PÅSTAND: Alt metal afgiver nikkel !

Her kan du poste alt om smykkefremstilling, perler og smykkedesign som du ikke kan få til at passe ind i en af de andre fora.
Brugeravatar
Mie
Admin (over perle)
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Mie » onsdag, 16. april 2008 16:36

Brugeravatar
Nuser
Guldperle
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Nuser » onsdag, 16. april 2008 21:29

Ja, jeg kan desværre ikke huske hvor manden vidste det fra (han var IKKE guldsmed). Jeg tror måske også bare vi skal tage hans påstand med et gran salt, for det lyder altså underligt.
Billede Husk at være god ved dyrene !

Pixi
Perlemors perle

Indlægaf Pixi » søndag, 04. maj 2008 00:48

Kunne være han have fåget købt et alt for stort lager af det her specielle metal grinrul*
Kiroisk stål er det samme titanium , og det er der intet nikkel i.

Beadit
Fossilperle
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlægaf Beadit » søndag, 04. maj 2008 01:24

Kirurgisk stål er ikke titanium men stål, der ikke indeholder nikkel.

Men jeg tror faktisk, at han har ret (måske som det eneste), når han påstår at kirurgisk stål er en falsk varebetegnelse.

Kirurgisk stål er nikkelfrit stål af bedste kvalitet, som bliver desinficeret og vakuumpakket, så det er uberørt af menneskehænder, indtil det bliver brugt ved operationer.

De øreringe o.l. af kirurgisk stål man kan købe, er bestemt ikke uberørt af menneskehænder, så det er jo falsk varebetegnelse. *tunge*

Mvh Birgit

Pixi
Perlemors perle

Indlægaf Pixi » søndag, 04. maj 2008 09:45

Jeg fik at vide fra en læge at kiroisk stål er det samme som titanium , da jeg blev opereret.

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » søndag, 04. maj 2008 12:47

Jeg fandt dette om kirurgisk stål:

KIRURGISK STÅL:
Kirurgisk stål er en massebetegnelse for forskellige stål-legeringer, der alle er rustfrie. Den slags, der bruges til piercingsmykker er enten 316L eller 316LVM hvor f.eks. piercingværktøjer bl.a. laves af 410 ASTM.
316L indeholder nikkel, men afgiver ikke mere end at det er indenfor den af EU vedtagne grænse for smykker med langvaring kontakt til huden. Det er stadig et fremragende materiale til helede piercinger, men er man meget allergisk overfor nikkel, bør man dog vælge smykker af f.eks. titanium eller niobium.
Jeg vil ikke anbefale at bruge kirurgisk stål 316L i piercinger, der ikke er gennemhelet, da kombinationen nikkel/sårvæske øger risikoen for at udvikle nikkelallergi.
316L indeholder typisk 16-18% krom, 10-14% nikkel, 2-3% molybdæn, < 0,03% carbon, < 2% mangan, < 0,75% silicium, < 0,045 fosfor, < 0,03 svovl samt < 0,1% nitrogen.

Citatet er fra denne side:
http://www.shopbyen.dk/rods-n-rings/?p=p_6

turmalin

Indlægaf turmalin » søndag, 04. maj 2008 15:04

Så kan man sige - hvad ville han med denne påstand? Forsvare, at der er nikkel i de ting han sælger - eller dække sig ind, hvis nogen ville påstå at have fået allergi af smykker købt hos ham?? *vedikke

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » søndag, 04. maj 2008 15:17

turmalin skrev:Så kan man sige - hvad ville han med denne påstand? Forsvare, at der er nikkel i de ting han sælger - eller dække sig ind, hvis nogen ville påstå at have fået allergi af smykker købt hos ham?? *vedikke

Ja det var da en særdeles nærliggende tanke :mrgreen:

Helle
Jade perle
Geografisk sted: Thy

Indlægaf Helle » søndag, 04. maj 2008 21:49

At alt metal indeholder nikkel er noget pladder.

Det kan simpelthen ikke diskuteres.

Så kan det godt være at næsten alt der sælges som metal egentligt er legeringer og at nikkel ofte indgår. Det skal jeg ikke kunne sige.

Helle
Jade perle
Geografisk sted: Thy

Indlægaf Helle » søndag, 04. maj 2008 21:50

Der er så intet nyt i mit indlæg :mrgreen: Vi kan kalde det et resume?

abmoss

Indlægaf abmoss » søndag, 18. maj 2008 17:58

hej jeg faldt over denne side da jeg googlede lidt rundt. Jeg kan informerer om at der ikke er nikkel i ALT metal. Man skal skelne mellem de rene metaller (grundstofferne) og legeringer. Guld Sølv Kobber Og også nikkel er rene grundstoffer, men ting som hvidguld og messing er legeringer.
Sterlingsølv er også en legering da man for at øge sølvets styrke har tilsat andre metaller som regel kobber. Det er idag muligt at få meget "rene" metaller finsølv eller 24 karat guld. De vil som regel være på omkring 999 promille guld eller sølv. dvs for hvert 1000 atom der er af metaller (guld, sølv eller andet) vil der være 1 fremmet atom!
Det kunne godt være nikkel men ligesåvel alt muligt andet.

Så ideen om at der skulle være nikkel i alt metal er ikke rigtigt!! og slet ikke i mængder der har en betydning (om man så spiste det).

men ved produktionen af div. legeringer kan der godt være tilsat nikkel, men dog mindre end det tilladte.

håber det hjalp lidt ellers må i gerne skrive en mail til lolz"@"lolz.dk

Mvh Asger Moss

Brugeravatar
Michael
Træ perle
Geografisk sted: København, Nørrebro
Kontakt:

Indlægaf Michael » tirsdag, 27. maj 2008 13:26

Jeg er meget enig i at man må anvende grænse værdierne, når man taler om nikkelindhold, for metaller er ikke 100% rene, de vil altid indeholde andet end det rene grundstof. Metaller kan isoleres ved hjælp af forskellige metoder og man kan derfor skabe grundstof-lignende tilstande af 100% rent metal, i øvrigt er kobber er et af de få metaller der kan findes næsten helt rent i naturen. Men sådanne tilstande er umulige at bibeholde, og selv de allermest anerkendte laboratiorier vil ikke lægge navn til fx rent guld. Legeringer er den almindeligste måde at arbejde med metaller på da det ændrer materiale egenskaberne i den retning der er ønskelig. I en hvidguldslegering er der fx. nikkel da man gene vil have en hvidere farve. Bronze er en blanding af kobber og tin der gør det lettere at støbe og mere holdbart osv. Om der er nikkel i alle metaller tror jeg imidlertid godt man kan svare nej til, fx. rent kobber eller rent guld 999 promille indeholder så lidt af andre metaller at det vil blive meget dyrt og næsten umuligt at måle om der er nikkel i. Så bundlinien er vel at det er en forkert påstand at sige at alle metaller indeholder nikkel.
Utroligt hvad interessen for perler kan føre til... Tilgiv mig i øvrigt min kommasætning eller mangel på samme

eya
Træ perle

Indlægaf eya » onsdag, 04. juni 2008 01:24

Smykker må godt indeholde nikkel - selv i EU, det er bare meget meget lidt.

Brugeravatar
Forup Design
Swarovski perle
Geografisk sted: Dansker bosat i Norge
Kontakt:

Indlægaf Forup Design » fredag, 13. juni 2008 20:27

der er masser af sølv der indeholder nikkel, men superduper lidt, og som en nevnte her, så er der forskel på gundstoff og en legering...man kan ikke bruge sølv eller guld 100 % rent for da er det alt for blødt...så det indeholder en masse ander ting, og nogen bruker altså også nikkel...med det ved forhandleren som man køber guldet eller sølvet i om der er....

Men så til noget som mange ikke ved, at faktisk er det ikke nikkelallergi de fleste lider af, men det er kobberet de ikke tåler og det findes i alle forsølvet og forgyldte ting...og de fleste legeringer....

og jeg har faktisk endnu ikke mødt en eneste person som ikke tålte kiriuigsk stål eller titanium så det er det bedste man kan købe hvis man laver øreringe...

RikkeP

Indlægaf RikkeP » fredag, 13. juni 2008 21:22

"Kobberallergi anses for at være ret sjældent forekommende" (Janus et al. 1989).
Jeg holder nu på at det er nikkel folk som regel ikke kan tåle. Hvor har du den oplysning fra med kobberallergi?

Tilbage til "Generelt/Rodekassen"