Spørgsmål vedr. Art Clay

Del dine gode idéer til hvordan man laver smykke ting, eller kom og få svar på spørgsmål om hvordan du laver det ene eller det andet.
Brugeravatar
mooshi
Aquamarine
Geografisk sted: Kastrup

Spørgsmål vedr. Art Clay

Indlægaf mooshi » fredag, 19. februar 2010 19:22

Nysgerrige spørgsmål til Art clay brugerne :-)

Kan man bruge det sammen med almindeligt sølv?
Jeg kan forstå at det krymper, så kunne godt tænke mig at vide om man kan lave en sølvring i almindelig sølv og derefter dekorere den med Art Clay ?.

Hvor meget art clay skal man typisk bruge til en ring, et vedhæng eller et par øreringe ?

Hvor meget kryber det ?
Billede

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Re: Spørgsmål vedr. Art Clay

Indlægaf mooshi » fredag, 19. februar 2010 19:25

Jeg kunne også godt tænke mig at vide om man kan "genbruge" art clay hvis man f.eks. laver fejl. Med rigtig sølv kan man jo smelte det om og genbruge :-)
Billede

Brugeravatar
Tenna
Ferskvands perle
Kontakt:

Indlægaf Tenna » fredag, 19. februar 2010 19:41

Ved faktisk ikke lige hvordan det fungerer sammen med sterling sølv. Men har på et tidspunkt set at man kan købe ringe i finsølv til det formål. Jeg har lige lagt en halskæde ind med et blad på. Tror den er ca. 3-4 cm lang, og den mener jeg der er brugt omkring 6 g til. Der går faktisk ikke så meget som man regner med synes jeg ikke. Og det er forskelligt hvor meget det krymper alt efter hvilken type du bruger. Men det skulle nu være ret let at finde på nettet. Tror art clay 650 kryper omkring 10 %. Det med om det kan genbruges, det vil jeg da bestemt tro at det kan. Det er jo finsølv, så det tror jeg ikke der ville være noget problem i. Men jeg er altså ikke sikker.

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » fredag, 19. februar 2010 21:40

Hej
jeg har læst man godt kan sætte art clat silver på almindeligt sølv. men nam skal først brænde det man har lavet og så lode det på bag efter. Jeg har i nu ikke prøvet at arbejdet med det men jeg håber at jeg snart får tid til at komme igang med det.
Jeg kan anbefale at gå på bibloteket og låne karen hør et eller andet bog om art clay silver. Den er på dansk og der er rigtig mange gode beskrivelser i denne bog.
MVH Smykke damen

Brugeravatar
Tenna
Ferskvands perle
Kontakt:

Indlægaf Tenna » fredag, 19. februar 2010 23:08

Hun hedder Karen Hørmann :) Tror hun har lavet flere bøger, men den der hedder smykker i art clay silver er i hvert fald super god!

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Indlægaf mooshi » lørdag, 20. februar 2010 10:22

Tusind tak for jeres svar. Jeg mener jeg har læst bogen for nogen tid siden og den var rigtig god. Jeg kunne bare ikke lige huske om der stod noget omkring sølv og "genbrug" :-)
Billede

Brugeravatar
Kirsten Poulsen
Sølv perle
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlægaf Kirsten Poulsen » tirsdag, 23. februar 2010 17:57

Jeg arbejder med det på en glasd plade for så kan jeg skrabe det af der tøre ind ved siden af og det kan opløses igen med lidt vand så længe det ikke er brant. og sefølelig kan det brante også gendbruges hvis du kan smælte det eller lode det ind på noget andet.
Havfruen

ChinaGirl
Koral perle
Geografisk sted: København

Indlægaf ChinaGirl » torsdag, 25. februar 2010 23:25

Du kan lodde brændte dele af artclay på sterling sølv, fx pynte en ring med noget, du har lavet i art clay.
Artclay kan bruges direkte på finsølv. Har du ikke finsølv kan man ved at udgløde, altså varme sterling sølv op til den røde farve, syre af og gentage processen flere gange få et lag finsølv frem på overfladen. Så kan man lettere få artclay - som jo altså er finsølv - til at binde på overfladen. Det skulle dog ikke være det nemmeste og er en længere proces.

Så længe du ikke har brændt leret kan det genbruges som pasta ved at man opløser det i vand. Er det brændt er det finsølv og kan genbruges som sådan.

Mimse
perle

Indlægaf Mimse » mandag, 01. marts 2010 01:01

Har lige været på et fantastisk kursus i art clay i denne weekend.
Du kan godt bruge art clayen igen så længe den ikke er brædt. knus den og kom den i pasta glasset med lidt vand, wupi du har nyt pasta.
Vi fik at vide, man skal bruge fin sølv 999c til art clayen, da sterling sølv 925s vil blive sort på art clayen når det bliver brændt, og dette er ikke til at få af igen.

ChinaGirl
Koral perle

Indlægaf ChinaGirl » mandag, 01. marts 2010 08:51

Mimse, tænker du ikke på "glødeskallen", den mørke farve sterling sølv får når du varmer sterling sølvet op og kobberet i sølvet oxyderer? Den kan jo fjernes i syre eller evt slibes væk. Hvis man bruger art clay low fire 650 minimeres glødeskallen. Men prøv dig frem med en lille rest, det er jo fantastisk til at blande teknikker og materialer.

Der er masser af gode sider med tips og tricks, synes fx artclayworld.com er god.

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Indlægaf mooshi » mandag, 17. maj 2010 16:24

Nu er jeg så småt ved at bestille lidt materialer :-)

Jeg har lige lånt en af hørmann's bøger og læst mig til at man godt kan lodde en clay silver ting på en sterling sølv ring. Ringen skal bare i syre bagefter. Der står godt nok ikke noget om clay delen kan tåle syre, men jeg må bare prøve mig forsigtig frem.

Med hensyn til Syringe - er det en særlig pasta eller clay ? - eller kan jeg bare bruge det clay og pasta jeg har bestilt + en kanyle med spids ? *vedikke
Billede

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Indlægaf mooshi » mandag, 17. maj 2010 17:23

Det var da gode tanker :-)

Så må jeg jo hellere også få bestilt sådan et sæt
Billede

Brugeravatar
Stella*
*Stjernesafir*
Geografisk sted: Odense NV

Indlægaf Stella* » tirsdag, 18. maj 2010 08:44

Mie skrev:jeg tror det der er i sprøjten har en lidt anden konsistens som måske er svær selv at lave ud af ler...

Efter at have ødelagt et vedhæng under brænding har jeg læst mig til at man kan købe noget oliebaseret pasta som man kan bruge til at lime delene sammen med efter brændning, det ville jeg tro man måske også kan bruge til at lime fast på en ring.. så er det bare spr. om den så også skal være fin sølv.. Nå jeg var vist ikke til meget hjælp her, bare lidt tanker *lille ven

du kan ikke "lime" sterlingsølv og finsølv sammen, da er det kun lodning der dutter :-)

det andet reperationspasta, er kun beregnet til at samle brændt art clay der er gået i stykker.
vh Stella*

Moderator og Perleholiker

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Indlægaf mooshi » tirsdag, 18. maj 2010 14:33

Stella - ved du så om clay kan tåle syre ?
Billede

ChinaGirl
Koral perle

Indlægaf ChinaGirl » tirsdag, 18. maj 2010 22:12

Art clay kan tåle at blive afsyret. Da art clay er finsølv får det ikke glødeskal når du lodder der sammen med sterling, det er kun sterling sølvet der gør det.

Tilbage til "Gode tips"