Spørgsmål om indfarvet jade

Dette forum er til alt snak om materialer, hvad er bedst og hvad skal man vælge til det ene eller det andet. Indeholder også den ULTIMATIVE LISTE OVER DANSKE INTERNET PERLE BUTIKKER! Se hvor du kan få rabat.
Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Geografisk sted: Nordjylland, Klokkerholm
Kontakt:

Spørgsmål om indfarvet jade

Indlægaf Littie » lørdag, 10. august 2013 19:19

Kan man komme ud for, at indfarvet jade i sort er lakeret med et ekstra lag sort "lak", der kan skrabes af? (Perlerne er mat sort inden under lakken). Eller tyder det på, at der måske er tale om glasperler i stedet? :roll:
Som sol og regn den kommer og går
Som katten er den utilregnelig
Som sæsonens skifte fra vinter til vår
Men altid er den hjertens belejlig
Inspiration...

Brugeravatar
Inge Kristensen
Guldkoral
Geografisk sted: Ulstrup
Kontakt:

Re: Spørgsmål om indfarvet jade

Indlægaf Inge Kristensen » lørdag, 10. august 2013 21:41

Jeg har aldrig oplevet lak på stenperler.

De kan være vokset eller coated med noget plasticagtig noget, men så er der typisk tale om chrysocolla eller anden dyr men skrøbelig sten. Aldrig set det på jade, der sagtens kan holde.
Voks har jeg oplevet på farvede sten for at holde på farven og eller give mere glans, men igen ikke på jade.

Har du et billede?

Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Kontakt:

Indlægaf Littie » søndag, 11. august 2013 00:44

Inge Kristensen skrev:Jeg har aldrig oplevet lak på stenperler.

De kan være vokset eller coated med noget plasticagtig noget, men så er der typisk tale om chrysocolla eller anden dyr men skrøbelig sten. Aldrig set det på jade, der sagtens kan holde.
Voks har jeg oplevet på farvede sten for at holde på farven og eller give mere glans, men igen ikke på jade.

Har du et billede?

Jeg tror ikke, man vil kunne se det på billedet, for det er så småt. Til gengæld lod jeg mig blande 1 af de "suspekte jadeperler" i nogle sorte glasperler af samme størrelse. Og du kan simpelthen ikke se forskel. Så glas må det jo nok være :roll: (For at være helt ærlig, er jeg 99% overbevist om, det er glas)... Tvivlen ligger dog i, at hullerne ser borede ud frem for støbte som hos alm. glasperler... *vedikke

Jeg har også kun set lak på chrysocolla. Lakken på mine perler minder om i tekstur (som et ultratyndt lag plastik, du kan kratte af med en negl).
Inspiration...

Brugeravatar
MetteK
Koral perle
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf MetteK » mandag, 12. august 2013 12:01

Du må slå en af dem i stykker. Så finder du nemt ud af det. Glas splintrer i mange stumper. Sten vil flække på en helt anden måde.
Det gør jeg - når jeg er i tvivl.
Hilsen Mette

Se fremad - derfor er forruden større end bakspejlet..

Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Kontakt:

Indlægaf Littie » mandag, 12. august 2013 14:11

MetteK skrev:Du må slå en af dem i stykker. Så finder du nemt ud af det. Glas splintrer i mange stumper. Sten vil flække på en helt anden måde.
Det gør jeg - når jeg er i tvivl.

Det lyder som en god ide :) Jeg synes bare, det er synd, da det er spild af materialer. Og når jeg engang bruger perlerne i mine kreationer, sælger jeg dem som glas og ikke jade, så på den front er det nu heller ikke så vigtigt. Men vil helt sikkert bruge metoden en anden gang, når materialet er vigtig for selve smykket *tommel*
Inspiration...

Tilbage til "Snak om Materialer"