Elastiksnor

Dette forum er til alt snak om materialer, hvad er bedst og hvad skal man vælge til det ene eller det andet. Indeholder også den ULTIMATIVE LISTE OVER DANSKE INTERNET PERLE BUTIKKER! Se hvor du kan få rabat.
Annetchen
perle

Elastiksnor

Indlægaf Annetchen » onsdag, 07. marts 2018 21:50

Håber, det er i orden jeg starter en ny tråd vedr. elastiksnor ;-) Jeg har lavet en del armbånd med de små såkaldte 'miyuki delica' perler. Jeg har brugt elastik fra forskellige danske web-butikker. Det har været små spoler fra nogle kinesiske eller japanske producenter, uden egentlig mærkning. Det har for så vidt fungeret fint nok. Jeg synes bare, elastikken med tiden bliver slap, så jeg begyndte at google for at lære lidt mere om elastiksnor. Jeg fandt frem til, at de fleste smykkefolk anbefaler 'Power-Cord' eller 'Stretch Magic'. Tænkte: Nu begynder jeg også at købe 'mærkevarer'', og bestilte så PowerCord fra danske SMYKS.DK og har netop fået elastikken i dag. Jeg gik glad i gang med at skifte elastik på et slapt armbånd med 'miyuki delica' perler. De har kun et lille hul, så jeg valgte 0,5 mm-snoren. Efter endt arbejde ville jeg binde knude. Da jeg strammede til (med nøjagtig samme kraft, som jeg plejer med de billigere elastikker) så sprang 'POWER'-snoren simpelt hen. Det har jeg så aldrig oplevet før. Kan jeg muligvis have fået en 'for gammel' rulle, der har været dårligt opbevaret? Er der nogen, der har lignende erfaringer??
Jeg fik dog 2 gode tips til elastik-arbejdet, som jeg lige vil dele: For at forhindre armbånd og lignende i at blive for løse, er det en god ide, selv at lave det første lille 'stræk' i elastikken, altså at for-strække snoren. Hvis man f.eks prøver at strække lidt i et stykke elastik på ex. 20 cm., så vil det være lidt længere efter 'strækket', og pointen er så, at det ikke vil strække sig så meget mere siden ;-) En anden forholdsregel er at 'rulle' sit armbånd på og af, frem for at hive i elastikken for at få det over hånden.

Tilbage til "Snak om Materialer"