt efter hvilke stoffer der anvendes, være sundhedsmæssigt problematiske. Hvis den slags gummistykker anvendes til smykker, vil der dels være mulighed for hudkontakt, og dels kan man heller ikke udelukke, at børn kan putte et smykke i munden, og i den forbindelse blive udsat for små mængder af disse stoffer. Så selvom det nok ikke udgør en akut eller påviselig risiko, mener Miljøstyrelsen alligevel, at man bør undlade at anvende den slags gummi i smykker, så unødig udsættelse for disse stoffer undgås. Det skal også oplyses, at Miljøstyrelsen ikke har detaljeret kendskab til hvilke stoffer, der konkret anvendes i produktionen af slangerne.

Det er for mig nok til at jeg fortsat vil oplyse folk omkring det - og så prøve evt. at få mere at vide !
Kærligst Dorthe

Tilbage til "Generelt/Rodekassen"