Giftige stoffer og tungmetaller i smykker

Dette forum omhandlet alt med hensyn til handel med de smykker du selv designer. Det er IKKE et køb og salgs forum! Få svar på spørgsmål om hvor du skal sælge og hvor meget du skal tage for det osv. Samt moms og skatteregler.
Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Giftige stoffer og tungmetaller i smykker

Indlægaf Mazy » lørdag, 12. januar 2008 04:20

Jeg har modtaget dette nyhedsbrev fra miljøstyrelsen:
http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/A9B73611-F6EC-43EE-9751-9205B86F0C9A/0/Smykker.pdf
Så nu er der lige en hel masse der skal på plads før jeg kan handle i udlandet igen.
Jeg ville ønske at reglerne bare var ens i hele verden, det ville gøre livet en hel del lettere. *tunge*
Er der andre af jer der har modtaget dette brev og hvordan har i tænkt jer at håndtere det?

Marie

Brugeravatar
smillasmiles
Den smilende Perle
Geografisk sted: Sabro
Kontakt:

Indlægaf smillasmiles » lørdag, 12. januar 2008 11:43

Hvordan pokker finder man ud af hvor meget der er at det forskellige i smykkedelene? Man kan selvfølgelig teste for nikkel, men derudover? Jeg har bemærket at mange sælgere på ebay skriver at der ikke er bly i deres varer. Kan man teste de forskellige ting, jeg synes ikke det fremgår af mailen...
Mvh Smillasmiles

First do no harm!

Brugeravatar
Bling-Bling
Labra Dorit

Indlægaf Bling-Bling » lørdag, 12. januar 2008 12:17

Ja det med at der også er grænser for bly...det har jeg også tænkt på om der kunne være en del af i bla tibetansk sølv da der ikke må proppes nikkel i...for noget billigt skal der da være til at fylder ud i de smykke dele der ikke koster en reje...

Men kan godt se at jer der sælger smykker skal til at være ekstra opmærksom....det er da egentlig også ok at der laves regler for sådanne ting...de er jo alle farlige...men så kunne de gøre det lettere selv at finde ud af hvad det indeholder....der kunne evt laves regler for hvad der må kommes i og så er det importørens ansvar at de overholder normerne...

men det med at du smillasmiles siger at man bare kan teste...det er også rigtig nok....men så har man jo købt varen og måske skal den så kasseres....det er da *tunge*

Brugeravatar
Britta T.
Helt speciel perle
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlægaf Britta T. » lørdag, 12. januar 2008 14:35

Jeg tester alle mine nye smykkedele for nikkel, men de andre ikke så heldige metaller, kan man jo ikke bare teste for. Jeg er (bl.a. derfor) gået over til næsten udelukkende at bruge sølv, forgyldt sølv og kobber. Det er noget dyrere, men jeg vil helst ikke sælge giftige smykker til folk.

Pokker også at man skal tænke over den slags ting også, og ikke bare kan "lege" lykkeligt med sine perler *tunge*
Husk: et godt grin forlænger livet ;-)

Britta

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » lørdag, 12. januar 2008 15:23

Ja nikkel tester jeg også for. Jeg har set at man i USA kan købe testsæt til både cadmium, bly og kviksølv. Men da jeg ikke har set dem herhjemme er det jo ikke sikkert at de lever op til de danske krav...
Forøvrigt har jeg så også fundet ud af at cadmium også bruges til lodning af de ægta metaller. Så selv der skal man passe på hvor man får det fra.
Cadmium bruges åbentbart også til noget farvning og overfladebehandling. Så hvad nu med alle stenperlerne? Er der nogen der ved hvilke kemikalier der anvendes til at farve dem med og mange af dem overfladebehandles jo også, så dem kan man heller ikka bare anvende uden at undersøge sagen.
Suk det er lidt besværligt...
Og jeg synes bestemt ikke der er meget hjælp at hent på miljøstyrelsens hjemmeside :-(

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » lørdag, 12. januar 2008 15:29

[quote="Bling-Bling"]...men så kunne de gøre det lettere selv at finde ud af hvad det indeholder....der kunne evt laves regler for hvad der må kommes i og så er det importørens ansvar at de overholder normerne...
quote]

Ja men det er jo netop det der er lave nu, så hvis jeg vil købe=importere noget fra udlandet er det mit ansvar at det ikke indeholder de nævnte stoffer i for høje koncentrationer. (strafbart med op til to års fængsel i øvrigt hvis jeg ikke har min dokumentation i orden.)
Kan godt se at det er fornuftigt nok, for jeg er jo ikke interesseret i at sælge noget der er skadeligt men det er noget begrænsende at være nødt til at købe sine varer her i Danmark.

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlægaf Line » lørdag, 12. januar 2008 16:39

2 år????? er folk syge i hovedet det er jo mere end hvad du får for at køre et barn ihjel!

Jeg synes det er fint man gør noget men det nytter ikke noget hvis man går efter de små der importer som eks. os. Man skal ramme der hvor det bliver laver det er der, der er flest der bliver udsat for stofferne.

Jeg har desværre fået vundet mig et vedhæng i German silver... efter de her regler kan jeg ikke sælge det... så det kan jeg blot kassere når jeg modtager det... ævs.

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » lørdag, 12. januar 2008 17:25

Ja du har ret i at strafudmåling er noget sært skruet sammen, økonomiske forbrydelser er vist noget af det der giver de strengeste straffe, med mindre du ligefrem slår en betjent eller en minister ihjel måske :roll:
Problemet med at 'ramme der hvor problemet er' er jo bare at det er udenfor Danmark og derfor ikke reguleres af dansk lovgivning.
Men målet er vel at hvis man stopper for import af givne stoffer så kan de i sidste ende blive nødt til at ændre deres fremstillingsmetoder så de igen kan sælge til os.

Her er det så bare at man føler sig lidt 'lille' når man kommer og stiller krav om at varerne man køber skal leve op til bestemte standarder, det er jo nok ikke liiiige min lille bestilling der får deres firma til at give overskud.
Men hvis vi er mange der stiller de samme krav, så kan det jo være at det rykker lidt...

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Kontakt:

Indlægaf Mazy » tirsdag, 22. januar 2008 03:56

Jeg skrev til firemountaingems forleden dag for at spørge dem om der er bly, cadmium eller kviksølv i deres forsølvede og forgyldte smykkedele. I dag har jeg så fået følgende svar fra dem:
Thank you for your inquiry. We do not currently offer information regarding content of some of these other metals, though we are randomly and consistently testing the products we receive for lead content. We are striving to purchase as many items as possible that are lead free. Our Merchandising Department is focused on finding vendors that can accommodate these requests.

In the meantime, please be assured that we are labeling all of our items that we have identified that contain lead. Please note that all Swarovski Crystal contains 21% lead. Also, the Celestial Crystal we offer contains between 12% and 14% lead. Lead is the key component that gives these crystals their sparkle, and should not present a hazard unless ingested. It is recommended that crystals not be used in jewelry for infants, toddlers or other young children that may be more likely to place these items in their mouths. The Czech Fire-Polish beads that we carry are lead free. ...

Det vil jo desværre sige at jeg må ud og finde et andet sted at købe forgyldte og forsølvede dele. Og jeg skal da lige have fat i miljøstyrelsen og høre dem hvordan det lige er med Swarovski-perler og andet for det kan vi da købe masser af steder her i Danmark.
ØV hvor er det bare ikke let at gennemskue alt det her *tunge*

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Kontakt:

Indlægaf Line » tirsdag, 22. januar 2008 11:59

jeg har netop fjernet swarovski krystaller fra min shopping kurv hos firemountaingems. Jeg har set på noget der beskrives som Rhodium-plated. det lyder godt nok giftigt? Næsetn radioaktivt? Nogen der ved hvad det er?

Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlægaf kiskan » tirsdag, 22. januar 2008 12:40

Men taler jo om at hvidguld bliver rhodineret - mon ikke det ord er i familie med rhodium? I så fald kan det vist ikke være farligt.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Brugeravatar
Gulddrengen
Jade perle
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlægaf Gulddrengen » tirsdag, 22. januar 2008 13:37

Line skrev:jeg har netop fjernet swarovski krystaller fra min shopping kurv hos firemountaingems. Jeg har set på noget der beskrives som Rhodium-plated. det lyder godt nok giftigt? Næsetn radioaktivt? Nogen der ved hvad det er?

Rhodium er et naturligt forekommende metal i naturen som guld sølv kobber rhodium bruges bl.a. som belægning på sølv som så gør at det ikke så hurtigt oxyderer.
Gulddrengen

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Kontakt:

Indlægaf Line » tirsdag, 22. januar 2008 13:50

ok så det er ikke skadeligt?

Brugeravatar
Gulddrengen
Jade perle
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlægaf Gulddrengen » tirsdag, 22. januar 2008 14:08

Line skrev:ok så det er ikke skadeligt?

Bare jeg vidste det, der er masser af mennesker som er overfølsomme for ting som forefindes naturligt på vores planet, mange ting er farlige og endnu flere ting bliver gjort farligere end de er hvad med f.eks. strålingsfare fra div. trådløse apperater o.s.v. er efterhånden nervøs for at min spegepølsemad bliver erklæret livsfarlig - sund er den måske ikke men livsfarlig øhhh klap lige hesten :mrgreen:
Gulddrengen

turmalin

Indlægaf turmalin » tirsdag, 22. januar 2008 14:24

Man skal jo huske, at fordi et produkt er naturligt, kan det godt være skadeligt (i større eller mindre mængder).
Eddike f.x. er jo det samme som eddikesyre, bare i en lavere opløsning.

Man er f.x. ikke født med nikkelallergi - eller andre allergier, for den sags skyld. Det kommer først, når man kommer i kontakt med allergenet - i kortere eller længere tid.
Derfor er det selvfølgelig altid allerbedst at undgå emner, der kan fremkalde allergi.
Jeg tror, glas altid indeholder bly?

Vi kan ikke vide alt - men der er da klogt at udelade et emne, hvis man føler sig utryg.

Kirsten

Edit: http://da.wikipedia.org/wiki/Glas her kan man læse lidt om, hvad der er i forskellige typer glas. Det ser ud til, at det mest er krystalglas og emalje, der er bly i.

Her kan man læse en masse om forskellige metaller:
http://www.signenjust.dk/shop/cms-7.html

Tilbage til "Salg af smykker"