Søger hjælp til nålefilt

Del dine gode idéer til hvordan man laver smykke ting, eller kom og få svar på spørgsmål om hvordan du laver det ene eller det andet.
Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Geografisk sted: Nordjylland, Klokkerholm
Kontakt:

Søger hjælp til nålefilt

Indlægaf Littie » onsdag, 19. november 2014 00:10

Da jeg til januar skal være lærer i håndværk og design i forbindelse med praktik, skal jeg have lært at nålefilte så godt, at jeg da vil være i stand til at lære fra mig. Det er nemlig blevet bestemt, at eleverne skal filte, og jeg er sådan set lidt på spanden, da jeg aldrig har gjort den slags før :oops:

Jeg har i dag været i Søstrene Grene og købe et sæt filtenåle (3 stk. runde) og en rulle med billigt uld, som jeg har plukket fra hinanden til løse fibre.
Jeg har set et par videoer på Youtube, hvor der fyldes fibre i en kageudstikker, og så prikkes der ellers til i filten, til skidtet tager form. Dette har jeg så brugt en times tid på, men jeg synes godt nok ikke, der sker meget! Først da jeg begyndte at vinkle nålen ca. 45 grader, følte jeg, at der skete noget (til trods for, at kvinden i videoerne holder nålen lodret).
Hvad gør jeg lige? Føler jeg mangler en at spørge til råds, da videoen ikke hjælper mig tilstrækkeligt.

Har jeg det rigtige værktøj? (Bruger forresten en svamp som underlag)
Gør jeg det rigtigt?
Er uldet fint nok, eller skal der investeres i noget dyrere stads?

Skulle det ske, der ikke er nogen her, der kan hjælpe mig, modtager jeg også gerne en henvisning til en person, der kan kontaktes over Facebook eller email vedrørende emnet.

På forhånd tak! *bede*
Som sol og regn den kommer og går
Som katten er den utilregnelig
Som sæsonens skifte fra vinter til vår
Men altid er den hjertens belejlig
Inspiration...

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Re: Søger hjælp til nålefilt

Indlægaf Pia Lou'lou' » onsdag, 19. november 2014 00:37

var der ikke en mesterfilter på det andet forum? Havfruen, hun er meget dygtig

Trold
Glas perle

Re: Søger hjælp til nålefilt

Indlægaf Trold » onsdag, 19. november 2014 10:36

Littie skrev:Jeg har i dag været i Søstrene Grene og købe et sæt filtenåle (3 stk. runde)

Jeg kan ikke filte fine trolde og den slags, men den med kageformene kan jeg. ;)
Mine børn og jeg prøvede det engang på et dyrskue, og arbejdede lidt videre med det derhjemme.

Det undrer mig, at du skriver "runde" om dine filtenåle.

Her er et link til en butik jeg tror du kan få gavn af: http://www.filtestedet.dk/shop/tilbehoe ... fault.aspx

Filtenålene findes i flere finheder. Den grove starter man med, den fine bruger man til detaljerne til sidst.
Hvis du kigger på nålen, for neden, så skal der, et lille stykke oppe, være nogle hakker ind i nålen, det er dem der gør arbejdet, om jeg så må sige.

Stof og stil har sørme også: http://www.stofogstil.dk/Katalog/Sytilb ... leid=16018

Søg evt. efter videoer på YouTube, "nålefiltning" eller "needle felting".

En svamp kan udmærket bruges som underlag, ihvertfald i starten, du skal blot være obs på, at løfte emnet fra svampen en gang imellem, så den ikke sætter sig alt for fast.

Hvis du har brug for "ekspert-hjælp", så tror jeg nok, at der er en, eller flere, der kan hjælpe dig på rokken.dk .

Tilbage til "Gode tips"