Må man det?

I dette forum kan du poste alt der ikke har noget med smykkefremstilling at gøre, hyggesnak, sludder og sladder og useriøsitet.
foxylady1
Diamant
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Må man det?

Indlægaf foxylady1 » fredag, 11. december 2009 13:44

Hmm... jeg er pt. sygemeldt pga. min graviditet, det er noget så banalt som træthed.
Idag ringer min chef til mig og hører om det går bedre med mig. Især fordi en forældre er utilfreds med at deres barn skal passe af én anden dagplejer. Min chef ville så gerne vide om jeg havde det bedre så jeg snart kom på arbejde. Jeg måtte desværre meddele hende at jeg ikke var klar. Jeg sagde det totalt undskyldende og jeg havde det så skidt med det. Helt ærligt, må hun overhovedet ringe og spørge mig? Vi har en aftale om at jeg ringe ind til hende én gang om ugen, hvilket jeg gjorde tirsdag.

Brugeravatar
Kirsten Poulsen
Sølv perle
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Må man det?

Indlægaf Kirsten Poulsen » fredag, 11. december 2009 13:50

Ja det må hun i dag skal hun faktis ringe uanset om i har den anden aftale. Og det er ikke sport rart for man føler sig mistenkeligjort. Men det heder så smukt samtaler med den syge om fastholdese på arbejdespladsen. Så du skal endelig ikke tage det personligt for det er det ikke. men det er noget med at hun skal kontagte dig så og så tit for at tale med dig, Jeg håber for dig selv at du snart får det bedre men husk at passe på dig selv for der er ikke nogen på dit arbejde som takker dig hvis du bliver mere syg.
Havfruen

Pixi
Perlemors perle

Indlægaf Pixi » fredag, 11. december 2009 15:49

Jeg mener helt bestemt ikke arbejdsgiver/chef må ringe når man er syg.
Han/hun kan skrive et brev og be om lægeerklæring.

Brugeravatar
Kirsten Poulsen
Sølv perle
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlægaf Kirsten Poulsen » fredag, 11. december 2009 16:01

Nej det er ikke rigti og inde for det ofentlig har de helt bestemt lov til at ringe til den syge. jeg har selv været igennem møllen. og kan de ikke træfe en hjemme skrives det i personale mappen for at ledren har sigen ryk fri. Og det er faktis en krav til lederen at de kan få den syge så hurtig som mulig tilbage på arbejde , og det er også for egens egen skyld for ikke at blive fastholdt i sygdomen. det er så ikke sikkert at man skal starte op på fuld tid eller at man skal starte op med den funktiouen som man dagli har.
Havfruen

Pixi
Perlemors perle

Indlægaf Pixi » fredag, 11. december 2009 16:20

Ok men jeg er nu ikke sikker på fagforeningen er enige . Men det havde aldrig gået på det privatearbejdsmarked.

Brugeravatar
Suz
Opal
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Suz » fredag, 11. december 2009 18:43

Kirsten har faktisk ret - der er i 2007 forhandlet aktiv sygefraværspolitik for offentlige ansatte, der - så vidt jeg ved - er ment som hjælp og ikke som kontrol.
Som jeg husker det, pålægges lederen den pligt, at kontakte den sygdomsramte.
Mvh
Suz

foxylady1
Diamant
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlægaf foxylady1 » fredag, 11. december 2009 19:47

Ok tak for de mange svar. Det føles bare lidt som et kryds forhør! :oops: Lige som de tænker; hmmm er hun nu også syg? Ja (og en masse fy ord!)!

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlægaf Line » fredag, 11. december 2009 20:12

De må gerne ringe. Og der laves også samtaler med den syge om hvornår de kan komme tilbage. Man vil i dag blive skubbet på hele tiden som syg. Intet under hvis folk stress.

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » fredag, 11. december 2009 22:24

det er helt rigt det med syge samtalerne. Jeg ville vælge at se på det som at ens chef var oprigtigt bekymret og gerne vil at du kan komme tilbage fordi hun mangler din kompetance. jeg ved godt det ingen trøst er men hvis man ser det fra den positive side så bliver det ikke så svært. Du kan også lave en aftale om hvor når hun ringer så du er lidt forberet på det. hun skal have kontakt med dig mindst hver 14 dag.
MVH Smykke damen

Brugeravatar
ChaserBall
Turmalin
Geografisk sted: Falster

Indlægaf ChaserBall » lørdag, 12. december 2009 09:26

Det er ok de ringer... MEN ikke at hun siger noget som helst om at en af forældrene er kede af at børnene skal være i gæstedagpleje. Det er uetisk og giver dig dårlig samvittighed.. og det skal du ikke have.

Du er SYGEMELDT.. ergo så kan han/hun spørge om der er udsigt til at du kommer på arbejde igen og hvornår. Er der problemer med forståelsen, kan de spørge om en lægeerklæring, som de selv skal betale. (som i øvrigt ikke hedder en lægeerklæring i dag, men en hensigtserklæring)

Og kan de passende fortælle at de savner dig, og gerne ser dig tilbage, lige så snart du har overskud til det.

Altså samtalen skal være opmuntrende og afklarende! Intet andet.

Og du skal godt nok ikke undskylde, .. du har med garanti ikke bedt om at blive syg/så træt, at du skal sygemeldes, vel?

Brugeravatar
butler
Jade perle
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlægaf butler » lørdag, 12. december 2009 18:37

Suz skrev:Kirsten har faktisk ret - der er i 2007 forhandlet aktiv sygefraværspolitik for offentlige ansatte, der - så vidt jeg ved - er ment som hjælp og ikke som kontrol.
Som jeg husker det, pålægges lederen den pligt, at kontakte den sygdomsramte.

Det er helt korrekt. Prøv at vende det til at det er omsorg for dig i den situation du er i lige pt
Smykker laves for hygge og sjov

Brugeravatar
ChaserBall
Turmalin
Geografisk sted: Falster

Indlægaf ChaserBall » lørdag, 12. december 2009 22:09

I mine øjne, kan det aldrig blive omsorg at fortælle en syg medarbejder, at forældrene er utilfredse ;-)

Tilbage til "Andet snak"