Giftige stoffer og tungmetaller i smykker

Dette forum omhandlet alt med hensyn til handel med de smykker du selv designer. Det er IKKE et køb og salgs forum! Få svar på spørgsmål om hvor du skal sælge og hvor meget du skal tage for det osv. Samt moms og skatteregler.
Brugeravatar
Alice
Koral perle
Kontakt:

Re: Giftige stoffer og tungmetaller i smykker

Indlægaf Alice » tirsdag, 10. juli 2012 21:37

Sælger man smykker af ædelmetal som sølv og guld, skal der være lødighedsstempel og navnestempel.
Alice

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Indlægaf Pia Lou'lou' » tirsdag, 10. juli 2012 22:24

Alice- kan man så regne med at finde lødighedsstempel og navnestempel på ethvert produkt hos en dansk guldsmed?

ChristinaM
Swarovski perle

Indlægaf ChristinaM » tirsdag, 10. juli 2012 23:00

Dette er hvad loven foreskriver:

§ 5. Arbejder af ædle metaller, der sælges eller udbydes til salg under betegnelserne »guld«, »sølv«, »platin« eller »palladium«, jf. § 2, skal være forsynet med et holdighedsstempel, jf. § 6. Derudover skal sådanne arbejder være forsynet med et navnestempel, jf. § 7.

- Ædelmetalkontrollen i Danmark har til opgave at kontrollere, at lovens bestemmelser overholdes. Kontrollen sker ved uanmeldte besøg.

... Selvfølgelig kan der altid snydes, det kan der vel næsten altid i alle brancher.
:) Christina -
Har 42,2° i perlefeber, men ellers går det godt

Brugeravatar
Alice
Koral perle
Kontakt:

Indlægaf Alice » tirsdag, 10. juli 2012 23:02

Pia Lou'lou' skrev:Alice- kan man så regne med at finde lødighedsstempel og navnestempel på ethvert produkt hos en dansk guldsmed?

I det burde du ihvertfald kunne. Men af og til kan det ske, at man glemmer det i farten.
Man kan risikerer at få nogle ikke så interessant bøder/gebyr. Men det handler mest om at, man ikke må sælge smykker som sølv eller guld hvis de slet ikke er lavet af sølv eller guld samt må man heller ikke sælge smykker som har en lavere lødighed end det som er angivet. Det udløser også ekstra gebyr! Ædelmetalkontrollen kommer og laver test af ens metaller. De tager også på markeder og messer og laver stikprøver.
Alice

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » tirsdag, 10. juli 2012 23:15

Fint, jeg forstår.

Men det er jo begrænset hvor mange guld og sølv smykker, der er produceret i DK eller produceret i udlandet på foranledning af danske guldsmede/designere. En rigtig stor del af smykkerne hos guldsmedene må være taget hjem fra udenlandske producenter. Jeg ved ikke hvilke regler de udenlandske producenter er underlagt, men de svarer næppe til de danske. Er den danske guldsmed så forpligtet til at stemple sine ustemplede varer med navne og lødighedsstempler hvis de ikke allerede er stemplede?

ChristinaM
Swarovski perle

Indlægaf ChristinaM » onsdag, 11. juli 2012 00:04

Hele lovteksten kan læses her - den ser ud til at være ret skrap også selv om men kun importerer jf. § 7.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=66345
:) Christina -
Har 42,2° i perlefeber, men ellers går det godt

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » onsdag, 11. juli 2012 08:11

Det skal de åbenbart.
dvs at navnestemplerne i mange smykker ikke nødvendigvis henviser til en skaber, men langt oftere til en importør eller en guldsmed, der skal borge for lødigheden. Loven går ikke på ophavsretten til et design, men i bund og grund på lødighed og hæftelse.
Gad vide hvorfor de valgte at gøre metalkontrollen selvejende/privat?

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » fredag, 13. juli 2012 09:02

Sig mig: strider loven ikke mod ophavsretten?
Man kan da ikke stemple andres produkter med sit eget stempel?

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlægaf Line » fredag, 13. juli 2012 10:02

Det vil jeg også mene er to modsætninger... hvilket også er grund til at jeg slet ikke forstår at man skal stemple halvfabrika...

Truntemus
Voks perle
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Truntemus » lørdag, 16. august 2014 18:43

Denne lovgivning er ved at give mig grå hår *tæst*

Alle de rapporter jeg har set på mine materialer, har været mere end okay, men har bare ikke dokumentation på dem alle. Nogle har lidt bly og cadmium, men langt under grænsen og stort set frie for kviksølv.

Har snart søgt nettet tyndt efter en løsning. Har fundet en bly test http://www.leadinspector.com/, der er til rimelig penge, og måler i lave enheder. Men der findes ikke noget til en betalelig pris for cadmium og kviksølv.

Har kontaktet, 4 fireskellige analyseinstitutter. Har indtil videre kun fået svar fra 2. Den ene ville ikke gøre det, den anden vurderede 4000+moms for at undersøge 50 forskellige metaldele. Noget pebret ifht hvad det hele har kostet, selvom det er en rimelig pris, og billigere end miljøstyrelser vurderer.

Undersøger nu at få lavet test i udlandet. Se om det kan gøres billigere i andre lande.

Men jeg er lidt på herrens mark synes jeg. Selvom jeg ved tingene er okay. Jeg køber aldrig alloy. Næstet alt er købber eller bronze, enkelt jern og sølvplated.

Har lyst til at bare sige, det er ikke smykker bare pynt der kan bruges efter smag, må ikke puttes i munden.

Dum lovgivning må jeg så sige

Hvad gør i andre?

edit pr 23-08-2014: Efter at have udbedt ca. 20 tilbud fra alle mulige typer laboratorier, services osv er det billigst jeg er kommet frem til 9USD per xrf test. Dvs omkring 50 kr per test. Hvis det ellers går godt vil jeg godt dele information. I udlandet er der mange typer services der tjekker for bly i hjemmet og tjekker smykker. Inklusivt scrap handlere, pantelånere, home safety osv.
Fik to danske tilbud, begge på omkring 1200 i timen, og begge forventede at bruge 3 timer på at teste cirka 50 stks metal komponenter, altså rundt regnet op imod 5000 kr eller 100kr per komponent efter moms.

Tilbage til "Salg af smykker"