Totalt tumpede nybegynder spørgsmål

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Rav
Voks perle
Geografisk sted: Nordsjælland.

Totalt tumpede nybegynder spørgsmål

Indlægaf Rav » torsdag, 11. november 2010 15:28

Som overskriften siger er jeg helt og adeles nybegynder og i min søgen på materialer er jeg stødt på nogen spørgsmål - sikkert nogen tumpede nogen but here goes.

Når jeg leder efter sten på div netbutikker så har nogle butikker sten, andre halvædel sten. For mig ligner de hinanden men er der nogen forskel på disse "to" materialer???

Igen når jeg kigger på netbutikker, nærmere bestemt perler så er nogen anborede andre gennembored. Jeg forstiller mig at anborede betyder at der ikke er boret hele vejen igennem perlen men havd pokker bruger man en anbored perle til???
MVH Rav

Follow the hope in your heart not the fear in your mind.

If you remain in the shade you will never grow.

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Totalt tumpede nybegynder spørgsmål

Indlægaf BlueRaven » torsdag, 11. november 2010 16:34

Rav skrev:Når jeg leder efter sten på div netbutikker så har nogle butikker sten, andre halvædel sten. For mig ligner de hinanden men er der nogen forskel på disse "to" materialer???

Nej, der er ikke nogen klar definition på ordet ædelsten, og det har op gennem historien været forskelligt, hvilke sten man har betragtet som ædle. Så glem alt om ædle og halvædle, og køb dem du kan lide *blink*

Rav skrev:Igen når jeg kigger på netbutikker, nærmere bestemt perler så er nogen anborede andre gennembored. Jeg forstiller mig at anborede betyder at der ikke er boret hele vejen igennem perlen men hvad pokker bruger man en anbored perle til???

Du har helt ret. En anboret perle er ikke boret igennem. Den slags bruger man blandt andet til vedhæng, hvor man limer en lille stift med øje fast i hullet, eller til ørerstikker.

Billede Billede Billede

Billede
Billede - It's a matter of perspective...

Rav
Voks perle

Indlægaf Rav » torsdag, 11. november 2010 16:59

Mange gange tak for svar Blueraven.
Og ja tumpen her *rullegrin havde da slet ikke tænkt så langt at anborede perler blev brugt til at lime fast :roll: :roll: :roll: .
MVH Rav

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » torsdag, 11. november 2010 17:39

Jamen altså det er da også en uendelig vrimmel af sære fagudtryk, så du skal da ikke føle dig dum bare fordi du ikke kender dem alle på forhånd :-)

Angående stenene så lad være med at tænke på om de kaldes halvædelsten, sten eller andet.....
Som BlueRaven siger så er det vigtigste jo om du kan lide dem.
Men du kan jo også altid se i beskrivelsen af de enkelte sten om de er fx. onyks, agat eller andre stentyper.
Du kan evt låne en bog om stenene på biblioteket, hvis du vil vide lidt mere om dem.
Og ellers bare nyd de mange skønne sager der kan findes.

God fornøjelse med smykkeriet, og stil endelig alle de spørgsmål du har lyst til herinde. :mrgreen:
Billede

Rav
Voks perle

Indlægaf Rav » fredag, 12. november 2010 02:16

Tak Mazy men lidt tumped føler jeg mig nu alligevel. Bøger om sten er bestilt på biblio men jeg står desværre i kø.

Helt nyt spørgsmål - jeg har tænkt mig at state med at lave øreringe ved at købe/ønske mig ørekroge hvor jeg så vil lave sten/perle vedhæng ved hjælp af perlestav men hvilket værktøj har jeg brug for??? Jeg har bidtang.
MVH Rav

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » fredag, 12. november 2010 03:14

En rundtang til at lave øjet rundt med og en fladtang til at holde med og klemme spidsen ind med....hvis altså du laver viklinger på din perlestav.
Hvis perlestavene er kraftige plejer jeg selv blot at lave et øje og så er fladtangen ikke nødvendig, men bruger du tynde perlestave kan et øje ikke holde uden viklinger.

Disse to tråde kan måske være en hjælp:

viewtopic.php?f=30&t=4456

viewtopic.php?f=30&t=6463
Billede

vase
Peridot

Indlægaf vase » fredag, 12. november 2010 03:15

Du har ihvertfald brug for en rundtangtil at vikle "øjet" omkring/med.... Jeg bruger rundtang, fladtang og en 3 i ener når jeg vikler.. Den sidste fordi det er den jeg bedst kan klippe tråden helt ind til viklingen med;-)

Er det sterling sølv ørehængere du vil bruge...eller "bare" forsølvede??? eller andre?? Jeg vil gerne sende dig lidt at øve på-ikke sikkert at du vil bruge det til "giv" væk, men bare så kan prøve. Det er de "franske ørehængere" jeg har liggende....

På you tube kan du finde vejledninger til at lave "loops"-de øjer du skal vikle... Du kan sikkert også finde flere vejledninger til SELV at lave dine ørehægere (både herinde og på you tube...og prøv evt. også at kigge på den side der hedder Beading daily. com.

Undskyld at jeg ikke sætter link ind til dig en jeg er for træt til at rode rundt lige nu. Er dog sikker på at "nogen" har dem lige i ærmet til dig;-)
vh Vase-vild med viklinger;)

vase
Peridot

Indlægaf vase » fredag, 12. november 2010 03:16

Ups! jeg snakkede i munden på Mazy. sorry;-)

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » fredag, 12. november 2010 03:22

Fandt også lige et par videoer på YouTube som viser det to teknikker, det er jo altid lettere når man kan SE hvordan tingene gøres :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=BC9uATaKCTI

http://www.youtube.com/watch?v=of_6Cdqt ... re=related
Billede

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » fredag, 12. november 2010 03:23

Rav skrev:Helt nyt spørgsmål - jeg har tænkt mig at state med at lave øreringe ved at købe/ønske mig ørekroge hvor jeg så vil lave sten/perle vedhæng ved hjælp af perlestav men hvilket værktøj har jeg brug for??? Jeg har bidtang.

Så ville jeg købe en rundtang og en fladtang (uden tænder). Fladtænger findes i flere typer, og til øreringe bruger jeg mest spidsfladtangen, men den smalle almindelige fladtang er nu heller ikke dum. Men rundtangen er uundværlig. Med den kan du også lave dine egne ørebøjler at tråd.

Rundtang og tre typer fladtænger:
Billede Billede

Billede

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » fredag, 12. november 2010 03:24

vase skrev:Ups! jeg snakkede i munden på Mazy. sorry;-)

Det er da bare i orden Vase, og sikke dog et par natteravne vi to er *blink*

..og hovsa det er BlueRaven jo også *rullegrin
Billede

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » fredag, 12. november 2010 03:27

Mazy skrev:
vase skrev:Ups! jeg snakkede i munden på Mazy. sorry;-)

Det er da bare i orden Vase, og sikke dog et par natteravne vi to er *blink*

..og hovsa det er BlueRaven jo også *rullegrin

Ja sorry - Mazy, du overhalede indenom, mens jeg fedtede med fotografierne *rullegrin
- og Vase også... *rullegrin

- men det er da altid noget, vi er enige *tommel*

Billede

vase
Peridot

Indlægaf vase » fredag, 12. november 2010 03:29

Hæ hæ Maxy jeg tænkte også på det sene tidspukt;-) Men det er jo ikke første gang vi 3 hænger her på den forkerte side af midnat:-)

Dejligt at du er "hjemvendt"...har savnet dig.

Raven om jeg fatter hvordan du så hurtigt får taget billeder uploaded og sat ind. Vildt!

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » fredag, 12. november 2010 03:34

vase skrev:Raven om jeg fatter hvordan du så hurtigt får taget billeder uploaded og sat ind. Vildt!

Det er den dersens dropbox, der gør det let. Jeg skal jo bare lægge billederne i den rigtige mappe, og så tager det kun 3 klik at indsætte dem. De uploades helt automatisk *tommel*

Billede

vase
Peridot

Indlægaf vase » fredag, 12. november 2010 03:39

uha jeg vidste bare at dropbox blev nævnt. GGGGGG

For at få billeder ind fra mit kamera til pc skal jeg anvende kort og kortlæser;-) "ledningen/kablet" fulgte ikke med da jeg købte det. (brugt)

Tilbage til "Nybegynder sådan kommer du i gang"