Vejledning - KLO/GRABBE FATNING

Del dine gode idéer til hvordan man laver smykke ting, eller kom og få svar på spørgsmål om hvordan du laver det ene eller det andet.
Josefine.bs

Vejledning - KLO/GRABBE FATNING

Indlægaf Josefine.bs » søndag, 15. juli 2012 00:01

Jeg kastede mig i går ud i et større projekt - jeg ville lave min første ring med klo fatning. Jeg tog billeder gennem forløbet, måske andre kan lære noget af det :) Der er lidt mange billeder :p

1. Skelettet til kurven bygges af 1 mm sølvtråd.
de to tråde som skal være 5 gange højden af stenen files på midten og loddes sammen

Billede

2. øverste ring til fatnings kurven laves så den ligger en tredjedel fra stenens kant, den mindre ring laves så den kan ligge indeni den øverste ring

Billede

3. her ses krydset hvor der er filet begge veje over krydset så kurven foldes nemmere

Billede

4. kurvens skelet er formet og klar til at få loddet ringe på

Billede

5. på begge ringe files halvrunde mærker så de passer på skelettet

Billede

6. klar til pålodning

Billede

7. øverste ring loddes først på

Billede

8. ring nr to loddes på, hele tiden med hård slaglod

Billede

9. stenen passer

Billede

10. enden nippes af med en bidtang

Billede

11. kurven files flad på undersiden

Billede

Billede

12. til ringen bruges 2,5 mm firkantet sølvtråd. Loddestedet saves op efter lodning og der saves riller i midten. Ringen vendes under savningen engang imellem for at sikre at der saves i midten på begge sider

Billede

12. fllipperne bøjes op og der saves af og files så kurven passer i ringen

Billede

13. kurven prøves på ringen, den passer og er klar til lodning

Billede

14. klar, parat.....

Billede

15. selvfølgelig skete det frygtede - 1 sekund med for meget varme og hele lortet brasede sammen. Op på hesten og start forfra..... (fint nok for en nybegynder :O ) så fik jeg også lidt mere øvelse - dette er selvfølgelig en dårlig ide at gøre :p :p

Billede

16. tredje gang er lykkens gang - så kom den endelig på

Billede

17. efter alt file og smergelarbejde klippes og files kløerne, der files et lille hak i hver klo så de bukkes lettere over stenen. til sidst trykkes kløerne godt fast

Billede

18. DONE!! :p men med en del småfejl.. men det må man tage med når det er første gang

Billede

Håber i kunne lide og måske bruge min guide :) :)

- Josefine

Brugeravatar
Bling-Bling
Labra Dorit

Re: Vejledning - KLO/GRABBE FATNING

Indlægaf Bling-Bling » søndag, 15. juli 2012 00:17

HOLD NU KÆFT hvor er du bare go.... *pokal* *pokal* *tommel* *tommel* ...jeg kender det godt det med at liiige være ved at være færdig og så får emnet lige lidt for meget varme og BANG så har vi balladen....min ring stod så ikke til at redde da den var ret spinkel i det...jeg havde brugt rigtig mange timer på at nusse om den og besluttede ikke at genskabe den...det var for tidskrævende....
jeg er virkelig imponeret over dine evner...du er virkelig virkelig go... :mrgreen:

Brugeravatar
perlemig
Æresmedlem
Geografisk sted: Kbh

Indlægaf perlemig » søndag, 15. juli 2012 00:19

Meget inspirerende *tommel*

Du får det hele til at se let ud :-)

For mig desværre nok bare en drøm, der aldrig bliver til noget, men man skal ikke tage drømme fra folk *fløjt*
Støt Scleroseforskningen i Danmark - tak :o)

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » søndag, 15. juli 2012 01:50

Flot arbejde. Hvor lang tid er du om at lave sådan en?
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » søndag, 15. juli 2012 13:25

Ih tak ! Ja det kommer let til at se enkelt ud med sådan en billede serie, men der blev godt nok kæmpet meget!! 9 lange timer blev det til - to gange gik det galt og kurven faldt sammen :( men tredje gang var lykkens gang og så var den endelig på. I en af de 9 timer blev arbejdet også gjort af tromlen :)

Perlemig, drømme er altid gode.. Jeg har tænkt over at holde nogle små kurser hvor man kan komme i mit værksted og få hjælp til at lave et smykke som vi sammen taler om først. Så efter et par timer går man der fra og har lært lidt og så med et færdigt smykke som man selv har lavet.. Så hvis du er interesseret i at få en smykke lektion er du velkommen til at skrive til mig.

Bling Bling, hvor ærgerligt med din ring - det bliver virkelig svært når de er for spinkle, det er noget af en præcition der skal til fandt jeg ud af.. og ja tiden.. man skal næsten sætte en hel dag af. - tid jeg endelig har fået efter min studenterhue er på så jeg endlig kan slappe af i værkstedet.

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlægaf Line » søndag, 15. juli 2012 13:34

Vildt, det ligner et kæmpe arbejde. :-)

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » tirsdag, 17. juli 2012 23:00

Detvar det virkelig også, men sjovt og en oplevelse var det os. Skal i hvertfald prøve igen ! :)

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf mooshi » onsdag, 18. juli 2012 07:44

En skøn skøn vejledning *tommel*
Den ser ikke helt nem ud den fatning - mere fordi der er ligger et så stort arbejde bag inden man skal til den farlige lodning :-)
hvad er størrelsesforholdet mellem de 2 ringe ?

Når nu det ind imellem går galt, hvilken værktøj bruger du så til at genanvende sølvet ? har du nogel tips ?
(Jeg har nemlig selv kun mulighed for at lave sølvkugler eller lign.)
Billede

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » onsdag, 18. juli 2012 14:14

Hey mooshi, ja noget af et arbejde er det. Også derfor jeg virkelig måtte tage nogle dybe indåndinger og komme back on track hver gang den brasede sammen. I forhold til at genbruge det, stod sølvet fra fatningerne ikke til at redde, derfor røg det bare i min reste kasse hvor jeg f.eks. Kan bruges til kugler en anden gang! Bruger du egentligt loddekul til at smelte kugler eller hvad ligger du sølvet i når du smelter?

Størrelsesforholder i de to ringe er lidt forskelligt efter hvordan man vil ha den til at se ud, men i bund og grund handler det mest om at den lille skal sidde så langt fra den store at spidsen af stenen ikke strækker sig ud over fatningen i bunden. Men en regel man kan have at den lille skal kunne ligge inde i den store, men jeg gjorde den lille en smule større end det, så mine kunne ikke ligge i den store. :)

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf mooshi » onsdag, 18. juli 2012 15:38

Ja - jeg bruger loddekul som jeg har lavet en lille rund fordybning i :-)
Billede

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » onsdag, 18. juli 2012 20:40

Ja ok, må jeg anskaffe mig :) jeg startede bare med min skamolex, men med den sætter der sig altid noget fast i kuglen :(

Josefine.bs

Indlægaf Josefine.bs » onsdag, 12. december 2012 00:45

Øv. Her er alle billederne også blevet ti små spørgsmålstegn. I kan finde dem hvis det er på min facebook Page. Man kan også se det hvis man ikke har facebook. www.facebook.com/sparklingjosie og så under ambummet : værksted under billeder

Tilbage til "Gode tips"