Farlige ædelsten?

Her kan du poste alt om smykkefremstilling, perler og smykkedesign som du ikke kan få til at passe ind i en af de andre fora.
Brugeravatar
Verdante
Koral perle
Geografisk sted: Videbæk
Kontakt:

Farlige ædelsten?

Indlægaf Verdante » mandag, 19. januar 2009 20:12

Er der nogen, som ved hvor man kan finde evt. import- og salgsrestriktioner på "farlige" ædelsten? Her tænker jeg især på blå topas.

Jeg har søgt på blå topas på www.eniro.dk, men er kun stødt på smykkesider hvor de sælges (så nogen importerer dem jo) og ikke noget med særlige forbehold.

Brugeravatar
Inge Kristensen
Guldkoral
Geografisk sted: Ulstrup
Kontakt:

Indlægaf Inge Kristensen » mandag, 19. januar 2009 20:43

Brugeravatar
Bling-Bling
Labra Dorit

Indlægaf Bling-Bling » mandag, 19. januar 2009 23:29

Jeg tror at Verdante mener "farlige" på den måde at de er eftertragtet og sjælden og derved skal der tages forbeholds regler....??? *vedikke I dont know....

Brugeravatar
Verdante
Koral perle
Kontakt:

Indlægaf Verdante » tirsdag, 20. januar 2009 00:38

Det er vist noget med at størstedelen af de helt blå topaser egentlig er klare topaser, der er blevet bombarderet med elektroner. Dette får dem til at skifte farve, men det gør dem vist også svagt radioaktive en tid efter behandlingen, som gør at de skal lagres inden de frigives til videresalg. Der har vist været en masse røre omkring det i USA.

Faldt lige over dem og radioaktivitetshistorien idag, da jeg sad og kiggede på ædelsten. Har jo en eller anden drøm om at jeg skal til at lave smykker igen og de topaser var bare mums. :mrgreen:

Brugeravatar
Bling-Bling
Labra Dorit

Indlægaf Bling-Bling » tirsdag, 20. januar 2009 00:41

Verdante skrev:Det er vist noget med at størstedelen af de helt blå topaser egentlig er klare topaser, der er blevet bombarderet med elektroner. Dette får dem til at skifte farve, men det gør dem vist også svagt radioaktive en tid efter behandlingen, som gør at de skal lagres inden de frigives til videresalg. Der har vist været en masse røre omkring det i USA.

Faldt lige over dem og radioaktivitetshistorien idag, da jeg sad og kiggede på ædelsten. Har jo en eller anden drøm om at jeg skal til at lave smykker igen og de topaser var bare mums. :mrgreen:

Nå for den da...det var sgu da en grimmer sten....smuk og så farlig på samme måde....øv...

godt du er vågen og kan finde sådan noget for det er der mange der ikke tænker over... *grøn*

Krimskrams
Swarovski perle
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Krimskrams » tirsdag, 20. januar 2009 00:46

Nåh, så fik jeg da forklaringen på hvorfor min lille æske med de dyre sten lyser i mørke! *rullegrin

Brugeravatar
Verdante
Koral perle
Kontakt:

Indlægaf Verdante » tirsdag, 20. januar 2009 00:59

Krimskrams skrev:Nåh, så fik jeg da forklaringen på hvorfor min lille æske med de dyre sten lyser i mørke! *rullegrin

grinrul* joooo deeeet.

Bling-Bling: Topaserne skulle efter sigende være helt ufarlige efter lagringen, men jeg kunne forestille mig, at der var noget dansk lovgivning omkring dem (som jeg så ikke kan finde nogen steder). Vil jo gerne være helt på den sikre side og ikke have mine fremtidige kunder til at give udslag på geigertælleren. Tror jeg bruger lidt mere tid på at læse op om dem imorgen og ser hvad jeg kommer frem til. Det må jo da bestemt være arbejdsrelateret, så man kan tage timeløn for det. :mrgreen:

Brugeravatar
Bling-Bling
Labra Dorit

Indlægaf Bling-Bling » tirsdag, 20. januar 2009 01:30

Verdante skrev:
Krimskrams skrev:Nåh, så fik jeg da forklaringen på hvorfor min lille æske med de dyre sten lyser i mørke! *rullegrin

grinrul* joooo deeeet.

Bling-Bling: Topaserne skulle efter sigende være helt ufarlige efter lagringen, men jeg kunne forestille mig, at der var noget dansk lovgivning omkring dem (som jeg så ikke kan finde nogen steder). Vil jo gerne være helt på den sikre side og ikke have mine fremtidige kunder til at give udslag på geigertælleren. Tror jeg bruger lidt mere tid på at læse op om dem imorgen og ser hvad jeg kommer frem til. Det må jo da bestemt være arbejdsrelateret, så man kan tage timeløn for det. :mrgreen:

jeg forstår godt din bekymring....og håber du finder ud af hvordan det hele hænger sammen....

Tilbage til "Generelt/Rodekassen"