Giftige stoffer og tungmetaller i smykker

Dette forum omhandlet alt med hensyn til handel med de smykker du selv designer. Det er IKKE et køb og salgs forum! Få svar på spørgsmål om hvor du skal sælge og hvor meget du skal tage for det osv. Samt moms og skatteregler.
Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlægaf Line » tirsdag, 22. januar 2008 14:30

HHmmm det blivet godt nok svært efterhånden. Dog har jeg da heldigvis ikke hørt at folk er belvet alergiske overfor halvedelstene... så dem må man vel bare til at bruge endnu flere af. :-)

Brugeravatar
Britta T.
Helt speciel perle
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlægaf Britta T. » tirsdag, 22. januar 2008 14:42

Ja allergi kan man vidst ikke kalde det, men jeg holder mig langt væk fra blodsten/hæmatit. Hvis jeg går med den sten, begynder jeg efter kort tid at svede helt vildt, især lige omkring hvor stenen rører huden, og det stopper ikke igen før jeg tager smykket af. Mærkelig sten (eller også er det mig der er mærkelig :mrgreen: )
Husk: et godt grin forlænger livet ;-)

Britta

Brugeravatar
Inge Kristensen
Guldkoral
Geografisk sted: Ulstrup
Kontakt:

Indlægaf Inge Kristensen » tirsdag, 22. januar 2008 16:02

Der er jo forskel på om et materiale indeholder f.eks. nikkel eller afgiver nikkel.

Nu er jeg ikke den store kemiker, men jeg kan forestille mig at nikkel er mere bundet i glas end i en metallegering *vedikke

Bly er jo bl.a. et problem i blå glasur fra f.eks. grækenland fordi det afgives når der drikkes te af glassene.

Der er som sådan flere farer f.eks.:
    Udvikling af allergi ved jævnlig kontakt f.eks. nikkel
    Gradvis forgiftning ved indtagelse af små mængder f.eks. bly fra keramikglasur (bly ophobes i kroppen) eller ved at sutte på ting
    Akut forgiftning ved indtagelse af større mængder f.eks. ved slugning af mindre smykkedel eller andet småt

Bare mit gæt, vi kan blot prøve at overholde de regler som dem med bedre viden laver til alles bedste

eya
Træ perle

Indlægaf eya » tirsdag, 05. februar 2008 02:59

smillasmiles skrev:Hvordan pokker finder man ud af hvor meget der er at det forskellige i smykkedelene? Man kan selvfølgelig teste for nikkel, men derudover? Jeg har bemærket at mange sælgere på ebay skriver at der ikke er bly i deres varer. Kan man teste de forskellige ting, jeg synes ikke det fremgår af mailen...

Når du køber fra udlandet skal du bede om et certifikat på smykkematerialerne. Du skal kunne bevise hvad materialerne indeholder hvis miljøkontrollen skulle komme forbi. Men nyhedsbrevet er sendt ud til omkring 200.000 virksomheder, så de kommer ikke bare sådan lige forbi. Det er ikke noget du kan teste selv.

Man må heller ikke skrive at smykkerne er i fx 925 sterlingsølv og belagt med 22 karat guld, det kræver et stempel og at man er registreret ved ædelmetalkontrollen. Hvis man skriver at det er 925 sterlingsølv og det måske kun er 888 eller at man oplyser det til at være 22 karat guldbelægning og denne viser sig at være 8 karat eller lign. så kan man få store bøder, hvis de kommer på visit.

Brugeravatar
Indiedesign
Koral perle
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

regler om kemikalie indhold i smykker...

Indlægaf Indiedesign » torsdag, 12. juni 2008 10:44

Jeg kan ikke lige finde disse links her på siden men jeg fandt dem meget informative og ville lige dele dem med jer...:

http://www.mst.dk/Kemikalier/Fokus+paa+saerlige+produkter/Smykker/

http://www.mst.dk/Kemikalier/Fokus+paa+saerlige+produkter/Smykker/OSS_Smykker.htm

Jeg har ihvertfald besluttet mig til kun at bruge metaller købt i Danmark da vi åbenbart har ifølge denne side har strengere regler for blyindhold end resten af europa... og der findes umiddelbart ingen måde at teste blyindhold undtagen en destruktiv metode...

Sten derimod skulle der ikke være de store problemer med...:

citat:
"Er der bly i ædelsten?
Ifølge Miljøstyrelsens oplysninger, er der bly i visse mineraler og krystaller, men ingen af disse anvendes til smykker.

Stofferne og deres anvendelse kan du se her:
Galena, PbS (Blyproduktion)
Cerussite PbCO3 (Blyproduktion)
Mimetite Pb5(AsO4)3Cl (Blyproduktion i mindre grad)
Vanadinite Pb5(VO4)3Cl (Vanadiumproduktion)
Crocoite PbCrO4 (ingen anvendelse)
Wulfenite PbMoO4 (Molybdænproduktion)
"

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » søndag, 20. juli 2008 17:44

Se dette:

http://www.forcetechnology.com/NR/rdonl ... 1031da.pdf

Det kunne være man skulle give sine metaller en tur???
Vh. Maria

Perloman og medlem af moderator-teamet.. :-)

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » søndag, 20. juli 2008 17:54

Det er ikke sikkert.. Men ved ikke rigtig om jeg tør spørger.. Tænk hvis det koster en masse og man så ikke vil ofre penge på det.. Så har de jo nok en i søgelyset.. *tunge*
Vh. Maria

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » søndag, 20. juli 2008 17:57

Nu har jeg prøvet at bruge kontaktfeltet på siden, og så angivet en mail der ikke kan kodes sammen med min side..

Dog tror jeg faktisk ikke der er nogen af mine materialer der ikke overholder kravene men det er jo altid bedst at være helt sikker.*rulle*
Vh. Maria

Brugeravatar
krokade
Ametyst
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf krokade » søndag, 20. juli 2008 20:50

Anmeldelse om registrering af navnestempel hos FORCE koster 431,25 kr. incl. moms. Såfremt den ønskede navnestempel opfylder kravene til registreringen, koster den årlige navnestempelafgift 2015,00 kr. excl. moms.
Krokade - smykker lavet med hjertet

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » søndag, 20. juli 2008 21:26

Forstår ikke helt hvad du mener med stempel???

Det skriver de jo ike noget om? De skriver jo bare at de kan tjekke ens materialer for tungmetallerne?? *vedikke
Vh. Maria

turmalin

Indlægaf turmalin » søndag, 20. juli 2008 22:36

Til gengæld - er sølv faktisk bakterie-bekæmpende. Se fx. her:
http://ing.dk/artikel/79087
http://www.sygehusviborg.dk/sw29347.asp#516_39786

Brugeravatar
krokade
Ametyst
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf krokade » søndag, 20. juli 2008 22:41

momoes skrev:Forstår ikke helt hvad du mener med stempel???

Det skriver de jo ike noget om? De skriver jo bare at de kan tjekke ens materialer for tungmetallerne?? *vedikke

Jeg troede du mente registrering hos dem (og dermed få dit eget navnestempel) :mrgreen:

Kan ikke forestille mig at de gør nogen som helst gratis.
Krokade - smykker lavet med hjertet

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » tirsdag, 29. juli 2008 11:35

Så fik jeg svar:

Ja, det koster at få lavet test. Se http://www.aedelmetalkontrollen.dk <http> hvor du også kan se en prisliste. Priser for ikke-navnestempel-havere er lidt andre (højere).

Du skal være opmærksom på, at for at det er lovligt at sælge smykker af ædelmetal, skal man have et navnestempel. På ovennævnte hjemmeside, kan du også læse reglerne, men du er selvfølgelig velkommen til at ringe for at høre nærmere. Kontakt evt. Ole Petersen, op@force.dk, 43 26 74 99, der er ansvarlig for området.
Vh. Maria

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » tirsdag, 29. juli 2008 11:49

Utrolig relevant at læse dette lovstykke, selvom det kan være lidt tung kost:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=66345
Vh. Maria

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlægaf momoes » tirsdag, 29. juli 2008 12:30

Jeg ved det sgi ikke... Jeg bliver mere og mere forvirret...

Jeg er ikke engang sikker på hvor meget man skal gå op i navnestempling osv når man kun kører det på hobbybasis...
Vh. Maria

Tilbage til "Salg af smykker"