Jeg skal sælge smykker til/i en butik - hjælp!?

Dette forum omhandlet alt med hensyn til handel med de smykker du selv designer. Det er IKKE et køb og salgs forum! Få svar på spørgsmål om hvor du skal sælge og hvor meget du skal tage for det osv. Samt moms og skatteregler.
Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Geografisk sted: Nordjylland, Klokkerholm
Kontakt:

Jeg skal sælge smykker til/i en butik - hjælp!?

Indlægaf Littie » mandag, 18. april 2011 12:23

Jeg har i dag planer om at drage søgende ud i Aalborg for at finde at par butikker, jeg kan sælge smykker til/igennem. Men før jeg gør, vil jeg gerne have styr på alt det der med skat, moms, CVR-registrering, osv...

Jeg har læst http://www.smykkeforum.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=8968 og kan da også forstå en del af det. Men nu er det sådan, er jeg ikke betaler skat, idet jeg tjener langt mindre, end mit frikort tillader mig. Selv med et forrygende smykkesalg vil jeg UMULIGT komme op på de 50.000 kr. om året.. Så salget af mine smykker er ikke noget, jeg skal betale skat af, kan jeg forstå.

Men hvad så? Hvad er der med det moms-halløj så? Og er der andet, jeg skal være opmærksom på? Jeg håber, I kan hjælpe mig. Det er jo trods alt trist at have smykker for 10.000 kr. ligge derhjemme og forfaldne, når jeg bor midt i en by med så mange muligheder :mrgreen:
Som sol og regn den kommer og går
Som katten er den utilregnelig
Som sæsonens skifte fra vinter til vår
Men altid er den hjertens belejlig
Inspiration...

Brugeravatar
Rikke
Nordisk perle
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jeg skal sælge smykker til/i en butik - hjælp!?

Indlægaf Rikke » mandag, 18. april 2011 12:46

I vores virksomhed er det ikke mig der står for regnskabet så alt for meget kan jeg ikke hjælpe. Dog kan jeg informere om at ALT hvad du tjener skal du betale skat af. Altså ligemeget om du har en fortjeneste på 200 kr eller 50.000kr. Grænsen med de 50.000 er mht til moms. Hvis man har et oversku på over 50.000kr skal man være momsregisteret =)

Håber det hjalp lidt.

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » mandag, 18. april 2011 13:10

Du skal tænke på om forretningerne skal have det i kommission eller du sælger det til dem.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Kontakt:

Indlægaf Littie » mandag, 18. april 2011 13:29

Rikke skrev:I vores virksomhed er det ikke mig der står for regnskabet så alt for meget kan jeg ikke hjælpe. Dog kan jeg informere om at ALT hvad du tjener skal du betale skat af. Altså ligemeget om du har en fortjeneste på 200 kr eller 50.000kr. Grænsen med de 50.000 er mht til moms. Hvis man har et oversku på over 50.000kr skal man være momsregisteret =)

Håber det hjalp lidt.

Okay, så det er MOMS, jeg bare skal ignorere...
Men for at betale skat, skal jeg så registrere mig et sted, eller hvordan og hvorledes? Jeg fyldte 18 her i slutningen af sidste år, så jeg har ærligt talt ikke meget forstand på det med skat.
Men jeg går ud fra, at jeg ikke behøver at drøfte det med skat med butiksindehaveren, idet det er noget, jeg selv skal ordne, når jeg sidder hjemme med pengene, ikke? *fløjt*

kiskan skrev:Du skal tænke på om forretningerne skal have det i kommission eller du sælger det til dem.

Altså planen er, at jeg har mine smykker til at stå i butikken, og når der så sælges noget, lægger butiksindehaveren bare pengene i en separat kasse, som jeg kommer og tømmer en gang om ugen eller sådan noget. Ellers, hvis indehaveren er interesseret i at købe mine smykker og sælge dem videre, således han/hun selv får overskuddet, så er jeg også fresh på den idé *blink*

---
Ellers har jeg tænkt på at gøre det lidt attraktivt for butiksindehaveren således, at:
- Mine smykker står til salg i butikken: Indehaveren får 10% af de penge, jeg får solgt smykker for. Som en slags "pladsleje".
- Indehaveren køber og videresælger mine smykker: Indehaveren får 20% rabat på alle de smykker, han/hun køber (og videresælger) af mig (idet salgsansvaret og "risikoen for intet salg" nu overtages af ham/hende)...
- lyder dette åndssvagt? *vedikke
Inspiration...

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » mandag, 18. april 2011 13:42

Ja, skatten skal du selv ordne. Du skal opgive fortjenesten som B-indkomst.

Dvs, at planen er kommission. Men sælger du til forretningen skal du selvfølgelig sælge til en pris, så du også får en rimelig fortjeneste. Hvad forretningen så sælger det til, kan du sådan set være ligeglad med.

Jeg vil foreslå at du får en skriftlig aftale, sådan at der ikke opstår uklarheder hen ad vejen.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Rikke
Nordisk perle
Kontakt:

Indlægaf Rikke » mandag, 18. april 2011 13:49

kiskan skrev:Ja, skatten skal du selv ordne. Du skal opgive fortjenesten som B-indkomst.

Dvs, at planen er kommission. Men sælger du til forretningen skal du selvfølgelig sælge til en pris, så du også får en rimelig fortjeneste. Hvad forretningen så sælger det til, kan du sådan set være ligeglad med.

Jeg vil foreslå at du får en skriftlig aftale, sådan at der ikke opstår uklarheder hen ad vejen.

Kunne ikke sige det bedre selv!

Vi har haft stående i 2 butikker, med 3 forskellige løsninger. Den ene butik købte et antal smykker af os til en god pris og så stod de selv for resten. Altså tog vi dem ikke retur hvis de ikke blev solgt. Den anden butik havde den samme aftale men dog aftalte vi at hvis ejeren blev træt af at have vores smykker stående skule vi nok komme tilbage og tage de udsolgte smykker tilbage.
Den 3 butik sørgede for at sælge vores ting og pengene blev "lagt i en bestemt kasse" altså det blev noteret for hvor mange penge der blev solgt af vores varer. Da der var gået nogle måneder kom vi op tømte kassen, men ud af det beløb der var blevet solgt for fik butikken så 20%. Vi skulle selv prissætte vores smykker i dette tilfælde.
Det var 3 fremgangsmåder. Men du kan jo prøve at diskutere det lidt med den butik der nu er interesseret.

Brugeravatar
Littie
Gul Calcit
Kontakt:

Indlægaf Littie » mandag, 18. april 2011 15:25

Dejligt, nu blev det hele jo meget mere overskueligt :o)
Tak for hjælpen *smækkys*
(Det bliver nok ikke i dag, jeg prøver forsøget af. Skal lige have fået fat i nogle smykkestativer først, kan jeg se) *blink*
Inspiration...

Millebilleee
Swarovski perle
Kontakt:

Indlægaf Millebilleee » fredag, 29. juli 2011 18:32

Hej :)

Kan i anbefale nogle butikker jeg kan forsøge mig hos?

Har prøvet en del uden held :(

NicolePiper
perle
Geografisk sted: danmark
Kontakt:

Indlægaf NicolePiper » tirsdag, 20. marts 2012 04:59

ofte handler det faktisk om at gøre det atraktivt for butikken at have dine smykker, det er de færeste der har lyst at tage dine smykker ind hvis ikke du kender ejeren eller nogen af de ansatte, så det du kan prøve at gøre er at hæve prisen på dine smykker, lad os sige du sælger en halskæde nu til 150 kr og du så vil give butiksejeren 10% i leje (hvilket for de fleste butiksejere er alt for lidt) så vælg i stedet at sælge den til 225 kr og tilbyd ejeren 30% i stedet, du mister kun selv marginalt mindre i fortjeneste men giver ejeren en langt større fortjeneste, samtidig vil butikken bruge mere energi på at sælge netop dit smykke da det jo giver fin profit. Men for nu at være lidt realistisk skal du nok op og tilbyde butikken omkring 40% af salget, det er dyrt at drive butik i dagens danmark, lønninger, pension, husleje, strøm, fagforening osv. Desuden kan det at sætte prisen op på dine smykker gøre dem mere atraktive at eje, prestige smykker.
håber du kan bruge mit svar til noget

metteL
Ferskvands perle
Kontakt:

Indlægaf metteL » tirsdag, 20. marts 2012 11:09

De fleste kommisionsaftaler er i dag 50-50% :-)
Mette Lindholm

Tilbage til "Salg af smykker"