Alternativ til svovlsyre 10% ??

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Brugeravatar
Suz
Opal
Geografisk sted: Århus

Alternativ til svovlsyre 10% ??

Indlægaf Suz » tirsdag, 29. april 2008 21:21

Ved nogen, om der findes et godt alternativ til 10% svovlsyre, når man skal afrense sine loddede ting?

Jeg tror, at svovlsyre er udgået af alm. handel;
jeg har været både i supermarkeder (der fortæller at de HAR haft det), i Matas, der siger det samme, plus i flere byggemarkeder, der henviser til Matas.
Nu kan jeg så også læse, at produktet er udgået hos Anku.
Ravstedhus sælger en 96% syre, men så skal jeg blande selv, og det er jeg altså ikke særlig vild med - det er vildt ætsende i den koncentration.
Mvh
Suz

Brugeravatar
byHjortebjerg
Swarovski perle
Geografisk sted: Næstved

Re: Alternativ til svovlsyre 10% ??

Indlægaf byHjortebjerg » tirsdag, 29. april 2008 22:33

Jeg mener at have været på et smykkekursus hvor de havde gang i noget citronhalløj i en glasskål over et fyrfadslys... Kan evt finde stedet til dig;-)

Mvh
Michelle

Brugeravatar
Stella*
*Stjernesafir*
Geografisk sted: Odense NV

Indlægaf Stella* » tirsdag, 29. april 2008 22:37

Du kan i visse matasbutikker køber Polerevand som har en 10% opløsning....

men jeg måtte i 3 forskellige og spørge før jeg fandt en matas der havde det :mrgreen:
vh Stella*

Moderator og Perleholiker

Brugeravatar
Gulddrengen
Jade perle
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Re: Alternativ til svovlsyre 10% ??

Indlægaf Gulddrengen » onsdag, 30. april 2008 01:11

Hej Suz,
10% svovlsyre kan fåes på apoteket, der køber jeg alt mit, har de det ikke hjemme kan de skaffe det.
Gulddrengen

Brugeravatar
Suz
Opal

Indlægaf Suz » mandag, 05. maj 2008 00:14

Tak for rådene.
Var så omkring apoteket i går.
De kunne ikke finde syren i deres database og mente ikke, at de kunne skaffe det.
De var inde på, at man måske skulle have en speciel tilladelse i stil med gift-tilladelser.

Jeg mangler at checke polérvand (der er 13,5% svovlsyre) hos Matas - min lokale Matas har det ikke, men de har generelt ikke så stort udvalg, så måske en af de større "downtown" kan hjælpe.

Indtil videre pudser og polerer jeg med diverse bor i pudsemaskinen efter lodning - det er et møjsommeligt arbejde.
Mvh

Suz

Nan_R
Diamant
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlægaf Nan_R » mandag, 05. maj 2008 00:47

Har du ikke sådan en børste,, jeg har altis brugt sådan en børste efter sølvet har lagt i syre,, og så bliver det helt blankt, men kan ikke huske hvad det er børsten hedder,, men tror egetlig stadig du skal bruge syren for at få det mørke væk efter lodningen osv.. Håber du er med :mrgreen:

Brugeravatar
Suz
Opal

Indlægaf Suz » mandag, 05. maj 2008 01:07

Jo, jeg har faktisk en lille metalbørste, som jeg helt har glemt. Må lige få den lagt ved oppudsegrejerne.
Jeg kan få det mørke fint væk med en pudsesten og så en gummiskive.
Lidt kridt på et blødt hjul til sidst ville gøre underværker mht højglans, men det havde apoteket heller ikke.
Jeg glemte også at afprøve den flydende sølvrens - måske den også kan ta' lidt?
Jeg lavede en ring til min søster i går, og det skulle gå lidt tjept, så den kunne blive afleveret - derfor greb jeg til kendte metoder med slibe/pudseborene.
Mvh

Suz

Brugeravatar
Suz
Opal

Indlægaf Suz » tirsdag, 13. maj 2008 19:02

Har ikke fået afsluttet denne forespørgsel.

Fik fat i Polervand hos en Matas, så nu er jeg helt klar til næste gang jeg skal ha' gang i lodningen.
Mvh

Suz

Gibj

svovlsyre

Indlægaf Gibj » mandag, 19. maj 2008 11:15

Jeg vil gerne høre om der er nogen i nærheden af Århus der ved hvor man kan købe svovlsyre til sølv?
Venligst Gibj

Rohde

Re: svovlsyre

Indlægaf Rohde » mandag, 19. maj 2008 11:22

Gibj skrev:Jeg vil gerne høre om der er nogen i nærheden af Århus der ved hvor man kan købe svovlsyre til sølv?
Venligst Gibj

Som du kan læse i ovenstående indlæg, var der ikke nogen der fandt det, men derimod polervand i en matas.

Velkommen til!

Brugeravatar
Suz
Opal

Indlægaf Suz » mandag, 19. maj 2008 17:12

Suz skrev:Jeg mangler at checke polérvand (der er 13,5% svovlsyre) hos Matas

Som du kan se, er polérvand svovlsyre.
Ganske vist en lille smule stærkere koncentration, men brug det som det er og HVIS du skulle får lyst at fortynde, så skal du endelig huske at man aldrig må enten putte vand i syre eller omvendt - det skal du lige læse nærmere om!
Mvh

Suz

Sarah
Opal
Geografisk sted: Helsingør

Indlægaf Sarah » mandag, 19. maj 2008 17:22

Er i sikker på at svovlsyre har fandtes i 10%?
Jeg har været i Matas i 3 år (og min stedfar var der i over 20), og det har ikke været i matas i den årrække ihvertfald. Det er ikke noget man bestiller hjem, da omkostnngerne for bestilling er enorm ved siden af selve produktets pris. Polervand 13,5% er den fortynding svovlsyre man altid har kunne få. Hvis de enkelte procent er for meget, kan de fortyndes med vand (vigigt at vandet kommer i først, så syren ikke sprøjter). Ellers omdannes svovlsyren meget hurtigt til gas efter den kommer i kontakt med ilt, så en procentdel på 13,5% eller 10%, om man vil, vil den kun have ganske kort!

Sarah
Opal
Geografisk sted: Helsingør

Indlægaf Sarah » mandag, 19. maj 2008 17:24

Arh Suz du var hurtigere end mig... Sad vidst og stenede for længe... Tror jeg går i seng igen grinrul*

Brugeravatar
Suz
Opal

Indlægaf Suz » mandag, 19. maj 2008 17:36

I bøger om sølvsmykker (bl.a Karen Hørmann/Anette Ib og Frants Kristensen) beskrives afrensning i 10% svovlsyre.
Måske fordi man forventes at kunne blande selv, som beskrevet i FK's bog "Sølvarbejde for begyndere", og 10% er et let forhold at lave.

Jeg har set 10% syren som udgået produkt hos Anku og et byggemarked havde også haft den koncentration.

Anyway - polérvand kan stadig købes, så det er jo fint.
Mvh

Suz

Gibj

polervand

Indlægaf Gibj » mandag, 19. maj 2008 22:39

Hej Suz. Jeg kan se at du bor i Århus. Kan du sige mig hvor - i hvilken matas jeg kan få polervand.
kh. Gibj

Tilbage til "Nybegynder sådan kommer du i gang"