Lave sin egen ''silikone'' til forme?

Dette forum er til alt snak om materialer, hvad er bedst og hvad skal man vælge til det ene eller det andet. Indeholder også den ULTIMATIVE LISTE OVER DANSKE INTERNET PERLE BUTIKKER! Se hvor du kan få rabat.
AlisB
Voks perle

Lave sin egen ''silikone'' til forme?

Indlægaf AlisB » lørdag, 31. august 2013 23:35

Hej, jeg ved ikke, om der er en tråd, der allerede omhandler dette, så send mig bare derhen *tommel* Jeg går og tager tilløb til nogle for mig nye smykker, hvor jeg vil blande tin med resin, og begge dele skal man lave forme til. Så jeg faldt over noget, der hedder ComposiMold, som er et materiale, der kan genbruges, hvilket tiltaler mig meget, udover at materialerne - som nu materialer har det med at være - er dyre nok som de er. Det ville være dejligt at kunne genbruge dem. Men sådan en ''spandfuld'' er heller ikke billig, og da jeg netop har købt ind af både en god ren tin og resin, så begynder det at gøre lidt ondt i tegnebogen. Og nu kommer jeg til min forespørgsel *blink* Jeg begyndte at tænke på, om man ikke kan lave en mix selv, der kan bruges til at lave forme af. Den skal selvfølgelig kunne holde til en del men alligevel, hvorfor ikke *vedikke ? Nogle forslag, opskrifter :-))

Alis

mjanneh
Jade perle
Geografisk sted: København

Re: Lave sin egen ''silikone'' til forme?

Indlægaf mjanneh » søndag, 01. september 2013 13:18

Hvis det er tin, du skal arbejde i, så ligger der en vidunderlig video på Youtube, hvor to præster demonstrer hvordan man laver tinkors - vistnok noget, de gør med konfirmanterne. Væbn dig med tålmodighed - de forhaster dig ikke :-) Jeg mener at huske, at de arbejder med noget særligt til formene (bla lego!)

Videoerne hedder Tinstøbning for dummies

AlisB
Voks perle

Indlægaf AlisB » søndag, 01. september 2013 18:38

Haha, du overdriver ikke, de forhaster sig absolut ikke :-) Men i slutningen af 1. film (ud af 3 ! :roll: ) siger de så, at de passer på med størrelsen på formen, fordi de skal bruge silikone, og det er dyrt. Så de har altså ikke et alternativ til silikonen, som er det, jeg håber på at støve op *blink* Men tak for forslaget, jeg tog 1.film i hop på små 30 sekunder af gangen, jeg syntes ikke, jeg behøvede at se dem skære deres form ud. Men mega-hyggelig videa *tommel*

Brugeravatar
Rita
Peridot
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Rita » søndag, 01. september 2013 23:45

Jeg har flere gange støbt tin i ler, og har brugt den selvhærdende slags, som bl.a. sælges i CC-hobby. Formene har kunne genbruges adskillige gange.... Det var mest skrøbeligt, når den støbte figur skulle ud af leret!

God fornøjelse
Smil fra Rita

AlisB
Voks perle

Indlægaf AlisB » mandag, 02. september 2013 23:54

Tak Rita :-)) Jeg købte noget af det med, da jeg købte tinnet. Har du brugt det til 3-dimensionelle ting også eller ''kun'' til vedhæng med flad bagside?

Grunden til, at jeg spurgte, er 50 % Spørge Jørgen-trang på den ene side og 50 % økonomi på den anden. Tin er ikke så dyrt, og det, der ikke lykkes, kan genbruges, men resin er ikke billigt, og jeg tager for givet, at jeg kommer til at lave en del ubrugeligt i starten, og hvis jeg gerne vil bruge silikoneforme, så er det også halvdyrt. Alt er relativt, men jeg havde bare lyst til at mikse noget sammen selv, hvis jeg kunne. Jeg havde en skøn fysiklærer for 100 år siden, der havde holdningen, at det meste kan laves hjemme, hvis man bare ved, hvad der skal i :-)

Brugeravatar
ChaserBall
Turmalin
Geografisk sted: Falster

Indlægaf ChaserBall » tirsdag, 03. september 2013 09:07

Jeg så en video på youtube hvor de bruger silikone du køber i byggemarkeder, blandet med majsstivelse, pudder eller bagepulver:
http://www.youtube.com/watch?v=-OB8zLKdp_Y

AlisB
Voks perle

Indlægaf AlisB » tirsdag, 03. september 2013 13:15

Næææh, det var jo nemt, 1000 tak for linket *dance* *dance* *dance* Det bliver spændende at afprøve. Det /de vigtige søgeord er åbenbart inexpensive og cheap *blink* Alle de ting jeg forsøgte, førte bare frem til et eller andet silikone produkt. Nå, lang, unødvendig forklaring, så den undlader jeg. TAK *smækkys*

Brugeravatar
ChaserBall
Turmalin
Geografisk sted: Falster

Indlægaf ChaserBall » mandag, 09. september 2013 18:37

Velbekomme :) har set den for længe siden, så jeg var lige et smut i historik og finde den frem :)

Brugeravatar
Rita
Peridot
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Rita » onsdag, 18. september 2013 00:23

Ups! Jeg har først set dit ? til mig nu *fløjt*

Jeg har kun støbt ting med en flad bagside i det selvhærdende ler. Du har jo ret i, at både leret og tin er særdeles billigt, så man kan øve sig alt det man vil, med de to typer materialer.

I Panduro kan man købe en flaske silikone, som du skal pensle i flere lag på det emne, du gerne vil lave en støbeform af. Det er dog ikke rigtig lykkedes for mig, at lave en god form, syntes det klistrer alt for meget sammen, når jeg tager den størknede silikone af, men jeg har nu heller ikke været så tålmodig. Jeg har noget andet, som jeg i stedet laver forme af f.eks. til artclay. Jeg har pt. en nedsmeltning som gør, at jeg ikke kan huske hvor jeg har købt det, men det er forbandet smart - du blander to slags masser, som er lige som modellervoks, de størkner ret hurtigt, og bevarer deres form utroligt godt. Jeg skriver hvis min aldersdemens fortrænger sig *vedikke

Er du i mellemtiden nået frem til en løsning???
Smil fra Rita

AlisB
Voks perle

Indlægaf AlisB » onsdag, 18. september 2013 12:55

Hej Rita, jeg hører selv til i gruppen med tidlig demens, jeg er helt med på, at man ikke kan huske alt *blink* Jeg gik igang med godt humør med at lave støbesilikone af trælastsilikonen blandet op med bagepulver. Nu ved jeg ikke, om det er meningen, at der skal et kg bagepulver i, men i hvert fald blev det ved at være et klister-show. Det klistrede PÅ alt, og da jeg tilsidst alligevel forsøgte at lægge silikonen ned over de ting, jeg havde lagt halvt ned i modellervoks, så klistrede det stadig så meget, at det ikke ville slippe. Til gengæld trak det figurerne med op af leret :-) Altså, lidt sjovt er det da, og jeg havde puttet rigtigt meget bagepulver i....
For tiden arbejder jeg så med resin i nogle ''fundne'' rammer/forme, der er perfekte til vedhæng. Resin er også nyt for mig, men jeg har mere tag på det, det går faktisk helt fint, hvis jeg selv må sige det. Så min løsning er: at lave noget andet, mens jeg tænker over det. Jeg har ikke opgivet det andet, jeg har nogle helt klare ideer om nogle figurer, jeg synes, kunne være lidt fede i tin, men jeg har meget svært ved at læse for meget pga noget kronisk udmattelses-halløj, så jeg har vænnet mig til at tage tingene lidt omvendt nogle gange.
Jeg lyngooglede lige artclay, og det eneste, der kommer frem, er det sølvler, man kan få hos bl.a. Ravstedhus. Det må vel være et navn, så de også laver det, du har, men jeg kunne ikke lige finde det. Men du kommer nok på det *chear* Tak for dit svar i hvert fald *tommel*

Alis statue*

Brugeravatar
Suz
Opal
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Suz » onsdag, 18. september 2013 17:31

Her er en video, hvor der angiveligt bruges almindelige husholdningsprodukter. Men man skal skærpe ørerne, for at høre hvad det er han bruger.
http://toy-models.wonderhowto.com/how-t ... ms-419361/
Ellers kan du måske købe en lille portion 2-komponent silikone med fra firemountaingems , hvor der er en fællesbestilling i gang lige nu.
http://www.firemountaingems.com/itemdetails/H205252BS
Mvh
Suz

AlisB
Voks perle

Indlægaf AlisB » onsdag, 18. september 2013 18:23

Hej Suz, tak skal du have, den vil jeg få set en af dagene (når hovedet er på plads til det :roll: ) Jeg startede lige på den, det lyder jo som det, jeg tænkte på *tommel* Nu må jeg så se, om jeg fanger det hele, men under alle omstændigheder: super!!!

Tilbage til "Snak om Materialer"