Gode råd når man tager på marked

Dette forum omhandlet alt med hensyn til handel med de smykker du selv designer. Det er IKKE et køb og salgs forum! Få svar på spørgsmål om hvor du skal sælge og hvor meget du skal tage for det osv. Samt moms og skatteregler.
Brugeravatar
Inge Kristensen
Guldkoral
Geografisk sted: Ulstrup
Kontakt:

Indlægaf Inge Kristensen » tirsdag, 22. juli 2008 21:47

Jeg har ikke de store erfaringer, kun været på stenmesse og et lille lokalt marked. På det sidste solgte jeg absolut ingenting. På det første, der strakte sig over to dage endte jeg med at sælge materialer i stedet, så fik jeg da lejen hjem. Solgte kun en kæde. Snakkede til gengæld med en masse mennesker, så min plan denne gang er at min internetshop skal være klar og visitkortene være trykt og medbragt.

Jeg håber at et brugskunstmarked er bedre end de to andre.

turmalin

Indlægaf turmalin » tirsdag, 22. juli 2008 21:53

Det i Århus som Inge og jeg skal på er heller ikke for stort - men heller ikke så lille, at der ikke er noget at komme efter. Sidste år var det faktisk rigtig dygtige folk, der var med.
Jeg har lejet pavillon, så er man da lidt beskyttet hvis regnen øser eller solen vælter ned...

Brugeravatar
Mie
Admin (over perle)
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Mie » søndag, 03. august 2008 09:26

et must er også kvittering for leje af stand :mrgreen:

Brugeravatar
Dreambeads
Træ perle
Geografisk sted: Værløse
Kontakt:

Indlægaf Dreambeads » onsdag, 10. september 2008 12:42

Hej alle, Sikke en masse fabelagtige råd. Jeg savner lidt at vide hvilke markeder er værd at tage til. Jeg har set lidt på 'lopper' i mit nærområde (Værløse, Farum) og der ville det være malplaceret med en bod da alle sælger til 5 kr. 'gammelt bras'.

Har nogen info om gode markeder, også de regelmæssige ville det være helt super for mig.

kh Trine
Gør drømmen til virkelighed!!!!

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Fra Skat's vejledning

Indlægaf kiskan » mandag, 29. september 2008 22:42

Jeg fandt lige dette:
Torvesalg mv.
Visse virksomheder er efter deres art og handelsform, fx detailhandel fra vogn eller torvestade, afskåret fra at benytte kasseapparat eller føre lister m.v. over de enkelte indbetalinger, idet det anses for ikke teknisk muligt at udstede en kassebon.

Sådanne virksomheder må i stedet opgøre salget på grundlag af daglige kasseopgørelser. Kasseopgørelser skal som minimum vise kassebeholdningen ved dagens begyndelse og slutning, samt korrektioner for udbetalinger og evt. indbetalinger, der ikke vedrører dagens momspligtige omsætning. Disse opgørelser skal foretages på bilag eller i virksomhedens kassekladde, og bilagene/kassekladden skal opbevares som en del af momsregnskabet.

Det kan fx gælde hvis du sælger varer fra:

- Torvestande
- Kræmmer- og loppemarkeder
- Pølsevogne

Her skal du dog udstede en forenklet faktura, hvis du sælger varer for over 1.000 kr. inkl. moms til den enkelte kunde.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Quistens
Voks perle
Geografisk sted: Vendsyssel
Kontakt:

Re: Gode råd når man tager på marked

Indlægaf Quistens » fredag, 02. oktober 2009 10:37

Min erfaring med salg på udstillinger er, at hvis der skal være et godt salg, skal det helst være en kunsthåndværkerudstilling - på kræmmermarkeder er det ikke det rigtige kundesegment, der kommer - eller i hvert fald kommer der ikke nok af de "rigtige" kunder. I Vendsyssel har vi en guds velsignelse af kræmmermarkeder fra midt maj til slutningen af september - men der er mest tennissokker, t-shirts med skøre tekster og Kina-ting - man finder der, der kommer jeg ikke (i hvert fald ikke for at sælge smykker/decoupage).

Det kan sommetider være svært at komme ind på kunsthåndværkermarkeder, fordi der kan være kamp om pladserne - men med lidt benarbejde, kan det godt lade sig gøre. Og er man kommet med på et godt marked, så kommer de andre næsten af sig selv.

Kunsthåndværkermarkeder i mit lokalområde er ofte arrangeret af organisationer som f.eks. Lions, Aktive Kvinder og den slags organisationer - eller af store godser/landejendomme. Prøv at undersøge det i dit lokal område. Og så skal du være i god tid, hvis du har set et marked et sted så tag derhen og kom i dialog med arrangørerne. Så kan det jo være, at der er en åben plads til næste marked.

Med hensyn til regnskab, så kan det være en god idé at bruge "Kasseblokke" (kan købes i kontorforsyningsfirmaer) - her får kunden en kvitterng og du har en kopi. Man behøver jo ikke nødvendigvis at være momsregistreret for at producere og sælge varer, hvis man sælger for mindre 54.000 kr. om året (grænsen kan være ændret) - men man skal jo stadig væk betale skat af overskudet. Det kan derfor være en rigtig god idé at lave holde regnskab med salg og indkøb, så man kan dokumentere sine indtægter - og udgifter.

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » fredag, 02. oktober 2009 10:48

Grænsen for momsregistrering er 50.000,- :-)
Billede

Mehtap
Swarovski perle
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Mehtap » onsdag, 07. oktober 2009 22:59

Hej,
Jeg forsøger at sælge mine smykker, men har svært ved at finder markeder hvor de giver tilladelse til at sælge "hjemmelavede" ting og eget design..Har i nogle forslag til nogle markeder? Jeg bor inde i københavn :)

Mehtap

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlægaf Mazy » onsdag, 07. oktober 2009 23:39

Jeg ved ikke lige hvad der er af markeder for tiden, men der er en side der hedder 'markedskalenderen.dk' der vil jeg tro du kan finde noget... :-)

Har du i øvrigt forsøgt at arrangere en smykke aften for en gruppe veninder/kolleger og evt deres veninder, enten hos dig selv eller hos en af dem...?
Det plejer altid at give godt salg når jeg har gjort det, og på fredag skal jeg til smykke aften hos en veninde så der regner jeg med at sælge 'lidt'. :-)
Billede

Mehtap
Swarovski perle
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Mehtap » torsdag, 08. oktober 2009 00:22

Ok...Det er en god ide med de der smykke aftener, det har jeg prøvet et par gange, men det er næsten de samme der kommer hver gang:) Vil gerne udvide min kundekreds. Hvordan gør i andre??? Har virkelig brug for hjælp eller et spark i røven...:)

Brugeravatar
MetteK
Koral perle
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf MetteK » torsdag, 08. oktober 2009 10:39

Mehtap skrev:Ok...Det er en god ide med de der smykke aftener, det har jeg prøvet et par gange, men det er næsten de samme der kommer hver gang:) Vil gerne udvide min kundekreds. Hvordan gør i andre??? Har virkelig brug for hjælp eller et spark i røven...:)

Jeg bruger min familie og mine venner... De går så videre til deres venner/arbejdspladser/familier. På den måde kommer man vidt omkring. Jeg laver gerne en kurv med forskellige smykker i - og låner den ud...
Hilsen Mette

Se fremad - derfor er forruden større end bakspejlet..

Brugeravatar
Syrenprinsessen
Månesten
Geografisk sted: Løve - Bryrup
Kontakt:

Indlægaf Syrenprinsessen » tirsdag, 26. juli 2011 13:03

Hvordan får i de sorte opslagstavler til at stå fast?
Kreativitet er min ilt!

Brugeravatar
butler
Jade perle
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Re:

Indlægaf butler » tirsdag, 26. juli 2011 14:47

Stina skrev:Kom lige på en ting mere.
Jeg har tænkt lidt på at lade være med at sætte priser på mine ting, på den måde får man vel bedre kontakt med en evt. køber.
Når man så har sagt prisen kan man jo sige "hov, der er osse armbånd og øreringe der passer til, skal jeg lave et godt tilbud til dig"
Hvad syntes I??

Tror måske det kan afholde folk fra at henvende sig, hvis der ikke er pris på. Sådan har jeg det selv, når jeg går forbi noget. Jeg vil helst se hvad det koster, førend jeg henvender mig. Så kan du jo altid " give rabat og henvise til andet " hvis du synes.
Smykker laves for hygge og sjov

Jette Hansen
perle

Indlægaf Jette Hansen » mandag, 25. maj 2015 14:54

Gør det præsentabelt, og gør noget, som får din bod til at skille sig ud! Hav en lille radio der spiller noget stille musik, vandskål ud til folk der kommer med hunde, hvis det er udendørs. Og elelrs bare være meget i møde kommende, og hjælpe dem så godt du kan!

Tilbage til "Salg af smykker"