Hjemmeside og skat

Dette forum omhandlet alt med hensyn til handel med de smykker du selv designer. Det er IKKE et køb og salgs forum! Få svar på spørgsmål om hvor du skal sælge og hvor meget du skal tage for det osv. Samt moms og skatteregler.
Evers
Swarovski perle
Geografisk sted: Randers

Hjemmeside og skat

Indlægaf Evers » tirsdag, 18. marts 2008 09:56

Hejsa

Jeg er ved at få lavet en hjemmeside og har fået at vide, at jeg skal være meget påpasselig med at skrive priser og at tingene er til salg på den. Det har noget at gøre med SKAT......

Der er noget med at hvis SKAT finder ud af at man har en hjemmeside, snupper de én og så ryger hammeren og der skal betales moms og skat (eller sådan noget). Er der slet ikke nogen der er bange for at blive snuppet??

Jeg ved at der i Randers alene, sidder 6 personer hvis eneste arbejde er, at finde hjemmesider hvor der sælges uden at det er opgivet hos dem.

Hvordan ser I på sådan en træls ting?

Jeg blev overrasket over at høre, at der er mennesker ansat, blot til at finde "syndere". Hos SKAT er bevisbyrden omvendt, så hvis de tror man sælger - uden at de ved det - så er det én selv der skal bevise det modsatte....

Jeg er ikke momsregistreret, hvor mange herinde er det?

Brugeravatar
Stella*
*Stjernesafir*
Geografisk sted: Odense NV

Indlægaf Stella* » tirsdag, 18. marts 2008 10:01

Der er ikke noget problem i at have en hjemmeside hvor du sælger dine smykker fra ..men du skal naturligvis overholde gældende skatteregler.

Dvs du skal indberette overskud på dit salg på din selvangivelse, og hvis du sælger for mere en 50.000 kr skal du momsregistreres.
vh Stella*

Moderator og Perleholiker

Brugeravatar
Perlesessen
Prinsessen på perlen
Geografisk sted: Ringsted
Kontakt:

Indlægaf Perlesessen » tirsdag, 18. marts 2008 10:11

Jeg troede at gransen gik ved 10.000, så skulle man registeres.
Venlig hilsen

Helle.

Evers
Swarovski perle

Indlægaf Evers » tirsdag, 18. marts 2008 10:30

Skal du ikke både betale moms og skat??

Nilja Design
Rubin
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Nilja Design » tirsdag, 18. marts 2008 10:32

Nej som Stella skriver, så skal man altid indberette en indtægt, dvs. du skal indberette et evt overskud på din selvangivelse. Og dette er indtil man har en indtægt omkring 50.000.

Brugeravatar
Lita
Jade perle
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Lita » tirsdag, 18. marts 2008 11:11

Hvis man sælger mere end for 50.000 om året så SKAL man være moms registreret ellers er det frivilligt. Man SKAL betale skat ud fra salget.
Venlig hilsen
Lilia Ivanova

P.S. Dansk er ikke min modersmål, så mår de undskyld for min dansk

Evers
Swarovski perle

Indlægaf Evers » tirsdag, 18. marts 2008 11:50

Ok, mente heller ikke at SKAT bare ville ignorerer et salg. Så er det åbenbart først momsen man skal bekymre sig om efter de kr. 50.000,-

Nu begynder det hele at give lidt mere mening. Men det er jo værd at tage med, INDEN man begynder at sælge på en hjemmeside. Jeg tror ikke det er alle der ved, at der skal betales skat af det man tjener, så det er nok det som SKAT har ansat folk til at undersøge.

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » tirsdag, 18. marts 2008 11:55

Men det er da kun arbejdsmarkedsbidrag (8%) der skal betales af overskud på under 50.000 ikke??
Vh. Maria

Perloman og medlem af moderator-teamet.. :-)

Chriss04
Swarovski perle
Kontakt:

Indlægaf Chriss04 » tirsdag, 18. marts 2008 12:37

Hvor meget skal man betale i skat af overskuddet? (%) - måske et dumt spørgsmål :oops:

Evers
Swarovski perle

Indlægaf Evers » tirsdag, 18. marts 2008 12:43

Godt spørgsmål - det vil jeg også gerne vide...

Brugeravatar
Lita
Jade perle
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Lita » tirsdag, 18. marts 2008 12:48

Chriss04 skrev:Hvor meget skal man betale i skat af overskuddet? (%) - måske et dumt spørgsmål :oops:

lige så meget du betaler i din kommune, men du betaler det ikke lige med den sammen. Du skal elles lave din forskudsopgørelse om hvor du skriver hvor meget du eventuelt regner med at sælge om året, ellers gøre du det bagefter i årsopgørelse og betaler skat på en gang.
Venlig hilsen
Lilia Ivanova

P.S. Dansk er ikke min modersmål, så mår de undskyld for min dansk

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » tirsdag, 18. marts 2008 13:06

Det bliver betragtet som B-indkomst, mens din lønindkomst er A-indkomst. Forskellen er at ved A-indkomst bliver skatten trukket direkte, mens B-indkomst ofte foregår ved selvstændig indbetaling til Skat.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Lazuli
Lazuli-perlen
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjemmeside og skat

Indlægaf Lazuli » onsdag, 19. marts 2008 01:06

Evers skrev:Hejsa

Jeg er ved at få lavet en hjemmeside og har fået at vide, at jeg skal være meget påpasselig med at skrive priser og at tingene er til salg på den. Det har noget at gøre med SKAT......

Der er noget med at hvis SKAT finder ud af at man har en hjemmeside, snupper de én og så ryger hammeren og der skal betales moms og skat (eller sådan noget). Er der slet ikke nogen der er bange for at blive snuppet??

Jeg ved at der i Randers alene, sidder 6 personer hvis eneste arbejde er, at finde hjemmesider hvor der sælges uden at det er opgivet hos dem.

Hvordan ser I på sådan en træls ting?

Jeg blev overrasket over at høre, at der er mennesker ansat, blot til at finde "syndere". Hos SKAT er bevisbyrden omvendt, så hvis de tror man sælger - uden at de ved det - så er det én selv der skal bevise det modsatte....

Jeg er ikke momsregistreret, hvor mange herinde er det?

Jeg kan kun anbefale dig at tage kontakt til skattekontoret INDEN du starter hjemmesiden eller andre salgsaktiviteter op. Få styr på alle reglerne gennem dit eget skattekontor, så har du ikke noget at frygte. Jeg har fået rigtig god service og hjælp da jeg selv startede op, og ringer fluks til dem når jeg støder på nye problemer.
Det er helt fair hvis der er mange ansatte til at finde eventuelle snydere. Hvorfor skulle du og jeg betale skat og afgifter og andre have lov til at slippe. Der snydes jo for millionbeløb alene i momsunddragelse. Penge der kunne gøre nytte på vores nedslidte folkeskoler og hospitaler med lange ventelister m.v.
Lazuli
Den himmelske sten

Helle
Jade perle
Geografisk sted: Thy

Indlægaf Helle » lørdag, 22. marts 2008 17:41

Jeg kan se de fleste har styr på det. Men der er nogen små misforståelser.

Først spørger man sig selv om man regner med at sælge for mere end 50000 Kr.

Gør man det, skal man betale moms lige fra første krone.

Regner man med det aldrig blir så meget, så venter man med at betale moms til det viser sig man tog fejl.

Jo! Sådan er det. :)

Så er der skatten. Man er skattepligtig af OVERSKUDDET. Man kan sagtens have en salgsside uden at opgive noget i skat - hvis man har underskud. For at opgøre overskud til beskatning, skal man fratrække vareforbruget (ikke varekøbet) og andre omkostninger, som porto telefon, hjemmeside omkostninger, internet (delvis), osv osv osv.

Man skal have et ret godt salg for at komme i problemer her.

Jo men skat har da "detektiver" på opgaven. En gang var det f eks mig ;)

Brugeravatar
Nuser
Guldperle
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Nuser » lørdag, 22. marts 2008 18:18

Helle - det lyder som om du har helt tjek på det. Godt at vi fik det på plads, for der jo langt fra alle, som har overskud på vores lille hobby.
Billede Husk at være god ved dyrene !

Tilbage til "Salg af smykker"