Side 1 af 2

fatninger

: onsdag, 02. februar 2011 21:52
af Theis
Er der nogen der vil anbefale nogle gode bøger/ video på nettet eller har opskrifter liggende på hvordan man laver div fatninger ?
Personligt har jeg altid selv lavet mest ting som klofatninger rørfatninger osv. Men hvad hvis man vil lave en " spids.. hjerte osv eller det er større end fatninger man kan købe. Nogen der har nogle gode tips :) ?

Re: fatninger

: onsdag, 02. februar 2011 23:31
af Danagonia
Vores gode Blue Raven lavede en vejledning til kassefatning (http://smykkeforumforalle.dk/viewtopic.php?f=14&t=2451), men det har du vel allerede prøvet, gætter jeg på *blink* Jeg har selv kig på denne bog; http://www.amazon.co.uk/Creative-Stones ... pd_sim_b_1
Den ser jo spændende ud, men om den er pengene værd ved jeg ikke. Køber du den hører jeg gerne e anmeldelse :-) Ellers kan du nok bare vente et par måneder, så har jeg nok ikke kunnet lade være at købe den *rullegrin

Så fandt jeg denne kedelige beskrivelse;
http://www.ehow.com/how_7409045_set-hea ... -gems.html
Synes ikke den hjælper mig synderligt, jeg vil se billeder *rullegrin

Så var der denne:
http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/s ... g-12-1.htm

Men jeg tænker om ikke man egentlig bare kan gå udfra kassefatningen, og så bare ændre faconen. Hvis jeg skulle lave et hjerte, ville jeg bare lade fatningens ender slutte ved hjertets spids.

Re: fatninger

: onsdag, 02. februar 2011 23:46
af Theis
tyvstjal jeg lige et billede fra nettet :)

hvad hvis det var sådan form ?

Billede

jeg tror bare at kassen bliver meget svær at lave den indevendige

Re: fatninger

: onsdag, 02. februar 2011 23:55
af Danagonia
Altså de er ikke flade bag på vel?? Så skal du vel "bare" lave en ring inden i kassefatningen som de hviler på, og holder dem fra at vippe, ligesom når man laver fatninger til sådan nogle som smileyen løber efter *gimmigimmi* kan bare ikke komme på navnet nu *rullegrin Og de bitte små, det tror jeg altså også er kassefatninger, men jeg fatter heller ikke hvordan folk får dem lavet til de så små. Men de jo for store til man bare kan lave trikket med at bore et hul ud, så kan ikke se det kan gøres på andre måder... Jeg ville nok forsøge mig et noget meget tyndt kobber "bezelwire" for det er super nemt at forme, og så ligesom øve mig indtil jeg kunne lave dem...

Re: fatninger

: torsdag, 03. februar 2011 23:43
af Theis
Danagonia skrev:Altså de er ikke flade bag på vel?? Så skal du vel "bare" lave en ring inden i kassefatningen som de hviler på, og holder dem fra at vippe, ligesom når man laver fatninger til sådan nogle som smileyen løber efter *gimmigimmi* kan bare ikke komme på navnet nu *rullegrin Og de bitte små, det tror jeg altså også er kassefatninger, men jeg fatter heller ikke hvordan folk får dem lavet til de så små. Men de jo for store til man bare kan lave trikket med at bore et hul ud, så kan ikke se det kan gøres på andre måder... Jeg ville nok forsøge mig et noget meget tyndt kobber "bezelwire" for det er super nemt at forme, og så ligesom øve mig indtil jeg kunne lave dem...



hehe de kan sagtens være 1-2 mm lange det er godt nok en bitte kasse:D
jeg tænker om man ikke kan slå det ned med et jern som har en spidst folk eller den dur. og ligge kanten ned osv ligesom når man fræser ud til rund sten og ligger kanten ned :)

Re: fatninger

: fredag, 04. februar 2011 09:49
af Alice
hej

Hvis du vil lave fatninger til facetstebne sten som dem du har på billedet kan du gøre det med grabbefatninger, der har en hvilekant (hvilesarg). Derudover kan du lave en kassefatning også med hvilekant inden i. Det vil sige du starter med at lave den udvendige fatning så sten lige passer i. Du finder gennemsnits omkreds - lodder sammen - fjerner overskydende slaglod - former med en lille skinnetang ( en tang hvor den ene side er halvrund). Er den for stor saver du lidt af - lodder igen osv. Er den for lille smeder du den større f.eks. i en ringrigle. Så bliver den rund igen og du skal til at forme den igen. Sådan bliver du ved til den passer. Når den ydre form passer laver du hvilekanten, som skal loddes på inden i kassefatningen. Du følger samme procedure, men hvor du skal have den til at passe til inden i kassefatningen. Det er ca. 1-3mm mindre i omkreds, alt afhængig af materiale tykkelse. Hvilekanten skal være lidt tykkere end selve kassefatningen.
Det minder meget om blue Ravens beskrivelse, bortset fra at det er et øsken der loddes inden i kassefatningern.

Håber det var forståeligt

Re: fatninger

: fredag, 04. februar 2011 16:10
af Danagonia
Alice skrev:hej

Hvis du vil lave fatninger til facetstebne sten som dem du har på billedet kan du gøre det med grabbefatninger, der har en hvilekant (hvilesarg). Derudover kan du lave en kassefatning også med hvilekant inden i. Det vil sige du starter med at lave den udvendige fatning så sten lige passer i. Du finder gennemsnits omkreds - lodder sammen - fjerner overskydende slaglod - former med en lille skinnetang ( en tang hvor den ene side er halvrund). Er den for stor saver du lidt af - lodder igen osv. Er den for lille smeder du den større f.eks. i en ringrigle. Så bliver den rund igen og du skal til at forme den igen. Sådan bliver du ved til den passer. Når den ydre form passer laver du hvilekanten, som skal loddes på inden i kassefatningen. Du følger samme procedure, men hvor du skal have den til at passe til inden i kassefatningen. Det er ca. 1-3mm mindre i omkreds, alt afhængig af materiale tykkelse. Hvilekanten skal være lidt tykkere end selve kassefatningen.
Det minder meget om blue Ravens beskrivelse, bortset fra at det er et øsken der loddes inden i kassefatningern.

Håber det var forståeligt


Men når det skal være til en sten der ikke mere mere en 1-3mm så kan man da næsten ikke lave en kassefatning?

Re: fatninger

: fredag, 04. februar 2011 16:14
af Danagonia
Theis skrev:
hehe de kan sagtens være 1-2 mm lange det er godt nok en bitte kasse:D
jeg tænker om man ikke kan slå det ned med et jern som har en spidst folk eller den dur. og ligge kanten ned osv ligesom når man fræser ud til rund sten og ligger kanten ned :)


Du har ret, tror også du skal fræse det ud. Var på kursus på et tidspunkt, hvor læreren gjorde netop det, men det var noget bøvlet at få den til at passe i, det tog hende det meste af 3 timer bare at sætte en sten... Så det kræver tålmodighed og et meget godt øje mål...

Re: fatninger

: fredag, 04. februar 2011 19:32
af Alice
hovsa, havde ikke bidt mærke i hvor små de er /:-)
jo, da vil man nok ved runde kunne fræse hvilekanten ud fra et rør. Men med de der spidse sten ved jeg det godt nok ikke helt. Det mindste jeg har arbejdet i er 2mm rund facetslebet sten, hvor jeg har brugt et rør der havde en diameter på 2,5mm og ca. 0,5mm materiale tykkelse. Først fræser jeg for med en spidsfræser der er mindre end stenens diameter og derefter fræser jeg med en fattefræser der har samme diameter som stenens - 2mm. Jeg stopper med at fræse til den facetslebne sten ligger så man lige kan se det øverste af stenen. Jeg bruger en (tror den hedder) overtrykker til at fatte stenen med. (kan se den er udsolgt fra ravstedhus) Min chef bruger også nogle gange nogle stikler til at "skære" en hvilekant i en kassefatning.

Re: fatninger

: fredag, 04. februar 2011 23:29
af Theis
er der nogen af jer der kan nogle super spændende anderledes fatninger :) ? nogen der har nogle gode opskrifter på div kroner osv eller har billeder af nogle spænende fatninger i har lavet :) ?

Re: fatninger

: fredag, 04. februar 2011 23:30
af Theis
Alice skrev:hovsa, havde ikke bidt mærke i hvor små de er /:-)
jo, da vil man nok ved runde kunne fræse hvilekanten ud fra et rør. Men med de der spidse sten ved jeg det godt nok ikke helt. Det mindste jeg har arbejdet i er 2mm rund facetslebet sten, hvor jeg har brugt et rør der havde en diameter på 2,5mm og ca. 0,5mm materiale tykkelse. Først fræser jeg for med en spidsfræser der er mindre end stenens diameter og derefter fræser jeg med en fattefræser der har samme diameter som stenens - 2mm. Jeg stopper med at fræse til den facetslebne sten ligger så man lige kan se det øverste af stenen. Jeg bruger en (tror den hedder) overtrykker til at fatte stenen med. (kan se den er udsolgt fra ravstedhus) Min chef bruger også nogle gange nogle stikler til at "skære" en hvilekant i en kassefatning.


Ja den med rør er fin metode :) samme med kasser men hvad hvis det skulle være lidt mere specielt :) ? sådan spændende klo fatninger anderledes fatninger osv :)

Re: fatninger

: fredag, 04. februar 2011 23:57
af Alice
Jeg har vist en vejledning til hvordan man laver en kronefatning, men der er meget filearbejde. Skal lige se om jeg kan finde den og få den scannet ind. Måske kan jeg også finde nogle spændende billeder fra min chef. Du kan også tjekke hans hjemmeside: http://www.andreasexner.dk/ Under kategorien Ringe er der en ring som har en lidt anderledes fatning, billede 7.

Re: fatninger

: lørdag, 05. februar 2011 00:43
af Alice
googlede lige lidt. Her er et par links:

http://www.wigjig.com/jewelry-making/bling/pg15.htm

http://larryseiger.ganoksin.com/blogs/2 ... -tutorial/

http://www.flickr.com/photos/25396001@N ... 730162194/

http://fluxplay.blogspot.com/2010/07/ma ... tting.html

http://www.khulsey.com/jewelry/gemstone_settings.html

Du kan jo kombinere det hele som du ønsker, jeg tror bare at det vigtigste er at stenen har noget at hvile på og noget der holder fast om den.

Re: fatninger

: lørdag, 05. februar 2011 01:06
af Alice
Fandt lige en ekstra link med forskellige fatningstyper

http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/s ... g-12-1.htm

Re: fatninger

: søndag, 13. februar 2011 17:46
af Theis
nogle super spændende fatninger :) man må sige der er mange måder at gøre det på.. og nogen af dem skal man lige tænke sig lidt om :)
Men jeg kan godt se at lave fatninger til 1-2 mm sten er nok ikke lige så nemt hvis de er spidse.

er der nogen der har nogle gode ideer til " spidse" sten ? fordi de her fatninger er jo mest runde, ovale, firkantet.
Men hvad med spidste ?
Det nærmeste jeg selv kan tænke er sådan ala kasse fatning og bare lade spidser gå ud over kanterne.sådan ha kløerne så langt ude som muligt
Kunne være nogen havde et godt forslag til en spids :)

men helt klart jeg må da lige prøve at lave nogle ringe med sådan fatninger som de andre der :)