fatninger

Del dine gode idéer til hvordan man laver smykke ting, eller kom og få svar på spørgsmål om hvordan du laver det ene eller det andet.
Brugeravatar
Smedehytten
Træ perle
Indlæg: 27
Tilmeldt: søndag, 13. februar 2011 00:12
Kontakt:

Re: fatninger

Indlægaf Smedehytten » søndag, 13. februar 2011 18:49

En spids fatning, som trekantet f.eks, er ret svært at lave som kassefatning.

Når man tiltrykker materialet vil det "overlappe" i spidserne, det man så gør er at save ned gennem samlingen og tiltrykke og gentage indtil fattekanten er nået helt ned til stenen, for derefter at polere efter med et polerstål indtil man ikke kan se samlingen.

Evt. filer man fattekanten væk på spidserne så man kun tiltrykker et lille stykke plade på langsiderne og lader spidserne være blotlagte.

Her et lignende eksempel en af mine elever har lavet på en oval sten
Billede

Som tidligere nævnt, hvis stenen skal sættes direkte i metal, borer man først hul igennem materialet og derefter fræser man ud til stenen.
Langt det mest effektive, og meget teknisk krævende er at man skærer ud til stenen med stikler (minder om små knive, normalt et gravør værktøj men brugt lige så meget af fattere) og når man skærer ud til spidserne løfter man materialet op i en kørn (lille spids) som efter at stenen er sat på plads kan trykkes ned og holde på spidserne så stenen ikke løber nogen vegne.

ELLER en forrivning, man skærer også ud til stenen så den ligger forsænket ned i materialet for derefter i 45 grader at gnubbe hele vejen rundt på kanten med en forriver (ligner et lille tyndt polerstål som er rudet lidt i enden) så en lille grat bliver trykket ned og holder på stenen, det gør også at den 45 graders facet der opstår bliver helt blank og skinner og giver ekstra lys til stenen, skal dog laves meget præcist :)
Smedehytten
fra idé til virkelighed

Theis
Swarovski perle
Indlæg: 104
Tilmeldt: torsdag, 02. december 2010 15:08
Geografisk sted: glostrup
Kontakt:

Re: fatninger

Indlægaf Theis » søndag, 13. februar 2011 19:24

ja det kunne godt lyde til at spids sten ( ikke trekanter osv ) er nok nemmest at ligge ned i materialet end lave en fatning til. Det er klart hvis de kun er en 3-4 mm lange er det svært at fræse noget ned i
Jeg tænkte om man kunne ha haft lavet nogle specielle fatninger når de var helt spidse eller om man havde fatningsjern. Jeg synes jeg engang så en spids fatningsjern.Jeg har set masser som er firkantet ovale rundt hjerte den slags.
Der er nogen former der bare er mere besværlige end andre :) dråber osv. rundt firkantet trekantet osv synes jeg er rimelig simpelt eller nemt at se hvad man kan gøre med div kasser :) Det er mere hvis de er bitte små eller meget spidse
hehe ellers er mine hænder bare for store hehe :)

WintherH
perle
Indlæg: 1
Tilmeldt: fredag, 08. maj 2015 12:40
Geografisk sted: Odense

Re: fatninger

Indlægaf WintherH » lørdag, 16. april 2016 17:48

Alice skrev:hovsa, havde ikke bidt mærke i hvor små de er /:-)
jo, da vil man nok ved runde kunne fræse hvilekanten ud fra et rør. Men med de der spidse sten ved jeg det godt nok ikke helt. Det mindste jeg har arbejdet i er 2mm rund facetslebet sten, hvor jeg har brugt et rør der havde en diameter på 2,5mm og ca. 0,5mm materiale tykkelse. Først fræser jeg for med en spidsfræser der er mindre end stenens diameter og derefter fræser jeg med en fattefræser der har samme diameter som stenens - 2mm. Jeg stopper med at fræse til den facetslebne sten ligger så man lige kan se det øverste af stenen. Jeg bruger en (tror den hedder) overtrykker til at fatte stenen med. (kan se den er udsolgt fra ravstedhus) Min chef bruger også nogle gange nogle stikler til at "skære" en hvilekant i en kassefatning.


Hvilken størrelse overtrykker bruger til til fatning af 2mm sten?

De har en overtrykker hos Ravstedhus.dk, hvor der står Udv. 3mm. Er den for stor eller tror du den kan bruges?

Jeg er helt ny hvad angår fatning og selvom jeg har nogenlunde styr på teorien i det, så er jeg lidt forvirret angående redskaberne til at sætte stenen fast. *blink*


Tilbage til "Gode tips"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster