Voks behandlede rubiner?

Dette forum er til alt snak om materialer, hvad er bedst og hvad skal man vælge til det ene eller det andet. Indeholder også den ULTIMATIVE LISTE OVER DANSKE INTERNET PERLE BUTIKKER! Se hvor du kan få rabat.
PeterRuby
perle

Voks behandlede rubiner?

Indlægaf PeterRuby » fredag, 24. februar 2012 12:15

Hej alle sammen.

Jeg har via en auktion købt en 1,06 ct Purplish red Rubin. Den fremstår rigtig flot, men jeg tvivler på dens kvalitet da der via GIA certifikatet bliver nævnt at den er voks behandlet få steder. Har dette en stor faktor ? Jeg har ingen planer om at skulle vedhæfte den i et smykke, så den skal ikke varmes. Men jeg går med frygten om at jeg har købt en rubin til stor overpris da jeg ikke tog forbehold for denne voksbehandling ?

Ved nogen af jer om det har stor betydning af prisen?

Jeg kan tilføje at jeg gav 485 dollars for den ( små 3000kr ). Korte fakta :

VS

Transperant

9 i hårdhed

ubehandlet og fra burma

1.06 ct

pear formet

Håber i kan hjælpe mig med denne bekræftelse/afkræftelse om kvalitet.

Mvh Peter

Beadit
Fossilperle
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Voks behandlede rubiner?

Indlægaf Beadit » fredag, 24. februar 2012 13:20

Uha, det var dyrt for en lille behandlet rubin.

Næsten alle rubinminer er udtømte i dag, så over 90% af alle rubiner bliver varmebehandlet, det er normalt accepteret, men betyder selvfølgelig noget for prisen.

Mange rubiner bliver også farveforbedrede med olie eller resin (voks), men så er det jo ikke en kostbar ægte rubin.

http://www.nianpi.info/7/2011/11/om-nat ... esten.html
Birgit

PeterRuby
perle

Indlægaf PeterRuby » fredag, 24. februar 2012 13:40

Hej Birgit.

Er det virkelig meget dyrt?

Jeg læste lidt omkring at de rubiner fra Burma var af udemærket kvalitet? i certifikatet står der "No treatment" men selvfølgelig er voks en form for behandling. Jeg ved at farven skulle have en del af sige og den er purplish red.

Nu ved jeg ikke hvad en Rubin i denne kvalitet må koste, men det ville være rigtigt rart med et bud, da jeg stadig har muglighed for returret.

Dette står der ifølge GIA Ceritfikatet

størrelse : 8.46 x 5.16 x 2.73

Brilliant cut

pear form

Transperant

type 1

Purplish red

CONCLUSION

Species : Natural Corundum

Variety : Natural Ruby

Source : Type 1 CMT

Treatment : No indications of heating

Comment : wax is present in surface reaching fragtures

Beadit
Fossilperle
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlægaf Beadit » fredag, 24. februar 2012 14:00

Jeg ved ikke, hvad rubinen skal koste, det afhænger af mange ting, f.eks ubehandlet eller behandlet, størrelse, farve og slibning.

Den sidste kommentar med voks i overflade tilgængelige revner, modsiger efter min mening de andre oplysninger om naturlig rubin uden indikationer af varmebehandling.
Birgit

PeterRuby
perle

Indlægaf PeterRuby » fredag, 24. februar 2012 14:04

Det er helt forståeligt.

Og ja jeg forstår heller ikke den kommentar når der står af den er ubehandlet. Men GIA skulle da ellers være et af de mest sikre steder at få vurderet ædelsten. Måske jeg skulle prøve at kontakte dem

Tak for den hurtige respons

Mvh Peter

PeterRuby
perle

Indlægaf PeterRuby » fredag, 24. februar 2012 15:18

Jeg har lige fået denne mail efter at have henvendt mig til GIA :

Dear Mr. Peter,

Concerning your question about ruby reports with the comment “wax is present in surface reaching fractures”. It is common for rubies from many different locations to have small fractures in them. Traditionally rubies have had oil put in the fractures to make them less visible. Currently with the rubies coming from Mozambique and other locations in Africa we have been finding a wax being used instead of oil to help with the appearance of the stones. This is not surprising since wax has been used for many years to help the appearance of emeralds that are mined in Africa. This treatment is not entirely permanent but under normal wearing conditions the consumer should not notice a change in the appearance of the ruby for years. If the ruby was to be exposed to high heat or strong solvents the wax may come out of the ruby making the fractures more visible. Should this happen the ruby could always by oiled or re-waxed.

Best regards,

GIA Laboratory Bangkok

10th Floor, U-Chu-Liang Building
968 Rama IV Road, Bangkok 10500

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Indlægaf Pia Lou'lou' » fredag, 24. februar 2012 16:39

Prøv at spørge på smykke forum for alle, der huserer Blue Raven og hun har kendskab til sten- dette er ikke for at forklejne Beadits svar. Men siden du har brugt en god skæppe penge, bør du også få besked.

Tilbage til "Snak om Materialer"