Problemer med at lave sølvkugler

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Bine
Voks perle

Problemer med at lave sølvkugler

Indlægaf Bine » mandag, 28. april 2014 12:52

Hej

Jeg er igang med at lave små sølvkugler med loddekul, men jeg kan ikke rigtigt få det til at virke. Det skal lige siges at jeg har gjort det mange gange før, så jeg er i tvivl om hvad problemet er.

Jeg bruger forsølvet kobber, og ved ikke om det er fordi forsølvede materialer ikke kan smelte på samme måde som rent sølv?

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Re: Problemer med at lave sølvkugler

Indlægaf kiskan » mandag, 28. april 2014 13:51

Jeg vil starte med at sige at jeg ingen erfaring har med dette. Men mit gæt er, at når man smelter noget, skal det vel helst være samme materiale hele vejen igennem. Du skal kende egenskaberne ved at smelte kobber for at vide om det kan lade sig gøre.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » mandag, 28. april 2014 23:14

hej
jeg laver tit sølvkugler men kun af ren sølv. jeg har ikke prøvet med noget der er forsølvet men jeg vil mene det ikke kan lade sig gøre da du ikke kan lode på forsølvede emner.
Da man laver tingene færdig først og så forsølver til sidst. der er også den lille ting at alt efter hvilet matriale der er har det forskellige smelt punkter.
MVH Smykke damen

Bine
Voks perle

Indlægaf Bine » torsdag, 01. maj 2014 15:49

Smykke damen skrev:hej
jeg laver tit sølvkugler men kun af ren sølv. jeg har ikke prøvet med noget der er forsølvet men jeg vil mene det ikke kan lade sig gøre da du ikke kan lode på forsølvede emner.
Da man laver tingene færdig først og så forsølver til sidst. der er også den lille ting at alt efter hvilet matriale der er har det forskellige smelt punkter.

Tak for svar :)
Jeg har erfaret at jeg sagtens kan lodde forsølvet materialer sammen, de får blot en misfarvning hvis jeg lodder på en forsølvet kæde. Jeg kan dog sagtens lodde på forsølvet tråd uden problemer, men det ville klart være at foretrække, hvis jeg bare havde købt rent sølv til at starte med. Så blev man da så klog :)
Når du siger rent sølv, mener du så finsølv eller lodder du med sterling sølv? Jeg er nemlig lidt i tvivl om jeg vil opleve samme problem, hvis jeg køber sterling pga. indholdet af kobber.

Smykke damen
Krondiamant
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » torsdag, 01. maj 2014 16:24

Du kan fint gøre det i sterlingen sølv men her vil der opstå en lodde skal som du skal tage af ved at lægge sølvet i syr bad. Men det er ikke noget problem
Finsølv for ingen lodde skal til gengæld er det bløder ind sterlingen sølv.
Karen Hørmann har skrevet forskellige bøger som kan lånes på bibloteket, her beskriver hun forskellige procedyre og det er lette bøger.
MVH Smykke damen

Bine
Voks perle

Indlægaf Bine » mandag, 05. maj 2014 13:29

Smykke damen skrev:Du kan fint gøre det i sterlingen sølv men her vil der opstå en lodde skal som du skal tage af ved at lægge sølvet i syr bad. Men det er ikke noget problem
Finsølv for ingen lodde skal til gengæld er det bløder ind sterlingen sølv.
Karen Hørmann har skrevet forskellige bøger som kan lånes på bibloteket, her beskriver hun forskellige procedyre og det er lette bøger.

Tak skal du have.
Jeg bruger også svovlsyren flittigt :)
Men jeg tror måske at finsølv bliver for blødt til formålet, så jeg køber sterling sølv.

Smykke damen
Krondiamant
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » mandag, 05. maj 2014 15:35

Hvad skal du lave sølv kugler til?
MVH Smykke damen

Bine
Voks perle

Indlægaf Bine » tirsdag, 06. maj 2014 10:42

Smykke damen skrev:Hvad skal du lave sølv kugler til?

Til at lodde på ørespyd eller som delelement til et smykke :)

Tilbage til "Nybegynder sådan kommer du i gang"