Instruktion til sommerfugl hårnål

I dette forum vil der komme diverse vejledninger fra forums moderatorer og brugere til hjælp for nybegyndere og andre der måtte søge hjælp til diverse smykke fremstillings teknikker.
Brugeravatar
Alice
Koral perle
Kontakt:

Instruktion til sommerfugl hårnål

Indlægaf Alice » mandag, 18. januar 2010 20:56

Hej

Der er nogle stykker som har spurgt hvordan jeg laver mine sommerfugle hårnåle. Det er ret svært at forklare, men hermed et forsøg.
Men det primære er nærmest at sy med metal tråd. Jeg har ikke været så god til at tage mange billeder undervejs, for når man først kommer igang kører det bare der ud af :-)
Ikke nok med det, så lavede jeg også kuks i nummeringen. Så det starter med to og går galt ved 7, hvor det næste hedder 7b...beklager roden!

Billede

2. Her er de materialer jeg arbejder med ved dette forsøg. Jeg har to forskellige slags perler. Disse er billig købt i Tiger. Så har jeg en facet perler til sommerfuglens hoved og en større til selve kroppen. Her bruger jeg så messing smykke tråd, sikkert også købt i Tiger. Jeg bruger ca. 1,5 m tråden.

3. Jeg starter med at lave sommerfuglens krop, hvor jeg bruger en af de små perler og trækker metaltråden igennem og derefter trækker jeg begge ender af metaltråden igennem den store perler og derefter den lille. Vikler metaltråden en enkelt gang mellem den store og lille perle.

Billede

4. Den ene tråd sætter et vist antal perler. Tror det var ca. 40.

5. Enden af tråden med perlerne på, trækker jeg igennem den første perle som kom på tråden.

6. Derefter vikler jeg tråden en enkelt gang mellem den store og den lille perle.

7. Fra proces 4 til 6 gør man det samme med den anden tråd, for at lave vingen på den anden side. Når det er gjort former jeg vingerne, så de ligner vinger.

Billede

7b. - 8. Jeg vil nu lave noget dekoration inden i vingerne og her skal jeg bruge begge tråde. Jeg snor trådene sammen ca. tre omgange, eller til man synes det har en passende længde til at komme en perle på den ene tråd. Herefter snor jeg igen 2 gange og kommer en ny perle på og fortsætter med det til jeg kommer til vingens inderkant.

9. Jeg har nu de snoede tråde ved vingens inderkant og har en tråd på hver side af vingen og begynder at sno trådene rundt om de perler der er på vingen. Ca. 4 perler nede begynder jeg så at sno trådene sammen igen, sætter en perler på den ene tråd snor igen og fortsætter med det til jeg kommer ind til kroppen.

10. Her ses sommerfuglen på bagsiden. Nu skal jeg have trådene ført over til den anden vinge og det er her det begynder at virke som om man syr med trådene. Det er nemlig ikke nok med blot at føre tråden hen til den anden vinge, for det vil være løst og vil ikke se godt ud. Så jeg vikler trådene lidt rundt om vingen og kroppen, så trådene på en eller anden måde starter inden i vingen (puha, det lød som noget volapyk). Er man så vidt gør man det samme med at sno og trække perle pp osv. Har man gjort det, fæstner/syer/vikler man trådene på bagsiden af sommerfulgens krop.

Billede

11. Her mangler jeg nogle billeder der viser hvordan jeg lige fik lavet den ene undervinge. Men prøver at forklare det. Jeg er nået så langt at begge tråde er blevet fæstnet på bagsiden og skal til at lave den ene undervinge. Det er stort set den samme måden, som da jeg lavede de første to vinger. Jeg sætter perler på den ene tråd, den skal være mindre end de øvre vinger, så jeg bruger ca. 30 perler. Enden trækkes igennem den første perle der kom på tråden og vikler en enkelt gang rundt om vingen.
Jeg vil også have noget dekoration inden i disse vinger, så snorer jeg begge tråde sammen frem til vingens inderkant uden at sætte perler imellem for at det ikke skal blive for domminerende. Derefter vikler jeg trådene rundt om vingens perler og 5 perler hen begynder jeg at sno trådene ind mod sommerfuglens krop igen.

12. For at lave vingen til den anden side, gør jeg det samme igen blot modsat og fæstner derefter trådene på bagsiden.

13. Dette er bagsiden af sommerfuglen. Her kan man se hvordan trådene ved hvert "vingeafsnit" er blevet fæstnet/viklet/syet sammen bagpå. Nu er trådene midt på og klar til at vikle trådene på en hårnål.

14. Jeg vikler hver tråd rundt om oversiden af hårnålen og nogle gange vikler jeg det igennem "klumpen af tråd" og så igen omkring hårnålen. For at være sikker på at det sidder godt fast, bruger jeg lidt sekundlim.

Billede

15. Her kan man se hvordan og hvor meget jeg har viklet trådene rundt om hårnålen og man kan se limet.

16. Her er det færdige resultat
Alice

vase
Peridot

Re: Instruktion til sommerfugl hårnål

Indlægaf vase » mandag, 18. januar 2010 21:03

wouw sikke et arbejde altså! du er da for sej.

Tak for vejledning....jeg vil ihvertfald vende tilbage og nærstudere senere;) *tommel*
vh Vase-vild med viklinger;)

foxylady1
Diamant
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Instruktion til sommerfugl hårnål

Indlægaf foxylady1 » mandag, 18. januar 2010 21:24

Tak for vejledningen det skal da prøves! Den er virkelig smuk!

Tilbage til "Vejledningsforum"