FOTO - Sådan laver du perfekte indendørs billeder....

I dette forum vil der komme diverse vejledninger fra forums moderatorer og brugere til hjælp for nybegyndere og andre der måtte søge hjælp til diverse smykke fremstillings teknikker.
Brugeravatar
Bling-Bling
Labra Dorit

FOTO - Sådan laver du perfekte indendørs billeder....

Indlægaf Bling-Bling » søndag, 23. marts 2008 13:22

Som vi alle ved så er det et STORT problem at tage billeder indendørs....men det har jeg nu løsningen på....ved hjælp af en proff har jeg fået de vise sten... *pokal* *pokal*

Først skal du sætte dit kamera på manuel...det er ofte betegnet som et lille M på det drejehjul du bruger for at skifte programmer på kameraet...

Så skal du gå ind og rette blænden til....den ser måske ud som min som en lille lineal på skærmen når den funktion er slået til....finder den frem ved at trykke på en lille knap der hedder func.set så kommer der der højst sansynligt et + - 0 frem....det skal du gå ind og ædre til måske + - 1/3 eller +-2/3....(disse tegn og tal skal stå på en brøk...men kan ikke finde ud af at lave det på PC'en...hihi...) Det er lidt forskellig hvor den skal stå det kommer an på lysforholdende på det pågældende tidspunkt...men det kan du let se på skærmen hvis billedet virker for lyst så gå lidt ned i styrken eller omvendt...men HUSK den skal altid være mindst +-1/3....
Så skal du vælge overskyet programmet på dit kamera...det er sikkert i den samme menu som blæden du lige har rettet på....min den er lige nedenunder.....der holder min så indstillingen til jeg vil noget andet....så det var bare først gang jeg skulle gøre der....

Og så HUSK at slå macroen til for at komme så tæt på motivet og få det skarpt....

Så går jeg over et sted hvor der er nogenlunde OK lysforhold....men ved ikke om det er nødvendigt...for jeg har også taget et billede i næsten mørke....så det er ikke sikkert det er nødvendigt....prøv dig frem....

Sådan får jeg flotte billeder indendørs....uden fnidder og gule farver....

håber du kan bruge proffens råd og få dine smykker til at stråle som de fortjener.... *klappe*

GELMTE LIGE NOGET VIGTIG....DER SKAL IKKE BRUGES BLITZ....det er bare ved blændens kraft der kommer fede billeder...men du kan jo prøve og se hvad der sker hvis den er sat til....måske virker det for dig...??

Det her billede er taget i næsten mørke på den måde....bare med høj blænde...

Billede

Billen
Diamant
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Billen » søndag, 23. marts 2008 16:52

Virkede også kanont for mig.
Om aftenen har jeg brugt blitz hvilket tit ikke har haft en særlig god effekt på smykkerne.

Før (taget om aftenen med blitz):
http://www.sitecenter.dk/birgittes/nss-folder/mappe/Smykker/Halskaede8.jpg

Efter (taget i dagslys uden blitz):
http://www.sitecenter.dk/birgittes/nss-folder/mappe/Smykker/Halskaede9b.jpg

Brugeravatar
Bling-Bling
Labra Dorit

Indlægaf Bling-Bling » mandag, 24. marts 2008 02:31

Pearly skrev:Tak for tippet. *klappe*
I forbindelse med at jeg oprettede min hjemmeside her i påsken, brugte jeg en del tid på at tage billeder. Og selvom jeg benyttede mig af flere af jeres andre tips (dagslys, digital macro, picasa2 mm) synes jeg ikke det blev helt godt... Så nu må jeg da vist hellere få kigget lidt nærmere på kameraet og afprøve din metode.

ja for billeder rette i Picasa bliver nemli ikke så flotte som min metode...og gør du det som jeg skriver skal du ikke engang rette dem til...de sidder lige i skabet hver gang....LÆKKET IKK?? *pokal*

Lisbeth74
Ferskvands perle
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Lisbeth74 » mandag, 24. marts 2008 13:16

Jeg har også lige snakket med en reklamefotograf. Han sagde den bedste belysning var overskyet dagslys. Man kan opstille sine ting ved at lægge dem på hvidt papir, men også ved at have hvidt papir rundt om, ligesom et miniformat fotostudie. Det skulle også give et godt lys.

Pearly

Indlægaf Pearly » mandag, 24. marts 2008 14:54

Så har jeg også fået afprøvet din metode og synes også det giver bedre billeder - så tak!

Jeg har bare lige den ene tilføjelse, at du i dit indlæg skriver at den skal stå på +- fx 1/3. På mit kamera skal man vælge mellem enten + eller -. Nåede kun lige at lege lidt inden kamaraet løb tør for batteri, men synes det virker bedst med + (men det har måske bare noget med lysforholdene idag at gøre...)

Prøv fx at se her...
Normalt daglys:
Billede

-2/3:
Billede

+2/3:
Billede

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » søndag, 06. april 2008 19:08

Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Nuser
Guldperle
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Nuser » mandag, 07. april 2008 23:01

Jeg har et Sony DSC-W7.
Billede Husk at være god ved dyrene !

Ametyst
Træ perle
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlægaf Ametyst » tirsdag, 08. april 2008 15:01

Til dem med Canon EOS og sikker også andre:

Drej den øverste knap hen på P - programmering.

Til højre ved siden af skærmen er der en knap med fire pile: Op, ned, højre og venstre. En af disse pile giver adgang til at stille på blænden, i dette tilfælde altså at gøre det større.

En anden af pilene giver adgang til at stille på hvidbalancen - WB. Det er her, man angiver, om det skal være overskyet, lysstofrør, solskin etc.

Det virker perfekt hos mig. Tak for vejledningen.

Og ellers tjek brugsanvisningen til kameraet.

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » tirsdag, 08. april 2008 15:23

Nuser skrev:Jeg har et Sony DSC-W7.

Har du brugsvejledningen til kameraet, så tror jeg måske du kan bruge det der står på side 30 om at indstille eksponeringen og på side 33 står der hvordan du indstiller til 'overskyet'.

Ellers kan du finde vejledningen her:
ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/DSC-W5-7-15-17_da.PDF

Brugeravatar
charlie
Perlemors perle
Geografisk sted: København

Indlægaf charlie » onsdag, 28. maj 2008 12:01

god tip, men jeg har fundet ud af at (hvis man har en god zoom) man ikke behøver at bruge makro nødvendigvis (kamera selvfølgelig altid på stativ!), plus kan man med fordel bruge en anelse blitz for at sørge for at der ikke er nogle skygger, men at lyset bliver jævnt fordelt.
Gnothi Seauton - Kend Dig Selv

Brugeravatar
krokade
Ametyst
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf krokade » tirsdag, 23. september 2008 12:38

Faldt lige over denne (hj.siden er oversat fra original sproget, men det er da til at forstå alligevel):

http://www.home-jewelry-business-succes ... welry.html
Krokade - smykker lavet med hjertet

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » fredag, 07. november 2008 05:50

Når man er begyndt at få acceptable billeder med hensyn til indstillinger, kan et stjernefilter også være sjovt at lege med :mrgreen:

Billede
Et af mine første fatteforsøg overhovedet. Stenen er en 15mm bi-color Kubic Zirkon der er gylden i dags- og glødepærelys og grøn i neon- og sparepærelys.

Billede

Billede
Billede - It's a matter of perspective...

Tilbage til "Vejledningsforum"