Nogen der vil hjælpe?

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Loewenstrand
Voks perle
Geografisk sted: Snogebæk, Bornholm

Nogen der vil hjælpe?

Indlægaf Loewenstrand » mandag, 09. juli 2012 14:11

Hejsa,

Jeg har en del erfaring med de "nemme" smykker som ørehængere, halskæder og armbånd med halvfabrikata. Nu kunne jeg tænke mig at prøve lidt mere avancerede, egentlige guldsmedteknikker så som lodning, smæltning, savning osv. Nogen der kan anbefale mig hvad jeg bør starte ud med i forhold til bearbejdelse af ædelmetal?

Egentlig ville jeg have startet på Grundforløb Ædelsmed. Som jeg har forstået det, er det kun Københavns Tekniske Skole som tilbyder dette. Er dette også jeres opfattelse ? Nu er jeg 40 år og bor på Bornholm med små børn, så drømmen kan desværre ikke lade sig opfylde :'( Hvor lærer I jeres ting, og hvor køber I værktøj og metal billigst ?? Jeg har CVR-nummer, så det må gerne være et sted de sælger til virksomheder (så er det også lidt billigere).

Håber nogen af jer vil være søde at tage jer tid til at hjælpe en semi-nybegynder på Bornholm *tommel*

Venlig hilsen
Trine

ChristinaM
Swarovski perle
Geografisk sted: København

Re: Nogen der vil hjælpe?

Indlægaf ChristinaM » mandag, 09. juli 2012 18:21

Hej

Det ser ud til, at der på Bornholm er smykkekurser i stil med dem der afholdes hos Ravstedhus. Jeg kender ikke noget til dette kursus - fandt det bare på nettet. Måske det var en god måde at få en forsmag på hvad der skal til for at blive guldsmed.

http://www.rutskerferie.dk/Default.asp?m=60

I københavn holder nogle guldsmede weekend kurser - det kunne du jo prøve at undersøge om også er tilfældet på Bornholm.

God jagt :)
:) Christina -
Har 42,2° i perlefeber, men ellers går det godt

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » mandag, 09. juli 2012 19:32

Jeg tager på kursus på ravstedhud.
MVH Smykke damen

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf mooshi » tirsdag, 10. juli 2012 07:52

Jeg har været på alletiders kurser gennem aof :-)
Mit værktøj og sølv har jeg for det meste købt hos frits og ravstedhus, men jeg har også købt nogle enkelte ting hos firemountaingems.
Billede

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » onsdag, 11. juli 2012 00:28

Hey. Jeg kiggede engang på at tage på højskole. og så fandt jeg en smykke højskole på bornholm.. måske de holder nogle mindre kurser engang imellem :) kan ikke huske hvad den hed højskolen, men du kan sikkert finde den ved nogle enkelte google søgninger :)
og ja det er kun teknisk skole på turborgvej københavn som tilbyder grundforløbet, og det er forholdsvis svært at komme ind fordi det i de fleste tilfælde kræver en lærerplads hos en guldsmed og det er endnu sværere at finde det. :S
ellers foreslår jeg også ravstedhus weekendkurser, har ikke selv været på dem, men har hørt meget godt om dem :)

ChristinaM
Swarovski perle
Geografisk sted: København

Indlægaf ChristinaM » onsdag, 11. juli 2012 00:48

SparklingJosie - tror du ikke det er ovennævnte kursus du tænker på?
:) Christina -
Har 42,2° i perlefeber, men ellers går det godt

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » onsdag, 11. juli 2012 01:02

http://www.bhhs.dk/lange-kurser/valgfag ... etalkunst/

tror mere det var den her højskole jeg havde kigget på, men er ikke helt sikker :)

Loewenstrand
Voks perle

Indlægaf Loewenstrand » lørdag, 14. juli 2012 22:06

Hej alle,

Super mange tak til jer som har skrevet, jeg kan helt sikkert bruge alt sammen *tommel* Jeg har brugt Ravstedhus en del, men priserne afskrækker mig en del, også selvom jeg har CVR- nummer og kan trække momsen fra :roll: Men de er åbenbart det eneste sted man kan få købt guld og sølv i tråde og profiler...

Fortsat god smykke-weekend til jer alle!

Kh Trine Lill

Loewenstrand
Voks perle

Indlægaf Loewenstrand » tirsdag, 31. juli 2012 18:01

Nu vil jeg gerne oprette et nyt emne/ spørgsmål under temaet: Vejledninger, men kan absolut ikke finde nogen knap for "skriv indlæg". Er der nogen der kan hjælpe ??

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » tirsdag, 31. juli 2012 18:59

tror kun admins må ligge noget der.. du kan måske ligge den i rodekassen eller gode tips :) så kan de flytte den hvis den skal ind under vejledning tror jeg :)

Loewenstrand
Voks perle

Indlægaf Loewenstrand » tirsdag, 31. juli 2012 19:06

Hejsa :-) uha, det var lige dig jeg håbede på herinde ;-))

Jeg er nemlig ved at prøve at lære mig lidt om lodning i guld...
Måske kunne jeg høre dig om hvad jeg skal bruge af udstyr ? Og ved du hvor man kan finde vejledning om teknikken ?
Ingen af dem der ved noget her på Bornholm gider at svare på henvendelser om kurser, så jeg må efterhånden se at lære mig det på egen hånd... ;-)

Venlig hilsen
Trine Lill

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » tirsdag, 31. juli 2012 21:07

haha nå så passede det jo perfekt :p :p

irriterende at de ikke svarer dig, men selvlæring er også ganske godt, det er jeg i hvertfald kommet langt med, man må bare prøve sig frem :) Jeg bruger sjældent guld (mest fordi jeg ikke har råd :) ) men.. jeg går ud fra at man behandler det på samme måde som sølv og at du skal have fat i noget guld slaglod.. hvis du lodder guld på sølv kan sølvslaglod også sagtens bruges :)
Man skal være opmærksom på at guldet har en anden smeltetemperatur (som jeg faktisk ikke lige på ståande fod kender) men ellers tror jeg det er meget som at arbejde i sølv i forhold til hele lodde forløbet med opvarmningsteknik og at slaglodet altid flyder derhen hvor der er varmest, fluss osv...

Syren du bruger til sølv kan være smart kun at bruge til sølv.. så lav dig et glas med syre til din guld og ja, seperat for de mere ældle metaller.. med kobber og messing bruger jeg bare den samme.
Vær også opmærksom på at guld er hårdere end sølv, kommer self. an på hvilken karat..

Var det nok svar, ellers må du lige spørge hvis noget skal uddybes.. i forhold til bøger ved jeg at Jinks McGrath har lavet en god smykkehåndbog... jeg har selv ingen bøger ( men det klør i fingrene for at få fat i nogen :) )

Loewenstrand
Voks perle

Indlægaf Loewenstrand » tirsdag, 31. juli 2012 22:51

Mange tusinde tak igen, det hjalp rigtig meget :-) Du bruger en loddepistol med gaspatron, ikke ? Jeg har bedt Ravstedhus om tilbud på en udstyrspakke... tænkte jeg ville hygge mig med det henover efteråret ;-) Jeg tænkte lidt at søge vejledninger på biblioteket her og på internettet. Ja, det er sørens svært at få noget kundskab om dette når man ikke er optaget på teknisk skole i København :-P Meeen, jeg opgiver ikke, jeg er typen der bare bliver ekstra motiveret når noget er svært tilgængeligt, hihi *tommel* .

God smykkeaften fra
Trine Lill *chear*

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » tirsdag, 31. juli 2012 23:11

Nej jeg kører med stor gasflaske og en bedre loddepistol.. men også et sæt fra ravsted. Sådan en pistol giver mulighed for at lave bedre ting end med gaspatron syntes jeg selv :) Man kan også smelte bedre med sådan en :)

det var så lidt, vil altid gerne hjælpe. Og ja, ved at nogen biblioteker har den Jinks bog der :)

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » tirsdag, 31. juli 2012 23:13

http://www.ravstedhus.dk/pi/Loddesæt_17566_2082.aspx

det her er mit loddesæt.. min postol er dog lidt anderledes :)

Tilbage til "Nybegynder sådan kommer du i gang"