Bod på Skanderborg Festival

Dette forum omhandlet alt med hensyn til handel med de smykker du selv designer. Det er IKKE et køb og salgs forum! Få svar på spørgsmål om hvor du skal sælge og hvor meget du skal tage for det osv. Samt moms og skatteregler.
Brugeravatar
Syrenprinsessen
Månesten
Geografisk sted: Løve - Bryrup
Kontakt:

Bod på Skanderborg Festival

Indlægaf Syrenprinsessen » tirsdag, 26. juli 2011 12:58

Jeg skal sammen med min lillebror der sælger hippietøj have bod på Skanderborg Festival.
Vi skal dele boden, han har eget firma. Og jeg sælger bare mine smykker uden om firmaet for mig selv.
Jeg er i gang med at lave regnskab over varekøb og salg.
Men jeg er i tvivl om flere ting. Skal jeg f.eks. have et kasseapparat og noget bestemt til kvitteringer?
Når skat kommer rundt til boderne, hvad tjekker de så????
Kreativitet er min ilt!

mjanneh
Jade perle
Geografisk sted: København

Re: Bod på Skanderborg Festival

Indlægaf mjanneh » tirsdag, 26. juli 2011 13:57

Som jeg har forstået det, så vil de interessere sig for, at du ved at sælge smykker får en indkomst. Og indkomster skal jo beskattes.

Dvs de vil tjekke for, om du har et firma (CVR-nummer), og har du ikke det, vil de nok bede dig om at oprette et. Derudover foretager de en vurdering af, hvad du har solgt, og så bliver du beskattet af det. Jeg ved ikke, om der også følger en bøde med.

En anden mulighed kunne være at du sælger dine smykker til din bror, som så sælger dem videre?

Men hvorfor ikke bare lave et firma?

/Marianne

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » tirsdag, 26. juli 2011 14:01

Du skal ikke have CVR nummer med mindre du sælger for ovr 50.000 om året.
Der vanker ikke bare bøder med mindre man forsøger at tjene penge sort, og det er jo tydeligvis ikke tilfældet her.

Jeg har kun været på marked en enkelt gang, så jeg er ikke så godt inde i reglerne om det.
Men dengang havde jeg købt en lille 'regningsbog' eller hvad den nu hed hos boghandlerne, til at skrive alle købene ned i og lave kvitteringer til kunderne.

Et kasseapperat er ikke nødvendigt...
Billede

Brugeravatar
butler
Jade perle
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlægaf butler » tirsdag, 26. juli 2011 14:43

Mazy skrev:Du skal ikke have CVR nummer med mindre du sælger for ovr 50.000 om året.
Der vanker ikke bare bøder med mindre man forsøger at tjene penge sort, og det er jo tydeligvis ikke tilfældet her.

Jeg har kun været på marked en enkelt gang, så jeg er ikke så godt inde i reglerne om det.
Men dengang havde jeg købt en lille 'regningsbog' eller hvad den nu hed hos boghandlerne, til at skrive alle købene ned i og lave kvitteringer til kunderne.

Et kasseapperat er ikke nødvendigt...

Jeg bruger også dags dato blanketter til at skrive kvitteringen på. Der er jo gennemslag og fortløbende numre på
Smykker laves for hygge og sjov

mjanneh
Jade perle
Geografisk sted: København

Indlægaf mjanneh » tirsdag, 26. juli 2011 15:40

Mazy skrev:Du skal ikke have CVR nummer med mindre du sælger for ovr 50.000 om året.

Er det rigtigt? Du behøver ikke betale moms med mindre, du er over 50.000 kr/år, men det er ikke det samme som ikke at ha' et CVR-nummer. Man kan mao godt være CVR-registreret uden at skulle afregne moms.

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » tirsdag, 26. juli 2011 16:18

CVR registrering = momsregistrering :-)

Citat fra Erhvervs- og selskabsstyrelsens hjemmeside:

Undlades momsregistrere grundet omsætning er under 50.000 kr, kan der ikke tildeles et CVR-nummer. Overskudet oplyses til Skat på selvangivelse.

Dog med den undtagelse at enkelte brancher er fritaget for moms, men det er jo uvedkommende i dette forum ..
Billede

Brugeravatar
Syrenprinsessen
Månesten
Geografisk sted: Løve - Bryrup
Kontakt:

Indlægaf Syrenprinsessen » tirsdag, 26. juli 2011 18:52

Øhh...
Hvorfor skulle man få en bøde? Så er der jo ikke rigtig nogen mening i at have bod...
Jeg vil rigtig gerne ha', at de der svarer mig har forstand på det. Ellers bliver jeg bare mere forvirret end oplyst.
Jeg skal ikke ha' noget firma. Jeg er førtidspensionist, og det er bedst ikke at have firma.
Min bror vil gerne ha', jeg sælger mine smykker separat. Men hvis den bedste måde at gøre det på er at sælge igennem ham, kan jeg nok godt overtale ham.
Kreativitet er min ilt!

Brugeravatar
butler
Jade perle
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlægaf butler » tirsdag, 26. juli 2011 19:17

Jamen kan du ikke bare skrive en kvittering på en dags dato blok, som kan købes hos en boghandler.
Hvis der så kommer kontrol, kan du fremvise, hvad du har solgt. Dette skal selvfølgelig indberettes som B skat. Alt hvad man tjener skal indberettes til skat, så skulle der da ikke være noget, mener jeg da.
Det er sådan jeg har gjort hele tiden
Smykker laves for hygge og sjov

Brugeravatar
Suz
Opal
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Suz » lørdag, 30. juli 2011 20:38

Så lige dette indlæg, så vær forberedt på kontrol i Skanderborg Syren
http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Artikle ... 100215.htm
Mvh
Suz

Brugeravatar
Danagonia
kobber perle
Geografisk sted: Bolderslev - Aabenraa
Kontakt:

Indlægaf Danagonia » søndag, 31. juli 2011 10:05

Du skal bare vise at du laver kvitteringer og holder regnskab, og ligesom Mazy siger er en dagsblok en nem måde at gøre det på. Blokken er grøn og hvert ark består af to stykker papir, det ene er til dig og det andet til kunden. Mellem de to sider ligger du gennemslagsarket, det gør at det du skriver kommer på begge stykker papir. Blokken har fortløbende numre og det er det der er vigtigt, for skat tjekker om du skriver alt ned du sælger til dit regnskab. Altså at du ikke snyder og kun opgiver halvdelen, og det ved de når du har en regnskabsblok, fordi de kan se at der ikke mangler nogle numre. Laver du en fejl på blokken skal du strege den over og skrive fejl, og gemme arket i blokken, så skat kan se den ikke bare mangler. Hvis du så senere bliver kaldt til torskegilde, så skal du gemme blokken, som dit bevis på at du ikke har solgt mere end du har opgivet til skat. Samtidigt behøver du ikke stå og lave regnskab på pladsen, når kunden har fået sin kvittering, så står det jo i din blok, og når du kommer hjem kan du så let skrive tallene fra din blok ind i et regneark. På kvitteringen skal du skrive hvad varen er, foreksempel bare "smykke" eller "armbånd" eller hvad du nu synes, samt pris på varen du har solgt og dit navn eller "firma navn". Når skat kommer viser du dem bare blokken og forklare dem at du ikke har et firma og dette bare er en personlig B-indkomst, og så viser du dem din blok, så skulle det være godt nok. Blokken kan købes i bog og ide og koster ikke mere end 30kr. Bare spørg ekspedienten hvis du ikke kan finde den, men mener de ligger sammen med lommeregnerne.
Ha' en Perle dag! - CamillaBillede

nananaja003
perle

Indlægaf nananaja003 » tirsdag, 24. november 2015 11:15

have et kasseapparat og noget bestemt til kvitteringer?
ทางเข้า gclub

Tilbage til "Salg af smykker"