Perlesnor - hvor tyk?

Dette forum er til alt snak om materialer, hvad er bedst og hvad skal man vælge til det ene eller det andet. Indeholder også den ULTIMATIVE LISTE OVER DANSKE INTERNET PERLE BUTIKKER! Se hvor du kan få rabat.
mjanneh
Jade perle
Geografisk sted: København

Perlesnor - hvor tyk?

Indlægaf mjanneh » torsdag, 19. april 2012 09:38

Hej

Jeg er - inspireret af tråde herinde - gået i gang med at lave halskæder af perler trukket på perlesnor med knuder imellem.

I øjeblikket øver jeg med 10 mm perler - men hvor tyk tråd bruger i? Jeg har lavet en med 0,80 mm og en med 0.70 mm. Den tykke er i mine øjne klart den bedste.

Og hvor køber I snoren? Jeg har købt pakkerne på 2 m med 'indbygget' nål. til 15,75 (+ porto). Vil gerne købe lidt mere økonomisk, evt. på rulle. men hvor?

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Re: Perlesnor - hvor tyk?

Indlægaf kiskan » torsdag, 19. april 2012 10:39

Hvor tyk tråden skal være, afhænger af hullet i de sten man vil bruge. Hvis tråden er for tynd, forsvinder knuden ind i stenens hul. Så man skal prøve sig frem.

Hvis hullerne er store nok, bruger jeg den tynde knyttesnor (den som bruges til midtertråden i knyttearmbånd), den er typisk fra 0,5 til 1mm.

Til armbånd kan man (gen)bruge den tråd som sten-strengen er trådet med. Den findes i et utal af farver.

Perlesilketråd (den med nålen i) bruger jeg oftest til ferskvandsperler eller finere ædensten, som normalt har et meget lille hul.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 19. april 2012 16:21

jeg brugte dobbelt 1mm nylon (knytte) snor fra Kina, dvs. ebay. de sælger dem med lidt held til $ 1,- pr rulle inkl. shipping, der er vist 80m på en spole. jeg trækker tråden med en dobbelt ståltråd på ca. 0,3mm, den er fantastisk stærk, altså ståltråden. Men som Kirsten skriver og som du sikkert lynhurtigt har erfaret, så kommer alt an på hullets størrelse. men at trække med stål er suverænt. jeg kan tage noget stål med til perletamtam, hvis du eller andre er interesserede.

Cecilou
Rubin
Geografisk sted: København V

Indlægaf Cecilou » torsdag, 19. april 2012 18:30

kiskan skrev:Hvor tyk tråden skal være, afhænger af hullet i de sten man vil bruge. Hvis tråden er for tynd, forsvinder knuden ind i stenens hul. Så man skal prøve sig frem.

Hvis hullerne er store nok, bruger jeg den tynde knyttesnor (den som bruges til midtertråden i knyttearmbånd), den er typisk fra 0,5 til 1mm.

Til armbånd kan man (gen)bruge den tråd som sten-strengen er trådet med. Den findes i et utal af farver.

Perlesilketråd (den med nålen i) bruger jeg oftest til ferskvandsperler eller finere ædensten, som normalt har et meget lille hul.

Fed idè den med knyttesnoren, Kirsten:-) Måske skulle jeg lade det være et af mine mange smykkeprojekter:-)
Det eneste man, med sikkerhed, ved om fremtiden, er at den venter på en lige rundt om hjørnet.

Tilbage til "Snak om Materialer"