Glas perler

Dette forum er til alt snak om materialer, hvad er bedst og hvad skal man vælge til det ene eller det andet. Indeholder også den ULTIMATIVE LISTE OVER DANSKE INTERNET PERLE BUTIKKER! Se hvor du kan få rabat.
Venus
Ferskvands perle
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Glas perler

Indlægaf Venus » torsdag, 23. maj 2013 14:44

Hvad tænker I når du hører glasperler? Jeg må ærlig indrømme, at bare for et år siden ville jeg sige at det ikke er noget til mig, heller sten :mrgreen: Men i dag skammer jeg mig faktisk over det og jeg er blevet til en stor fan af glas perler. Vi snakker ikke om lampwork perler, men om fabrik fremstillede glas perler.
Hvorfor ændrede jeg min mening? Fordi jeg var så heldig at besøge en glas fabrik i Tjekkiet sidste år.

Vidste I at det kan tage op til 14 dage at lave en perle? Og at processen er lang fra 100% automatiseret, heller ikke på de store fabrikker?

Sådan ser fabrikken ud, hyggeligt ikke?

Billede

Der er en arbejdsplads, her starter det hele.

Billede

Billede

Billede

Sådan ser perlerne ud, efter de har været formet. De har græm kanter. Dette billede er ikke fra fabrikken, men fra glasmuseet i Jablonec.

Billede

Bagefter skal perlerne i den næste maskine – det er den første trin for at fjerne kanterne, kanterne bliver pænere, men lang fra ideelle. Næste trin - stor bakke med sand og vand, det er den længste trin, som kan tage op til 10-14 dage. Bakken stoppes flere gange om dagen, hvor medarbejderen tjekke kvaliteten.

Næste maskine bruges hvis perlerne skal være facetteret. Damen bruger en lang dims (aner ikke hvad den hedder) med mange pind på, som hun sætter perler på og putter i maskinen bagefter.

Billede

Her er skemaet hvordan perler bliver facetteret.

Billede

For:

Billede

Bagefter:

Billede

Perler er ikke gennemsigtige efter facettering, derfor skal de igennem en ovn med forskellige temperature. Det gør at perler bliver gennemsigtige og flotte. Nogle gange skal perler gennem ovnen to gange.

Billede

Her kan man se forskellen på de enkelte perler for og efter ovnen, især på de grønne.

Billede

Der er rigtig mange små glasfabrikker i Tjekkiet, der er stor konkurrence bland dem, hvor hver fabrik har egne hemmeligheder. Man kan finde farver, størrelser og former der ligner hinanden, men aldrig ens perler, som var produceret på forskellige fabrikker.

For resten, ved I hvorfor røde glas perler er dyre end de andre? Det er fordi der er sølv og gulfd i *tommel*

Har I stadigvæk fordømmer omkring glas perler? *blink*

Billede

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Re: Glas perler

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 23. maj 2013 16:19

Lidt, måske :mrgreen:
Men jeg er nu ikke blind for deres charme og det håndværk der ligger bag.
Jeg har altid elsket at se film om fabrikation og synes dine billeder er skønne og velkomne. Jeg vidste godt man betaler ekstra for rødt, men ikke AT DET BEROEDE PÅ GULD/SØLV . det er rigtigt interessant. Tak for din montage.

Jeg har ofte sukket efter en video om trad. perlefremstilling fra de rå sten til de polerede/slebne runde, jeg har set dem lave cabochoner, men ikke runde gennemborede 'stangtøjs' perler via en automatiseret proces. Skulle nogen ligge inde med et link, ville jeg meget gerne se det.

Brugeravatar
brumbear
Falkeøje
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf brumbear » torsdag, 23. maj 2013 17:58

Tak Venus, for et spændende indlæg *klappe*

Må indrømme at jeg har det lidt som du havde engang....

Jeg kan rigtig godt lide glasperler men har meget svært ved at blande dem ind i et smykke med stenperlerne/halvædelstenene. Jeg bruger dem gerne for sig selv.

Jeg er ofte benovet over hvordan andre herinde frejdigt sammensætter næsten hvad som helst og over de fantastiske kreationer der kommer ud af det. Såehh, måske jeg lærer det engang *blink*

:mrgreen:

Brugeravatar
Inge Kristensen
Guldkoral
Geografisk sted: Ulstrup
Kontakt:

Indlægaf Inge Kristensen » torsdag, 23. maj 2013 21:28

Jeg har meget stor respekt for det hånværk, der ligger bag de tjekkiske perler.

Jeg kan specielt godt lide picasso og andre flerfarvede faceterede perler.

Her er nogle youtube videor om fremstillingsprocessen.

http://www.youtube.com/watch?v=65Uow6T1hzY

http://www.youtube.com/watch?v=AJw51gqKm4U

http://www.youtube.com/watch?v=RslxFHPPsSU

Venus
Ferskvands perle
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlægaf Venus » fredag, 24. maj 2013 09:43

Inge Kristensen skrev:Jeg har meget stor respekt for det hånværk, der ligger bag de tjekkiske perler.

jeg var lidt i chok da jeg fik at vide at japanske Toho fabrik ikke kan selv lave picasso perler. De producerer ensfarvede seed beads sender dem til en producent i Tjekkiet for at få "pletter" på perlerne og så sendes de retur til Japan *tommel*

Beadit
Fossilperle
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlægaf Beadit » fredag, 24. maj 2013 11:51

viewtopic.php?f=3&t=31&p=94&hilit=swarovski#p94

Ja, tjekkiske perler har en meget lang tradition bag sig, og er den bedste kvalitet i verden til facet glasperler.

Da Daniel Swarovski opfandt de flotte swarovskiperler boede han netop i Böhmen i Tjekkiet i det daværende Østrig-Ungarn, selv om swarovski nu mest fremstilles i Østrig, stammer det fra Tjekkiet.
Birgit

Brugeravatar
Inge Kristensen
Guldkoral
Geografisk sted: Ulstrup
Kontakt:

Indlægaf Inge Kristensen » fredag, 24. maj 2013 12:07

Venus skrev:
Inge Kristensen skrev:Jeg har meget stor respekt for det hånværk, der ligger bag de tjekkiske perler.

jeg var lidt i chok da jeg fik at vide at japanske Toho fabrik ikke kan selv lave picasso perler. De producerer ensfarvede seed beads sender dem til en producent i Tjekkiet for at få "pletter" på perlerne og så sendes de retur til Japan *tommel*

Ja det er rigtigt. De TOHO perler, jeg kalder hybrid i min shop har været en tur i Tjekkiet. *tommel*

Brugeravatar
perlemig
Æresmedlem
Geografisk sted: Kbh

Indlægaf perlemig » fredag, 24. maj 2013 13:04

Jeg er MEGET misundelig på din tur på glasfabrikken - det må have været meget interessant!

Jeg har det som Pia - elsker at se fremstillingsfilm. De der viser, hvordan en klump noget, bliver til noget andet.

Jeg er stadig noget luren ved glasperler - eller nogle glasperler. Men nu er jeg genrelt bare kræsen - spiser heller ikke tomater :mrgreen:
Støt Scleroseforskningen i Danmark - tak :o)

Tilbage til "Snak om Materialer"