Først skal du sætte dit kamera på manuel...det er ofte betegnet som et lille M på det drejehjul du bruger for at skifte programmer på kameraet...
Så skal du gå ind og rette blænden til....den ser måske ud som min som en lille lineal på skærmen når den funktion er slået til....finder den frem ved at trykke på en lille knap der hedder func.set så kommer der der højst sansynligt et + - 0 frem....det skal du gå ind og ædre til måske + - 1/3 eller +-2/3....(disse tegn og tal skal stå på en brøk...men kan ikke finde ud af at lave det på PC'en...hihi...) Det er lidt forskellig hvor den skal stå det kommer an på lysforholdende på det pågældende tidspunkt...men det kan du let se på skærmen hvis billedet virker for lyst så gå lidt ned i styrken eller omvendt...men HUSK den skal altid være mindst +-1/3....
Så skal du vælge overskyet programmet på dit kamera...det er sikkert i den samme menu som blæden du lige har rettet på....min den er lige nedenunder.....der holder min så indstillingen til jeg vil noget andet....så det var bare først gang jeg skulle gøre der....
Og så HUSK at slå macroen til for at komme så tæt på motivet og få det skarpt....
Så går jeg over et sted hvor der er nogenlunde OK lysforhold....men ved ikke om det er nødvendigt...for jeg har også taget et billede i næsten mørke....så det er ikke sikkert det er nødvendigt....prøv dig frem....
Sådan får jeg flotte billeder indendørs....uden fnidder og gule farver....
håber du kan bruge proffens råd og få dine smykker til at stråle som de fortjener....

GELMTE LIGE NOGET VIGTIG....DER SKAL IKKE BRUGES BLITZ....det er bare ved blændens kraft der kommer fede billeder...men du kan jo prøve og se hvad der sker hvis den er sat til....måske virker det for dig...??
Det her billede er taget i næsten mørke på den måde....bare med høj blænde...