At arbejde i Sterlingsølv

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Geografisk sted: Nordjylland, Klokkerholm
Kontakt:

At arbejde i Sterlingsølv

Indlægaf Littie » mandag, 21. juli 2014 01:24

Nybegynder inden for perlefaget kan man næppe kalde mig, men efter nogle dages kukkeluren på Etsy har jeg fået blod på tanden - altså til at forsøge mig med bl.a. .925-tråd og lignende!

Der er meget at tage fat i, når man vil kaste sig ud i en helt ny type gør-det-selv. Min tanke er, at jeg vil lave mine egne perlestave, øreringe, øskner, vikle, osv. i sterlingsølvtråd. Til det skal man dog have noget værktøj, og så skal man kende til diverse trådtykkelser - og hvad disse egner sig bedst til. Og så nogle teknikker og maskiner. Ja, der er mange års erfaring i vente. Jeg håber derfor på at kunne komme det lidt i forkøbet ved at forhøre mig herinde vedr. nogle bestemte ting:

Sølvtråd:
- Hvilken tykkelse er bedst at vikle i? Normal bruger jeg 0,6 mm (22 gauge), som jeg vil beskrive som en meget håndterbar, men alligevel holdbar wire (dog ikke til øskner og ørekroge osv.)
- Dead soft, half hard eller full hard? Hvor blød er dead soft, og er full hard for hård at vikle?
- Hvilken gauge/tykkelse og blødhed ville I vælge til at lave et par ørekroge af?

Værktøj:
- Hammer (cicelørhammer med flad og rund ende).
- Lille smykkeambolt, 500 gram plus/minus.
- File til trådender.
- Tænger og wirecutters (har jeg i forvejen).
-- Hvad ellers vil I anbefale til en nybegynder? Som sagt regner jeg med at begynde i det små og vikle øreringe og den slags...

- Er en tromle nødvendig? Og i så fald, kan man gøre det manuelt i stedet for at anskaffe sig en tæskedyr maskine?
- Hvis jeg vil lave "hammered"-tekstur i metal, hvilket værktøj skal jeg bruge?
- Hvad skal jeg bruge til oxydering?
- Hvad skal jeg bruge til fx at lodde to stykker sølvtråd sammen?

Links til både danske og udenlandske forhandlere modtages med kyshånd, men bemærk venligst, at jeg er meget kræsen med priser! I første omgang er jeg mest interesseret i værktøj og steder, det kan anskaffes.

Tusind tak til alle jer, der sætter tid af til at besvare mine spørgsmål :)
Som sol og regn den kommer og går
Som katten er den utilregnelig
Som sæsonens skifte fra vinter til vår
Men altid er den hjertens belejlig
Inspiration...

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Re: At arbejde i Sterlingsølv

Indlægaf Smykke damen » torsdag, 31. juli 2014 12:17

Hej Litte
Det er godt nok mange spørgsmål men jeg skal prøve om jeg kan besvare nogle af dem.
Tråd tykkelse afhænger af hvad du skal lave men er det til øre tråd er det 1 mm tråden. du skal vælge 925 sølv og ikke fin sølv. Finsølv er for bløde. hvis du ikke skal varme sølv op ville jeg vælge en halv hår sølv. men hvis du alligevel skal lodde på den kan det være lige meget. Dette fordi når du ud gløder dit sølv bliver det blødt og skal hærtes igen. Det kan du gøre med en plastik hammer eller i en tromle poler maskine.

Værktøj:
Du skal have en en planer hammer og en plast hammer. plast hammeren kan du bruge til at hærte med. hvor planer hammer slår du sølvet fladt med.
til tråd enderne kan du få et lille ende bor til en proxon eller anden lille håndhold bord maskine. men et almindelig file sæt kan også gøre det.
Hvis du skal lodde skal du have en gas brænder og disse kan fået hold hånd de er meget gode. du skal også have noget boraks til at lave en syre blanding så du kan få lodde skalden af sølvet når du har ud glødet eller loddet. jeg vil forslå dig altid at udgløde dit sølv inden du former dine ørebøjler.
Til at lodde skal du også bruge en skamoflex plade og lodde sølv og flus.
Sandpapir til at slobe det fint med i korn 220, 400, 600 og 800 eller 1000
en lodde pinset er også god at have synes jeg.
Jeg har også en flad fil og en halvrund fil, og et nål filet sæt. derud over har jeg en smergel bånds holder med smergel lærreder til at tage frater med efter savning og lodning.

Ravstedhus har udgivet en avis der hedder temavisen. Der er et hunner der omhandler hvilket værktøj man skal bruge til sølv arbejde. når jeg kommer hjem og i gemmerne skal jeg se hvilket nummer det er. På nogle biblioteker kan man låne temavisen.

Ved ravstedhus har de også alt værktøjet og der har de også nogle begynder sæt som er helt udmærket at købe. www.ravstehus.dk eller af andre danske forhandlere er der frits og anku. Jeg handler nu mest ved ravstedhus
Jeg er ikke sikker på at jeg har husket alt værktøjet men hvis jeg kommer i tanke om mere skal jeg nok skrive det. kan lige sener, når jeg kommer hjem og har tid, prøve at tage nogle billeder af mit arbejdsbord.

I forholdt til at hanre tekstur i sølvet kan du købe mange hamre med tekstur men dette er en dyr investering. Jeg har nogle gang købt billige hamre i tømmerhandlen og filet de mønsteret i jeg kunne tænke mig. Det har fungeret ok.

Jeg vil gerne advare dig det er svært vane dannene at begynde på dette projekt.

Du behøvet ikke have en tromle poler maskine men jeg er super glad for min det er nok et af de bedste køb jeg har gjort.

Jeg håber du forstår det jeg har skrevet eller må du skrive igen. Da jeg er ordblind og har det lidt svært med at formulere mig skriftligt.
Jeg håber jeg kun svar på nogle af dine spørgsmål. Jeg vil gå hjem og kigge om jeg kan finde lidt litteratur der evt. kan hjælpe dig lidt.
MVH Smykke damen

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf mooshi » fredag, 01. august 2014 17:13

Jeg kan anbefale dig et købe et begynder loddesæt fra ravstedhus. Her er næsten alt hvad du behøver for at komme igang med loddearbejdet - der mangler kun en form for syre og vist nok også en lille messingbørste (kan evt fås i byggemarkedet :-)
Jeg er selv glad for sølvarbejde og har efterhånden fået samlet en hel del værktøj. Selvom tromlen er dyr, er det en rigtig god investering.

Jeg laver eks. Selv ørebøjler og perlestave. Ørebøjler laver jeg i 0,8 mm halvhård noglegange 0,9 ellers gør det ondt at stikke gennem hullet synes jeg.
Når jeg vikler skal tråden helst være så blød som muligt. Det færdige arbejde kommer i tromlen nogle timer for at hærde.
Til vikling Bruger jeg mest 1mm, 0.8, 0.6, 0.4.

File er også rare. Og en halvrund smergelpind er genial hvis du vil lave ringe, som er savet fra plade.

Der er også godt at have et flakjern, ambolt eller lign. Til at hamre metaller på.
Et savstel med masser af klinger og et savbræt.
En plastikhammer (kan også fås i byggemarked) og en planerhammer er også gode til at starte med.
Billede

Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Kontakt:

Indlægaf Littie » lørdag, 02. august 2014 21:24

Jeg sætter stor pris på den tid, I har taget til at skrive mig nogle svar. Der er oceaner af informationer, og jeg kommer til at vende tilbage til tråden igen og igen (bør måske endda gemme teksten til senere brug, hvis det er?). Tusind tak, begge to!

Jeg har kigget lidt rundt efter værktøj (primært på internationale sider), men jeg vil lige aflægge Ravstedhus' hjemmeside et besøg. Skal lige se det begyndersæt, I snakker om *tommel*
Inspiration...

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Indlægaf mooshi » lørdag, 02. august 2014 21:38

Du er altid velkommen til at stille spørgsmål. Hvis du finder nogle gode sider med værktøj, må du godt skrive dem her. Jeg er altid på udkig efter værktøj, men vil helst undgå alt det med told og gebyr. Overvejer dog kraftigt at købe nogle ting på denne side, selvom den er fra USA www.riogrande.com
Billede

Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Kontakt:

Indlægaf Littie » søndag, 03. august 2014 00:50

Jeg kan se, at man på Ravstedhus køber sterlingsølvtråd efter gram og ikke længde. Er der nogen måde at udregne, hvor langt et stykke man får pr. gram (hvilket afhænger af trådens tykkelse)? For ærligt talt har jeg ingen fornemmelse af, hvor meget jeg køber, hvis jeg fx lægger 10 gram 0,8 mm sølvtråd i kurven.... Måske kender I et sted med en udregner, et skema, eller blot personlig erfaring? :)
Inspiration...

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Indlægaf mooshi » søndag, 03. august 2014 11:31

http://www.frits.dk/dimension.asp

Her kan du beregne :-)

(også et godt sted at købe værktøj og sølv)
Billede

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » søndag, 03. august 2014 23:05

Hej
Jeg fant lige den tamavis der omhandler arbejdspladsen. Her er et billede af den.
Billede
Inde i bladet beskriver de hvad de anbefaler som det mest nøde vendige. pluds bestillinge numre ved ravstedhus.
MVH Smykke damen

Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Kontakt:

Indlægaf Littie » søndag, 03. august 2014 23:12

Tak for billede - jeg må lige stikke hovedet ind på det nærmeste store bibliotek og se, om de har nummeret (eller andet godt og brugbart) *tommel*
Inspiration...

Tilbage til "Nybegynder sådan kommer du i gang"