Misfarvning af sølv efter lodning

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Bine
Voks perle

Misfarvning af sølv efter lodning

Indlægaf Bine » mandag, 28. april 2014 12:52

Hej

Jeg har nu kørt mine smykker gennem en tromle for første gang, og oplever at de er blevet misfarvet omkring det punkt, hvor lodningen sidder. De har kørt i 2 timer, så jeg synes det er mærkeligt at de ikke er blevet blanke og fine, som de skulle.
Jeg har brugt forsølvet kobber, kan dette være et problem?
Misfarvningen er sort, og et af produkterne (i forsølvet messing) er blevet helt messingfarvet. Kan man godt brænde sølvlaget af, eller hvad kan det være?
Det skal lige siges at jeg har prøvet at rense smykkerne i svovlsyre og pudset dem i en sølvpudseklud, men det har ikke rigtigt den store effekt.

Jeg kunne godt bruge hjælp til at få afklaret hvad problemet er.

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Re: Misfarvning af sølv efter lodning

Indlægaf kiskan » mandag, 28. april 2014 13:48

Allerførst; det lader ikke til at du får mange svar herinde - men det er sikkert ikke uvilje, men fordi der ikke er så mange der lodder og smeder. Nogle er der, så bliv bare ved med at spørge.

Jeg kender ikke den maskine du har brugt, men det lyder for mig som om sølvlaget er slidt af. Maskinen er måske kun til ægte sølv!
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » mandag, 28. april 2014 23:21

Hej Bine
Man kan simpelthen ikke lodde på noget der er forgyld eller forsølvet. Det første der sker er at laget som jo er tyndere end matriale inden under trække af.Jeg lodder en del men er ikke tæknisk kyndig til at forklare dig i alle detaljer hvad der sker men det kan ikke lade sig gøre. jeg vil anbefale dig at læse lidt om emnet.
hvis du vil lodde skal du vælge et rent metal, dvs at du enden lodder i sølv, kobber, bronce eller guld. når du så har lavet enmet kan du bag efter få der forsølvet.
MVH Smykke damen

Bine
Voks perle

Indlægaf Bine » torsdag, 01. maj 2014 15:01

kiskan skrev:Allerførst; det lader ikke til at du får mange svar herinde - men det er sikkert ikke uvilje, men fordi der ikke er så mange der lodder og smeder. Nogle er der, så bliv bare ved med at spørge.

Jeg kender ikke den maskine du har brugt, men det lyder for mig som om sølvlaget er slidt af. Maskinen er måske kun til ægte sølv!

Det kan jeg godt se.. Jeg synes ikke rigtigt, at der er så mange fora i Danmark for folk der lodder, så det er ikke rigtigt til at få svar på sine spørgsmål.

Men det lader til at sølvlaget er slidt af, som du nævner.
Jeg har dog taget et smykkekursus hvor vi brugte præcis samme micro brænder som jeg har, og samtidig er jeg ret sikker på, at materialerne er de samme. Dengang havde jeg ingen problemer med misfarvninger eller med at lave sølv kugler med loddekul.
Men jeg vil hvertfald lodde med sølv i fremtiden og måske udskifte min brænder, som jeg har haft mere besvær med. For det første fordi den sætter af og til ild til sølvet (også sterling sølv) og afgiver en grøn røg. Det virker meget besynderligt.

Bine
Voks perle

Indlægaf Bine » torsdag, 01. maj 2014 15:03

Smykke damen skrev:Hej Bine
Man kan simpelthen ikke lodde på noget der er forgyld eller forsølvet. Det første der sker er at laget som jo er tyndere end matriale inden under trække af.Jeg lodder en del men er ikke tæknisk kyndig til at forklare dig i alle detaljer hvad der sker men det kan ikke lade sig gøre. jeg vil anbefale dig at læse lidt om emnet.
hvis du vil lodde skal du vælge et rent metal, dvs at du enden lodder i sølv, kobber, bronce eller guld. når du så har lavet enmet kan du bag efter få der forsølvet.

Tak for dit svar.
Jeg har hørt lidt forskelligt omkring det med at lodde på forsølvede materialer, og har egentlig bare købt de materialer, som jeg mente var dem jeg har brugt i et smykkekursus. Det kan dog være at jeg tager fejl, og at vi brugte sølv.
Men jeg vil helt sikkert udskifte de forsølvede materialer med den ægte vare, for at se om det har en effekt.

Brugeravatar
Lothling
Koral perle
Geografisk sted: Højbjerg

Indlægaf Lothling » torsdag, 29. maj 2014 16:02

Hej Bine

Når man lodder på noget der er forsølvet, forgyldt eller oxideret så vil den belægning/farve forsvinde ved opvarmningen og det skal derfor forsølves igen efter du er
færdig med dit smykke.

Du kan bibeholde så meget af forsølvningen som muligt ved at flukse alt det på dit emne ind som er forsølvet. Men lige ved lodningen vil det altid blive brændt af.

Tilbage til "Nybegynder sådan kommer du i gang"