Lav sin egen kongekæde

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
mikkellarsen92
perle

Lav sin egen kongekæde

Indlægaf mikkellarsen92 » fredag, 05. august 2011 00:48

HEj jeg søger noget hjælp til at lave en kongekæde.. hvad for noget værktøj skal jeg bruge til at lave min egen kongekæde "Flad model" og er det billigere at lave sin egen end at købe det... og ang længden. den bliver vel kortere når man nu laver/flætter den.... nogle der har nogle hjemme sider om hvordan man gør *tommel* *hophop*

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine
Geografisk sted: Kastrup

Re: Lav sin egen kongekæde

Indlægaf mooshi » fredag, 05. august 2011 07:31

Jeg kan anbefale at du går på biblioteket og låner en af Irene From Petersen's bøger om emnet. Den er rigig god. Der kan du læse og se opskrifter på kongekæder og den slags :-)
Billede

Brugeravatar
Saraju
Rubin
Geografisk sted: Sulsted, Nordjylland
Kontakt:

Re: Lav sin egen kongekæde

Indlægaf Saraju » fredag, 05. august 2011 19:32

Hej Irene froms bøger på biblioteket er super gode, især hvis man er helt grøn. Vil klart anbefale at låne dem, eller få dem reserveret hvis de er udlånt, (har haft dem liggende flere gange hvor de blev fornyet indtil maks. periode. og de står på min ønskeseddel.)

Men det er desværre ret dyrt at lave sin egen ægte kongekæde i ægte sølv. da du er en mand regner jeg med du gerne vil have den ret kraftig, så du skal nok bruge 1,0mm tråd som min. det koster på smykkebixen.dk 85 kr. pr m. derinde kan man også finde en ca. beregner for hvor mange cm. færdig kæde du får pr. meter, til kongekæde skriver i 1,0mm får du ca. 7 cm hvis ringene er viklet op på en dorn/metal strikkepind på 3,5mm.

Da jeg ville købe en kongekæde til min mand engang ville den koste ca. 800 kr. på et vikingemarked (for 6 år siden), hvilket med standard mål 45 cm kæde vil give en materiale pris på 546,42 kr.
+ prisen for en sølv lås.

Men der er et meget billigere alternativ til fx. rollespil o.lign. så kan du lave det i forsølvet kobbertråd som koster en brøkdel, kan man købe i hobbyforretninger og panduro på spoler.
Kender ikke lige præcis prisen på 1,0mm men i 0,8mm er det 109 kr for 50m. og det kan du få flere kongekæder ud af.

Billede
Denne er lavet med 0,8mm forsølvet.

Til at lave en kæde bedst muligt skal du bruge en smykkesav, som ligger i ca. 100 kr. rundt omkring samt savklinger der normalt koster omkring 25 for 12 stk. Nogle bruger en skævbider tang, hvilket giver nogle lidt dårligere samlinger, med sav kan man lave ringene helt tætte.
En Dorn i ønsket tykkelse.
2 tænger, flade eller med buede næser. (buede næser er nemmest at samle op med, men ellers ingen forskel.)
og selvfølgelig tråd.

Ringene oprigles (tråden bliver snoet omkring dornen) enten i hånden eller ved at man snor 1/2 gange omkring og sætter det fast i kæberne på en skrue boremaskine, hvorefter man forsigtigt trykker, så ruller det sig selv op. Men langsomt, er så trælst at skulle rette tråden ud.
Derefter har man en spole. Den kan man sætte fast i en skrue stik hvor man har sat filt eller læder imellem kæberne og trådspolen. også save stille og roligt nedad takkerne på saven skal vende den bredeste den nederst ligesom et juletræ. Eller man kan holde spolen i hånden og save, men gerne med noget læder mellem fingrene for spolen bliver altså kan få vabler varm. Den nemme udgave er at klippe ringene med en skævbider, men du får meget flotere resultat med saven.

Da der ikke findes lign. på dette forum, eller på dansk håber jeg at det er ok jeg linker til denne. Er nok det allerbedste online sted at lede. En kongekæde hedder på engelsk Byzantine/birdcage, og dronningekæde boxchain
http://www.mailleartisans.org/

Her er en guide til kongekæde
http://www.mailleartisans.org/articles/ ... gi?key=169

Men kig derinde, der er guides til nok 60 procent af de designs der er, og de er gratis og man behøver ikke være medlem.

AR som de bruger er det tal du skal gange tykkelsen af din tråd med for at finde den rigtige størrelse dorn. så med en tråd på 1,0mm og AR 3,5 = 1,0mm*3,5 = 3,5mm dorn
Strikkepinde er gode billige dorne, gå evt. i genbrug kan man tit på et stort bundt blandede for maks 10 kr.

Der er også vikingestrik, der er tråden ikke så tyk. og det kræver kun en bidetang, en skruestik og en umbako nøgle, og tråd.
Billede
Billede

Håber det gav lidt mening, ellers så bare spørg eller send en privat besked jeg vil gerne hjælpe dig.
Tidl. Susanne i Nord

Elsker perler, og den ro det giver at arbejde med dem.

Tilbage til "Nybegynder sådan kommer du i gang"